Namn som fått avslag

Delar av dessa känner jag igen från utländska. Amiral gjorde jag en sökning på och fick fram träff så det finns det person/personer i Sverige som heter t.ex.
 
Som vuxen ja. Som barn däremot är du fast med det där jätteroliga, helkonstiga namnet som dina föräldrar tvingat på dig.

Ja eller det där jättetråkiga fula namnet som alla andra också heter eller vad det nu kan vara. Det är ju omöjligt att på förhand veta vad ens barn kommer tycka om namnet så jag håller med om att man som förälder helt enkelt får välja det man tycker är fint.

Upprepar igen att jag är för vissa begränsningar i vad man kan döpa barn till.
 
Smaken är som baken och att utgå från att ett visst namn kommer generera mobbning känns vanskligt. Personligen tyckte jag Bamse var ett helt ok och ganska gulligt förnamn. Och inte värre än att heta "Mini" eller "Lilly" eller liknande om man ska tänka "tänk att vara en rund och tung Mini".
Mobbning kan ske med även de allra vanligaste namnen tror inte det är den avgörande faktorn.

Med detta sagt att jag inte tycker det ska vara ok att döpa barn till vad som helst, det är bra att det finns vissa begränsningar. Men fint och fult är verkligen en smaksak.

Vad har Lilly med saken att göra?
 
Jag känner en som heter Materialius, som andra namn visserligen, men jag undrar om de namnet kommer att användas när han blir äldre?
Jag vet hur som helst ingen av hans kompisar som påpekat att det är "udda" Om dom nu vet om det?

* Jenny *
 
@Trollunge Jag vände mig mot argumentet "äsch, man kan alltid byta när man är vuxen" med argumentet att det innebär att man ska genomlida många år innan det är möjligt.

Visst kan det vara jobbigt att ha trist namn man inte vill ha men det är inte samma sak som att bli döpt till något helt utspårat skämtnamn. För min del tycker jag att det är helt rimligt att man inte tillåter Superfastjellyfish för det vore inte rätt emot barnet som får namnet.
 
@Trollunge Jag vände mig mot argumentet "äsch, man kan alltid byta när man är vuxen" med argumentet att det innebär att man ska genomlida många år innan det är möjligt.

Visst kan det vara jobbigt att ha trist namn man inte vill ha men det är inte samma sak som att bli döpt till något helt utspårat skämtnamn. För min del tycker jag att det är helt rimligt att man inte tillåter Superfastjellyfish för det vore inte rätt emot barnet som får namnet.

Ja absolut, Superfastjellyfish tycker jag är tot rimligt att det inte är tillåtet.
 
Som vuxen ja. Som barn däremot är du fast med det där jätteroliga, helkonstiga namnet som dina föräldrar tvingat på dig.

Nar jag foddes fick jag ett "helkonstigt" namn ... som jag alskade for att jag var ensam om det nar jag var liten. Back in the day of dinosaurs hette ingen i Sverige Elaine. Mer an mig. Jag gillade verkligen mitt namn nar jag vaxte upp, trots att jag fick hora hur konstigt det var. Som barn kande jag mig speciell (och att bo i USA gor att jag kanner mig tamligen annonym:cautious:) sa hur ett barn upplever ett "helkonstigt" namn beror nog ocksa mycket pa hur den narmaste omgivningen behandlar namnfragan.

Jag skulle dock inte dopa ett barn till Troll-nagonting, balkonga, veranda, eller vad folk kan komma pa. Jag haller med @Hyacinth "Orka liksom" ... det kan ju ocksa bli super bra aven om jag tycker att det ar helknappt.
 
Näe?
Jag tänkte på gamla tanter eller liljor.
Lilly är ett namn som fanns på gamla damer i min ungdom. Jag har träffat ett antal Lilly

Jag trodde att det var ett tamligen vanligt namn numera? :confused:
En kompis till mig har dopt sin lilla dotter, 1 ar gammal, till Ada-Mae. Jag tycker att det ar sa oerhort fint ... Jag alskar att saga det, det ar som en karamell i munnen. Och det trots att min Mamma hade en moster som hette Ada. :p
 
Bara tycker det antyder en person som är "liten" men förstår att det inte är en association alla gör kanske :p
Men väletablerade namn som liksom redan blivit "namn" och inte "ord" är jättekonstigt om man börjar omvärdera.
Då skulle vi behöva hårdgallra en massa. Charlotta = liten man, snacka om omlämpligt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp