Namn som fått avslag

tanten

Trådstartare
I nyheterna har det varit inslag om den mängd namn som fått avslag hos skatteverket. Föräldrar som velat döpa sina barn till namn inte blivit godkända. I P1 var det ett inslag om Ford.

SvD fyller på med andra namn som fått nej. Jag häpnar lite. Vem vill döpa sitt barn till de här? Snacka om lättmobbat...
Trollet
Papich
Prinsessan
Amiral
Snäckan
Kråka
Mysco
Tegnér
Anarquia, Anarkia
Pung
Think
Green
Jord
Knorren
Farmor
Pappa
Peculiar
Superfastjellyfish
T-Rex
Stormtass
 
Är det verkligen barn som förslagen gäller då, och inte vuxna som vill byta namn? :confused: Låter ju jättemärkligt att vilka döpa sitt barn till så konstiga namn :laugh:
 
Jag säger som jag alltid säger... man ska inte vara så jäkla kreativ när man ska namnge sina barn...

Jag misstänker att det är någon extremt märklig effekt av dagens individualism.

Fast så har det varit i åtminstone 30 år. Jag jobbade på folkbokföringen på 80-talet och såg vad folk gav sina barn för namn och det var många som ansträngde sig för att vara originella.
 
Jag har för mig att det finns en regel om att vuxna som vill byta/lägga till namn har lite friare tyglar med vad som godkänns också. De anses själva kunna ta ansvar för konsekvenserna av ett namn. Källa? Ingen alls, har bara för mig att jag hört det någon gång och jag tycker att det verkar lite logiskt att låta vuxna skylla sig själva om de vill heta Knorren eller nåt.
 
För övrigt vekar en del föräldrar vara otroligt själviska och osmarta. Jättesött (ironi) med en bebis som heter Superfastjellyfish, men tänk 25 år framåt i något officiellt sammanhang: -Namn? -Superfastjellyfish Andersson. -????
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp