Namn som fått avslag

Jag personligen har nog mer problem med att döpa barn till Adolf än Superfastjellyfish. Jag är lätt betagen av Superfastjellyfish.
En väns barn heter Totoro i mellannamn. Älskar det.
Ja, i valet mellan Adolf och Superfastjellyfish, väljer jag också det senare. Om det dök upp en liten knatte som hette Adolf, skulle jag oroa mig för föräldrarnas ideologi. Om det dök upp ett litet barn som hette Superfastjelly skulle jag tänka att någon är lite för originell för sitt eget bästa.
 
I en del länder är namntraditionen att efternamnen är far resp farfar.
Varför det kan uppstå sådant som att en man heter
Mohammed Mohammed Mohammed. Eller Hassan Hassan
KL
På särbons jobb dök det upp en praktikant som hette just Hassan Hassan.
Roligast av allt var ändå när kollegan Anders Andersson öppnade munnen och sa:
"Vadå Hassan Hassan, hade hans föräldrar sjukt dålig fantasi eller?"
:rofl: :rofl: :rofl:

Det tog väl en sekund innan han fattade varför hela fikarummet höll på att kissa på sig av skratt!
 
Ar inte Melody ett grekiskt namn?

I en del länder är namntraditionen att efternamnen är far resp farfar.
Varför det kan uppstå sådant som att en man heter
Mohammed Mohammed Mohammed. Eller Hassan Hassan

Det ar mycket vanligt i mellanostern ...

Har i USA ar det ganska vanligt att ha mamman's (mormor/farmors) efternamn som fornamn och i vissa fall blir det verkligen efternamn pa efternamn.

Min mor hade en klasskompis i lågstadiet som hette Clark. Efter Clark Kent. Bara det att föräldrarna inte visste hur det uttalades, så ungen svarade inte när "Klark" ropades upp. "Det är inte jag. Jag heter Slark" 😂

:eek: ryyyyssss

Vi har traffat en Jerker som kom fran Sverige och inte insag hur hans namn lat pa Engelska. Han kallar sig numera for mellannamnet Dan. :p
Eller en Norsk kille som heter Odd-Ivar :crazy::rofl: och inte heller forstod hur det skulle lata pa Engelska nar han flyttade hit.:p
 
Ja, i valet mellan Adolf och Superfastjellyfish, väljer jag också det senare. Om det dök upp en liten knatte som hette Adolf, skulle jag oroa mig för föräldrarnas ideologi. Om det dök upp ett litet barn som hette Superfastjelly skulle jag tänka att någon är lite för originell för sitt eget bästa.
Och jag hade valt Adolf framför det andra namnet som inte ens går att uttala. Fast ja trist namn som Gustav eller liknande.
 
Ja, det är väl därför det inte är stigmatiserat. Adolf går väl inte att hänga upp på någon "positiv" (om man nu tycker att de bibliska patriarkerna är positiva) historisk figur. Det är kungar och Hitler.
Adolf Hitler intar ju något av en särställning här.

När det gäller kungliga namn och bibliska namn är jag ganska neutral. Det är inte min grej, men jag reagerar inte om en person heter Carl eller Tomas. Problemet med Adolf för min del är Hitler.

Det hade så klart kunnat bli likadant med Josef Stalin också, men namnets historia i övrigt verkar konkurrera ut Stalin ur i alla fall mina associationsbanor. Jag gissar att någon som heter Josef har religiösa föräldrar (lite beroende på var i världen personen bor och hur gammal hen är). Jag gissar inte att personen är uppkallad efter Stalin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp