Namn som fått avslag

Adolf Hitler intar ju något av en särställning här.

När det gäller kungliga namn och bibliska namn är jag ganska neutral. Det är inte min grej, men jag reagerar inte om en person heter Carl eller Tomas. Problemet med Adolf för min del är Hitler.

Det hade så klart kunnat bli likadant med Josef Stalin också, men namnets historia i övrigt verkar konkurrera ut Stalin ur i alla fall mina associationsbanor. Jag gissar att någon som heter Josef har religiösa föräldrar (lite beroende på var i världen personen bor och hur gammal hen är). Jag gissar inte att personen är uppkallad efter Stalin.
Men Adolf är ju ett typiskt kunganamn?
 
Det svenska ordet "bög" är inte något som man normalt heter. Varav det mindre charmigare, lika som annat som nämnts i den här tråden.

Sen kan jag tycka att homosexuell är ett trevligare ord än bög rent generellt, men det är OT.
Nä, det är inget vanligt svenskt namn. Men roligt och ocharmigt är skulle jag inte välja att kalla det, skulle stannat vid att kalla det ovanligt.

Jag tycker bög är ett trevligt ord, homosexuell är lite för sterilt för min smak.
 
Nä, det är inget vanligt svenskt namn. Men roligt och ocharmigt är skulle jag inte välja att kalla det, skulle stannat vid att kalla det ovanligt.

Jag tycker bög är ett trevligt ord, homosexuell är lite för sterilt för min smak.
Byt ut det mot vilket sexuellt ord som helst, "kuk", "vagina" eller vad som helst. Jag skulle tycka att det var lustigt på en häst och ocharmigt som namn. Det betyder inte att det är något fel på ordet.

Då har vi olika åsikter där, vilket är helt okej. :) slut på OT!
 
Cevin finns det en del som heter https://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Cevin så det är väl inte så mycket att orda om. Det är väl något kändispar som gett sina barn namnet på den stad de blev till, vilket iofs känns sådär.

En god vän till familjen vars mamma emigrerade till Kanada från Sverige, döpte sin son till James William, de två namn som svenskar har svårast att uttala :D Undrar om Jesus skulle godkännas? Det är ett vanligt namn i delar av världen men i princip okänt i Sverige. Jesus Andersson klingar lite udda medan Jesus Maria Gonzáles som mansnamn inte skulle vara helt ovanligt - Maria användes ofta som mellannamn för pojkar som en hyllning till jungfru Maria, men användningen har minskat med tiden.

Namn är kul. Frodo, Bilbo, Gimli finns det några som heter. Även Legolas och Arwen. JRR Tolkien utgick ofta från gammalnordiska namn, naturligt eftersom han var professor i lingvistik.

För att tillägga. I NHL finns det en spelare som heter Subban i efternamn, något som jag tvekar skulle godkännas i Sverige.
 
Cevin finns det en del som heter https://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Cevin så det är väl inte så mycket att orda om. Det är väl något kändispar som gett sina barn namnet på den stad de blev till, vilket iofs känns sådär.

En god vän till familjen vars mamma emigrerade till Kanada från Sverige, döpte sin son till James William, de två namn som svenskar har svårast att uttala :D Undrar om Jesus skulle godkännas? Det är ett vanligt namn i delar av världen men i princip okänt i Sverige. Jesus Andersson klingar lite udda medan Jesus Maria Gonzáles som mansnamn inte skulle vara helt ovanligt - Maria användes ofta som mellannamn för pojkar som en hyllning till jungfru Maria, men användningen har minskat med tiden.

Namn är kul. Frodo, Bilbo, Gimli finns det några som heter. Även Legolas och Arwen. JRR Tolkien utgick ofta från gammalnordiska namn, naturligt eftersom han var professor i lingvistik.

För att tillägga. I NHL finns det en spelare som heter Subban i efternamn, något som jag tvekar skulle godkännas i Sverige.
Jesus är ett namn som för mig i praktiken fungerar som två olika. Ett som uttalas "på svenska" och har bibelkoppling. Och ett latinskt "schesuus" som jag inte alls accosierar till korsfästning. Sen blir det konstigt i vissa fall för att de ser lika ut i skrift om jag inte direkt kan avgöra vilket det är.
 
@MJLee Menar du José María? Det är ett gammalt spanskt namn, rätt ovanligt idag. Jesus María däremot är rätt ovanligt även bland äldre i Spanien.
 
De får även gärna neka de gräsliga amerikanska namnen som börjat komma här också; Hailey, Melody osv :yuck:
Att Kacper, Cevin och dylikt går igenom är för mig en gåta.
På vilket sätt är andras namn(val) ett så stort problem att du känner att du måste kalla vissa namn för gräsliga? En måste liksom inte uttrycka sin fasa över exakt allt, faktiskt.

Och rent generellt så är det så himla trist när sådana här trådar blir typ en tävling i konstigaste/lustigaste/fulaste namnet en hört som en kan bli lite upprörd över eller skratta åt för ”hur tänkte föräldrarna när barnet fick ett så fult stavat namn?! :eek:
 
Nej alltså. Jag förstår kopplingen till Hitler, det kan jag med göra vid första tanke med - men att därifrån fundera på föräldrarnas åsikter angående honom känns.. udda?
Det inträffar ju inte. Det blir i praktiken inga sådana funderingar, för ingen verkar heta Adolf. Jag tror inte att jag har träffat en enda person som har hetat Adolf som fötts efter, tex, 1950, i hela mitt liv. Det är väl det som gör att associationen till Hitler består.
 
@MJLee Menar du José María? Det är ett gammalt spanskt namn, rätt ovanligt idag. Jesus María däremot är rätt ovanligt även bland äldre i Spanien.
Är dessa altså som våra dubbelman att de alltid hänger ihop?
Maria används inte ensamt i mansnamn då, utan bara som andra ledet i fasta kombinationer?
 
På vilket sätt är andras namn(val) ett så stort problem att du känner att du måste kalla vissa namn för gräsliga? En måste liksom inte uttrycka sin fasa över exakt allt, faktiskt.

Och rent generellt så är det så himla trist när sådana här trådar blir typ en tävling i konstigaste/lustigaste/fulaste namnet en hört som en kan bli lite upprörd över eller skratta åt för ”hur tänkte föräldrarna när barnet fick ett så fult stavat namn?! :eek:
Ja jag håller med. Klassföraktet flödar dessutom, som vanligt i namndiskussioner.
 
Det inträffar ju inte. Det blir i praktiken inga sådana funderingar, för ingen verkar heta Adolf. Jag tror inte att jag har träffat en enda person som har hetat Adolf som fötts efter, tex, 1950, i hela mitt liv. Det är väl det som gör att associationen till Hitler består.
9ae82e4fcc5ed2f3122f8bdb6470355f.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp