Namn som fått avslag

@hastflicka Jag ser stor skillnad på namn som är ovanliga i ett land men som faktiskt ÄR namn, men vanligare i andra länder. Jämfört med påhittade Sniffyjazzhands-namn.

Får jag en dotter nån gång vill jag att hon ska ha ett särskilt spanskt namn, som ett tiotal har i Sverige. Men det är ju ett riktigt namn, ett namn som människor heter. Bara inte här.
 
Eller de som hette James och Steve, uttalat pa bred norrlandska, och helt med Svensk intonation, under min uppvaxt :eek:
Förstår inte riktigt varför du menar det skulle vara fel med svenska versioner av ursprungligen importerade namn. Så har ju de flesta av de som vi använder idag tillkommit på ett eller annat sätt.
 
Bara tycker det antyder en person som är "liten" men förstår att det inte är en association alla gör kanske :p

Fast varken ursprung eller betydelse har ju någonting med något litet att göra, så nej det är nog inget alla gör direkt.


Näe?
Jag tänkte på gamla tanter eller liljor.
Lilly är ett namn som fanns på gamla damer i min ungdom. Jag har träffat ett antal Lilly

Lilly är supervanligt bland barn. Plats 2 på namntoppen 2016 och plats 6 2015 och 2017. Typiskt gammalt namn som kommit tillbaka :)
 
I min hemstad finns ett barn som heter Seven i förnamn och en man som heter om man översätter från engelska heter "No gender". Lite nyfiken på hur föräldrarna tänkte.
 
En del udda stavningar är ju gamla också.
Jag känner en flicka som heter Allis. Jag tyckte det var fånigt tills jag googlade och fann att det inte alls var ovanligt förr.

Men fortfarande tycker jag att t.ex. Cenneth eller Cevin ser märkligt ut i svensk kontext...

Intressant sida där man kan bli sittandes en stund...
http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/namnsok/search?nameSearchInput=
Är det gammalt så var det vanligt att stavning inte var så bunden, utan det kan stå olika på olika ställen beroende på vem som skrev också.
Märkligt för att det strider mot grundläggande uttalsregler i svenska är ju en annan nivå än stavningsvarianter som inte förändrar uttalet.
Sen tycker jag det är väldig skillnad på det som framstår som ovant för en svensk för att det är ett annat språk och det som är konstiga nypåfund som strider mot våra språkregler och därför ÄR genuint märkliga.

https://www.nordicnames.de/wiki/Main_Page
Jag gillar denna för det går att se varianter och språkhistoriska samband såpass bra.
 
Hörde för många år sedan att de gett avslag till Rullgardina. Tänkte att de inte kunde sin litteraturhistoria. Om Ronja blivit ett accepterat namn borde Rullgardina också bli det.
Var tvungen att kolla och nu finns det faktiskt 10 Rullgardina och 6 Viktualia. :)

Viktualia hade jag tom kunnat tänka mig som tilltalsnamn. Väldigt få som vet vad viktualier är numera så det skulle leda till accociationer pga det.
 
Superfastjellyfish :D:D:D

Det konstigaste jag hört någon heta är iallafall Anus... det var ett event där en kille som heter just det skulle uppträda. Och ja, det var hans riktiga namn, inte artistnamn eller smeknamn.

I förnamn har jag ett namn jag delar med ca 3000 andra i Sverige. Innan jag förstor att annorlunda är bra avskydde jag det - det var ju ingen som hette det. Var även mobbad för att jag inte ser ut som "alla andra" (är adopterad). Det enda jag ville var att vara som "alla andra" men det gick ju lagom bra när man har ett namn som inte är så supervanligt och inte ser ut som "alla andra" eller någonsin kommer göra.

Fick efter några år välja om jag ville byta tilltalsnamn till något av mina fyra mellannamn, där två av dem är mer vanliga. Ville inte, för då hade jag vant mig vid elaka kommentarer om mitt utseende, var jag är ifrån och mitt namn (blev även kallad för en hel del olika djur pga mitt namn..). Har ett mellannamn som jag är ensam i Sverige (källa: SCB) om men idag gör det mig inget. Dock vill jag fortfarande inte presentera mina mellannamn för någon...

Jag förstår att vissa av de där heltokiga namnen inte blivit godkända och att man kan byta namn när man blir myndig, men jag tycker ändå inte att ett barn ska behöva utstå samma kommentarer pga sitt namn/utsprung/whatever som jag fått för det sänker verkligen ens självförtroende i botten och man kan inte må bra av att få höra sånt dag ut och dag in i flera års tid. Jag tror heller inte att jag kommer kunna släppa detta helt, det kommer alltid finnas där med mig och jag kommer alltid ha ett mindre hat mot mig själv och kämpa med dåligt självförtroende. Just pga mobbning.

Sen finns det självklart fall där det gått bra, det säger jag inte att det inte finns! Men samhällets normer är ju tyvärr som de är.. jag kan uppskatta annorlunda namn, men att heta tex Superfasthellyfish eller Anus (för att ta två enligt mig drastiska exempel) känns lite to much. När man är 6-10 år så har man också ett helt annat perspektiv på saker och ting och uppskattar inte olikheter på samma sätt. Det är iallafall vad jag tror.
 
Mercedes finns ju som tjejnamn så varför inte Ford? 😊 Har kollat i lite namnböcker bla en norsk där det finns många speciella förslag, favoriter i listan på pojknamn är Gud och ännu bättre Gudleif 😆
 
@hastflicka Jag ser stor skillnad på namn som är ovanliga i ett land men som faktiskt ÄR namn, men vanligare i andra länder. Jämfört med påhittade Sniffyjazzhands-namn.

Får jag en dotter nån gång vill jag att hon ska ha ett särskilt spanskt namn, som ett tiotal har i Sverige. Men det är ju ett riktigt namn, ett namn som människor heter. Bara inte här.
Immaculada? :D
 
Förstår inte riktigt varför du menar det skulle vara fel med svenska versioner av ursprungligen importerade namn. Så har ju de flesta av de som vi använder idag tillkommit på ett eller annat sätt.
En del udda stavningar är ju gamla också.
Jag känner en flicka som heter Allis. Jag tyckte det var fånigt tills jag googlade och fann att det inte alls var ovanligt förr.

Men fortfarande tycker jag att t.ex. Cenneth eller Cevin ser märkligt ut i svensk kontext...

Intressant sida där man kan bli sittandes en stund...
http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/namnsok/search?nameSearchInput=

Fast om man uttalar Kenneth eller Kevin starvat med C pa Engelska blir det ju Senneth och Sevin :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp