Namn som fått avslag

Jag kan iofs uppskatta lite ovanliga namn men de får ju gärna låta som namn i alla fall... O_o

Men jag har också lite svårt för människor som döper sina barn till samma som de heter i efternamn typ Axel Axelsson, som om det inte fanns något annat passande förnamn som dom tyckte om! :D
 
Det är äldre men hon tog det inte från sas befintliga namn utan från en sjö i Norrland (Juronjaure).
Det geniala som gjort det så lättetablerat är att det prickar in de typiska dragen i klassiskt svenskt namnskick av modellen Kajsa, Stina osv. Ingen kan på något vis urskilja att det inte skulle ha varit ett vanligt namn i 500 år.

Sen tycker jag man ska säga att det inspirerats av eller något, inte att det språkligt sett härstammar från det ordet i egentlig mening. När det är en godtycklig bokstavskombination som man gillat och plockat ur sitt sammanhang helt utan relation till ordets ursprungliga struktur.
 
Är det verkligen barn som förslagen gäller då, och inte vuxna som vill byta namn? :confused: Låter ju jättemärkligt att vilka döpa sitt barn till så konstiga namn :laugh:

Det konstigaste jag har sett, som är godkänt, är Bamse.
Jag menar, stackars barn när han börjar i skolan.
Antingen en liten tanig Bamse, eller en rund och tung Bamse.
Kan liksom inte bli bra.

Nej, jag fattar inte att hans föräldrar valde att döpa honom till det, och jag tycker att det var horribelt att det godkändes.

Månfare tycker jag inte heller är ett namn fast det har godkänts.

Farmor och Farfar - nej, det känns märkligt på ett barn. Men min pappa heter Bror i mellannamn (farfar hette Bror som tilltalsnamn) och Syster finns ju.
 
När jag googlar på Ronja som tilltalsnamn dyker det upp att det är ett hebreiskt och kurdiskt namn med flera olika stavningsvarianter. Ronja Rövardotter skrevs 1981 och det finns betydligt äldre personer än så i Sverige med Ronja som namn. Jag får inte ihop att det är ett namn påhittat av Astrid Lindgren?
 
Det konstigaste jag har sett, som är godkänt, är Bamse.
Jag menar, stackars barn när han börjar i skolan.
Antingen en liten tanig Bamse, eller en rund och tung Bamse.
Kan liksom inte bli bra.

Nej, jag fattar inte att hans föräldrar valde att döpa honom till det, och jag tycker att det var horribelt att det godkändes.

Månfare tycker jag inte heller är ett namn fast det har godkänts.

Farmor och Farfar - nej, det känns märkligt på ett barn. Men min pappa heter Bror i mellannamn (farfar hette Bror som tilltalsnamn) och Syster finns ju.

Smaken är som baken och att utgå från att ett visst namn kommer generera mobbning känns vanskligt. Personligen tyckte jag Bamse var ett helt ok och ganska gulligt förnamn. Och inte värre än att heta "Mini" eller "Lilly" eller liknande om man ska tänka "tänk att vara en rund och tung Mini".
Mobbning kan ske med även de allra vanligaste namnen tror inte det är den avgörande faktorn.

Med detta sagt att jag inte tycker det ska vara ok att döpa barn till vad som helst, det är bra att det finns vissa begränsningar. Men fint och fult är verkligen en smaksak.
 
Smaken är som baken och att utgå från att ett visst namn kommer generera mobbning känns vanskligt. Personligen tyckte jag Bamse var ett helt ok och ganska gulligt förnamn. Och inte värre än att heta "Mini" eller "Lilly" eller liknande om man ska tänka "tänk att vara en rund och tung Mini".
Mobbning kan ske med även de allra vanligaste namnen tror inte det är den avgörande faktorn.

Med detta sagt att jag inte tycker det ska vara ok att döpa barn till vad som helst, det är bra att det finns vissa begränsningar. Men fint och fult är verkligen en smaksak.

Finns det människor i Sverige som är döpta till Mini?
 
När jag googlar på Ronja som tilltalsnamn dyker det upp att det är ett hebreiskt och kurdiskt namn med flera olika stavningsvarianter. Ronja Rövardotter skrevs 1981 och det finns betydligt äldre personer än så i Sverige med Ronja som namn. Jag får inte ihop att det är ett namn påhittat av Astrid Lindgren?
Det behöver inte motsäga varandra att det kommer från olika håll.
Den stora användningen i Sverige kommer från A.L. och A.L. plockade det inte från de utländska förekomsterna. Det är det som är den väg som det kommit in i den etablerade namntraditionen hos oss.
Även om det kan finnas individer som har det från annat håll.
http://www.sprakochfolkminnen.se/sp.../namn-utanfor-kalendern/2014-04-20-ronja.html
 
I nyheterna har det varit inslag om den mängd namn som fått avslag hos skatteverket. Föräldrar som velat döpa sina barn till namn inte blivit godkända. I P1 var det ett inslag om Ford.

SvD fyller på med andra namn som fått nej. Jag häpnar lite. Vem vill döpa sitt barn till de här? Snacka om lättmobbat...
Trollet
Papich
Prinsessan
Amiral
Snäckan
Kråka
Mysco
Tegnér
Anarquia, Anarkia
Pung
Think
Green
Jord
Knorren
Farmor
Pappa
Peculiar
Superfastjellyfish
T-Rex
Stormtass
Superfastjellyfish!?!? :laugh::laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp