Bukefalos 28 år!

Namn som fått avslag

Jag personligen har nog mer problem med att döpa barn till Adolf än Superfastjellyfish. Jag är lätt betagen av Superfastjellyfish.
En väns barn heter Totoro i mellannamn. Älskar det.
Och jag har behövt fundera på hur länge namnet Adolf ska vara stigmatiserat. Sambons morfar (född 1921) hette nämligen Adolf i andranamn och tyckte mycket om det. Sambon tyckte mycket om sin morfar. Vi fick en son i somras. Well, räkna ut resten själv (men det blev fyra andra namn istället).

Josef är ju inte alls stigmatiserat, vad jag förstår.
 
Jag förstår inte heller varför inte pojken kan få heta Ford i förnamn för att det "är" ett efternamn. Jag känner folk som heter Björn både i förnamn och efternamn - dock inte samtidigt :p
En grannes svärdotter heter Mjau Mjau... O_o:rofl: (men hon verkar ha flyttat "hem" för jag hittar inte henne längre.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte heller varför inte pojken kan få heta Ford i förnamn för att det "är" ett efternamn. Jag känner folk som heter Björn både i förnamn och efternamn - dock inte samtidigt :p
En grannes svärdotter heter Mjau Mjau... O_o:rofl:
I en del länder är namntraditionen att efternamnen är far resp farfar.
Varför det kan uppstå sådant som att en man heter
Mohammed Mohammed Mohammed. Eller Hassan Hassan
 
Min mor hade en klasskompis i lågstadiet som hette Clark. Efter Clark Kent. Bara det att föräldrarna inte visste hur det uttalades, så ungen svarade inte när "Klark" ropades upp. "Det är inte jag. Jag heter Slark" 😂
Ett par bekanta, sägs, ha försökt handla bacon i en affär. Bakon det har vi inte, vad är det? du vet sådant här tunt skivat osv.... ahaaaa ni menar basoooon, ja det har vi här borta.
 
När jag bodde på Island hette männen i familjen som ägde hästgården jag jobbade på, varannan gång Jóhann och Albert. Så alla män i släkten hette antingen Jóhann Albertsson eller Albert Johansson. Smidigt ;)
Vad hände när det blev mer än en pojke per generation?
Jóhann Albertsson II och Jóhann Albertsson III?
 
Bögh är ett danskt efternamn... och efternamn på en som äger arabhästar. Jag var imponerad av speakern på den utställningen (svensk) kan jag säga... :D
Bög är också en gård norr om Stockholm, på siktavstånd från E4:

B%C3%B6gs_g%C3%A5rd_Uppland.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp