några tips på hur man kommer vidare med lastningen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tess82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 938
T

Tess82

tänkte höra om någon kan hjälpa mig med hur man går vidare.Nu håller jag på att lastträna min pojke som fyller 2år snart.men vi kommer bara upp på rampen och sen backar han bara ut.han kan stå en liten stund men sen vill han inte mer.Min kunskap tar slut där,eftersom jag inte har någon erfarenhet av unghästträning så vågar jag inte begära för mycket. :confused: /Tess

Det är kanske det han känner av?
Att du inte vågar mer och tvekar? Han blir oxå fundersam. Jag tycker du ska vara konsekvent och försöka pressa lite till. Det kommer säkert att gå jättebra, bara han vet vad han ska göra.
Lycka till!

finns det något mer att tänka på.Tex så ställer han sig gärna på sidan av rampen, så jag måste flytta honom hela tiden. :confused:

Prova (om möjligt) att låta en äldra och erfarnare häst gå före in.. DÅ märker han ju att det inte är farligt...!

om det inte är möjligt då?har du något mer förslag?jag tänkte om man kunde ha ett långt rep och slå runt bommen ifram.som ett hjälpmedel vid tryck och eftergiften + som hjälp att visa vägen in.inte vet jag, bara en tanke. :smirk:

Det du kan göra är att ställa släpet längs med en vägg, då har han bara en sida fri s a s. :devil:

Det jag gör med mina hästar som går på sidan är att dom får någon sorts bestraffning/korrigering då.
Står dom rakt upp mot rampen= DUKTIG häst!
Provocerar hästen frammåt, går den då på sidan, bestraffning/korrigering.
Till slut lär sig hästen, att mitt på rampen är människodjuren minst besvärliga :D

Tänk på att var konsekvent utan att bli förbannad(man kan bli det när man lastar :angel:)för lastningen ska inte vara ett stress moment.
När hästen har lärt sig var på rampen det är "bekvämast", är det "bara" att börja provocera frammåt.
Samma där, frammåt= DUKTIG häst!! :love:
Bakåt/sidan =konsekvent och korrigering/betraffning.

Har jobbat ungefär så här med lastning av min hästar. Det är ju svårt att säga exakt hur man ska gå till väga, utan att ha sett din situation, så se det som ett tips å ta vara på det som verkar bra för just er. :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 954
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 950
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 383
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 633
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈