Namn som fått avslag

@hastflicka Jag ser stor skillnad på namn som är ovanliga i ett land men som faktiskt ÄR namn, men vanligare i andra länder. Jämfört med påhittade Sniffyjazzhands-namn.

Får jag en dotter nån gång vill jag att hon ska ha ett särskilt spanskt namn, som ett tiotal har i Sverige. Men det är ju ett riktigt namn, ett namn som människor heter. Bara inte här.

Steve ar val ratt okay aven med Svenskt uttal ... men James ... det later som en katt :cautious:
 
Jag med Seven Oh Nine, det ska banne mig bli mitt nya namn :D

Jag kan tycka lite synd om den där gossen som inte får heta Ford, varför inte liksom? Inte heta efternamn i förnamn, men hur ska man då hantera de kanske främst dalasläkten (?) som heter bara en massa förnamn? Som Anders PetterNiklas typ?
Ford är enligt myndigheten ett efternamn.

Dalanamn är en särskild historia.
enligt namntradition får man - i t.ex. Malung - namn efter släktgården och det har hängt med även sedan folk flyttat. Det var liksom en typ av adress.
En släkt heter Annika. Men det uttalas med långt a. Aaanika. Men det är annars namn som typ Täpp, Gubb, Hol, Nygård. Men hanteras som förnamn. Typ Annika Lars Andersson.

Att heta förnamn som efternamn känns mindre konstigt? Vi har ju son-namn?
 
De får även gärna neka de gräsliga amerikanska namnen som börjat komma här också; Hailey, Melody osv :yuck:
Hailey amerikanskt? De Haileysar jag känner är britter i mogen ålder.

Att Kacper, Cevin och dylikt går igenom är för mig en gåta.
Det är en gammal gåta som gör att vi säger UlriSehamn om staden som är uppkallad efter drottning UlriKa Eleonora.
 
Cevin och Candra och dylikt är ett otyg påhittat av människor som inte kan stavnings/uttalsregler. :arghh:

Om det inte är meningen att de skall heta Sevin och Kandra. :cautious:

Och jag tillhör dem som tycker synd om barnen när föräldrarna gör allt för att de skall få 'unika' namn. Fine visst, kör unikt, men ge dem då ett mer mainstream namn också, så att de kan få välja....
 
Cevin och Candra och dylikt är ett otyg påhittat av människor som inte kan stavnings/uttalsregler. :arghh:

Om det inte är meningen att de skall heta Sevin och Kandra. :cautious:

Och jag tillhör dem som tycker synd om barnen när föräldrarna gör allt för att de skall få 'unika' namn. Fine visst, kör unikt, men ge dem då ett mer mainstream namn också, så att de kan få välja....

Ja, det går ju att vara kreativ om man måste med mellannamnen.

Min mamma hade rätt intressanta krav när jag skulle namnges, alla skulle finnas i almanackan eftersom hon inte hade haft namnsdag! :laugh: Det skulle vara "hemliga" namn också, dvs mellannamn, för hon har bara sitt tilltalsnamn :D
 
Mercedes finns ju som tjejnamn så varför inte Ford? 😊 Har kollat i lite namnböcker bla en norsk där det finns många speciella förslag, favoriter i listan på pojknamn är Gud och ännu bättre Gudleif 😆

Fast Ford är ju ett namn.
Bilmärket är uppkallat efter Henry Ford. Firmanamnet är ju ett efternamn.
Det vill säga, ett efternamn och inte ett förnamn.

Mercedes har varit ett namn i bl.a. Frankrike i ganska många år, långt innan bilmärket grundades (källa: förnamnet Mercedes finns med i "Greven av Monte-Cristo, som skrevs innan bilar var påtänkta...)
 
Fast Ford är ju ett namn.
Bilmärket är uppkallat efter Henry Ford. Firmanamnet är ju ett efternamn.
Det vill säga, ett efternamn och inte ett förnamn.

Mercedes har varit ett namn i bl.a. Frankrike i ganska många år, långt innan bilmärket grundades (källa: förnamnet Mercedes finns med i "Greven av Monte-Cristo, som skrevs innan bilar var påtänkta...)

Ja, farbror Benz döpte väl bilarna efter sin dotter?
Mercedes-Benz

Edit
Var en dotter till en annan gubbe som beställde massa bilar 😁
 
Mercedes finns ju som tjejnamn så varför inte Ford? 😊 Har kollat i lite namnböcker bla en norsk där det finns många speciella förslag, favoriter i listan på pojknamn är Gud och ännu bättre Gudleif 😆
Namnet Mercedeskommer ifrån dottern till Emil Jellinek, en österrikisk affärsman som år 1900 beställde 36 fordon från Daimler-Motoren-Gesellschaft. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz

Ford Motor Company är en amerikansk multinationell fordonskoncern grundad den 16 juni 1903 med Henry Ford som vd och chefsingenjör https://sv.wikipedia.org/wiki/Ford_Motor_Company
 
Och jag tillhör dem som tycker synd om barnen när föräldrarna gör allt för att de skall få 'unika' namn. Fine visst, kör unikt, men ge dem då ett mer mainstream namn också, så att de kan få välja....

Håller med dig. När min mormor och morfar döpte sin förtsfödda 1931 gav de henne namnen Görel Birgitta så att hon skulle kunna välja ett vanligt namn om hon ville ha det. Det ville hon inte utan älskade sitt namn lika mycket som jag avskyr mitt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp