Bukefalos 28 år!

Sv: Namn

Gillar: Kevin, Max, Doris, Fia, Laura, viola.

Har svårt för dubbelnamn. Mitt namn är rätt tråkigt och låter hemsk med dubbelnamn. Bara mamma som säger hela mitt namn. Slutar på Stina :crazy:. Fast det är det få som vet.

Man får ofta smeknamn om man har längre namn , fast det kanske man får ändå.:)
 
Sv: Namn

kl

Jag gillar namn som "alla" kan stava och uttala, och som helst inte allt för vanliga. Men några såna har nog också följt med på min lista över tänkbara namn för eventuella framtida barn (eller hundar och hästar, om det inte blir några barn) :)
Ett extra plus för namn som är internationellt gångbara och uttalas (nästan) lika på minst svenska och engelska, gärna franska och spanska också.
Killnamn: Elias, Benjamin, Alex, Alexander, Adrian, Isak, Linus, Hannes
Tjejnamn: Stella, Vilma, Linnea, Saga, Elin, Freja, Klara, Irma, Bella
Skulle det dimpa ner en unge just nu skulle den förmodligen få heta Stella eller Alex.

Jag tycker också mycket om många germanska och franska namn, men de flesta sådana är nog inget jag skulle ge till ett barn, de passar helt enkelt inte så bra på svenska eller blir för svårstavat eller svåruttalat.

Du tänker lite som mig, lite så halvt ovanliga fast ändå lätt att uttala. Bella är ju så fint. Har tänkt på Bell också , det är rätt fint.:)
 
Sv: Namn

Ja jag tycker verkligen om det :)

Annars har jag döpt ungarna till (har bara tre barn dock men många namn)
Adrian Emilio León Fabian Sonny Emile (minns inte var fluglorten ska vara :o ), Emilia, Fredrica Linnea :) Förutom Eric Isaac och Elin

Enia kan nog med vara rätt fint. :)
 
Sv: Namn

Sen har jag tänkt lite på namn så går bra till både pojkar och flickor.

Robyn
Kim
Charlie

Kan ni fler??
 
Sv: Namn

Enia uttalas väl som det stavas? Eller ska det vara en variant på enya? Det blir två helt olika namn i min värld.
 
Sv: Namn

*KL*
Jag älskar mytologiska namn av olika slag. Främst grekiska, men även i vissa fall nordiska/asiatiska.

Nu har vi inte döpt några barn, men när vi skulle döpa om katten kom jag med följande namnförslag:
Adrasteia, Andromache, Ariadne, Calliope, Callisto *, Carmen, Chandra, Concordia *, Elissa, Eos, Fauna, Harmonia *, Hekate, Hemera *, Hestia, Inanna *, Kyllikki *, Lorelei, Morrigan *, Naenia, Nephele, Rhiannon *, Sushila, Vijaya *

(Exemplen med en * efter är de som maken skrattade åt. Han ansåg av någon anledning att det inte gick att döpa en kattunge till Concordia eller Harmonia.)

För den intresserade kan jag avslöja att det namnförslag som jag slutligen fick igenom var Nessa. Jag hade ju föredragit något av ovanstående, men det gällde ju att kompromissa ...
 
Sv: Namn

Sångerskan jag gillar stavar sitt Enya. Ja jag menade på att Enia med är fint om man enbart byter ut en bokstav.

Hade jag läst namnet och skulle ropa upp det utan att veta hur det skulle uttalas så hade jag sagt En-i-a : Men Enya kan kanske stavas med J också om det passar bättre? Jag tycker Y är så fint så mina hundar kommer alltid ha y istället för j i sina namn :p

Min hund Enya är döpt efter sångerskan:) Hon kunde också sjunga, sångerskan, men min Enya sjöng på ett alldeles speciellt vis. Hon trodde det lät bra, men ....matte delade inte ALLTID hennes mening. Fast det brydde hon sig inte om, heter man Enya så förknippas man med sångerskan med samma namn så då KAN man liksom sjunga, det bara ÄR så. Tyckte hon :D
 
Sv: Namn

Jag gillar...

Flicknamn:
Stella
Olivia
Lilly
Gulli (hette min farmor men många tycker att det är ett tantnamn)
Karin
Helena
Susanna
Cecilia
Lovisa
Viva
Mary
Carys
Niamh (men inte så gångbart utanför engelskspråka länder, uttalas Neev, typ, med engelskt långt "e")
Amy / Ammi (med engelskt eller svenskt uttal dårå)

Pojknamn:
Karl
Olle
Alexander
Sebastian
Nick
David
Petter

...och säkert en hel del till.

Är inte så förtjust i dubbelnamn, det känns som om det ofta blir lite rörigt. Min mamma har ett dubbelnamn och får alltid heta enbart första ledet om hon t.ex är ute och reser. Min pappa heter ett av sina mellannamn först så att säga och det är inte heller särskilt praktiskt.

Själv heter jag Anna Karin - inte ett dubbelnamn - men blir allt som oftast uppropad som Anna-Karin i väntrum och sådär. Det gör ingenting egentligen men jag lystrar inte till det om man inte inkluderar efternamnet.
 
Sv: Namn

Hade jag läst namnet och skulle ropa upp det utan att veta hur det skulle uttalas så hade jag sagt En-i-a : Men Enya kan kanske stavas med J också om det passar bättre? Jag tycker Y är så fint så mina hundar kommer alltid ha y istället för j i sina namn :p

Min hund Enya är döpt efter sångerskan:) Hon kunde också sjunga, sångerskan, men min Enya sjöng på ett alldeles speciellt vis. Hon trodde det lät bra, men ....matte delade inte ALLTID hennes mening. Fast det brydde hon sig inte om, heter man Enya så förknippas man med sångerskan med samma namn så då KAN man liksom sjunga, det bara ÄR så. Tyckte hon :D

Tycker ju om Celine också men man tänker hela tiden på Celine dion :(.

Enia och Enya låter ju nästan likadant. Fint vad som. Tror din hund ville bli sångerska.:D
 
Sv: Namn

Jag älskar namn och namndiskussioner. När/om jag får egna barn kommer jag försöka motarbeta att ge ett namn som "alla andra" heter på så sätt att jag inte kommer välja det namn som ligger överst på topplistan. Jag gick i samma klass i tio år med en tjej som hette exakt samma namn som jag, jag red i samma ridskolegrupp med en tjej med samma namn, och det är skitjobbigt att aldrig veta vem det är som menas/eller att behöva heta "Anna H" och "Anna K"/eller ha både för- och efternamn hela tiden.

Jag kommer gärna välja ett förnamn som funkar hyffsat internationellt, i alla fall skriftligt. Det här med Internet och mejladresser kommer väl knappast dö ut, och eftersom mitt efternamn innefattar en av de där bokstäverna som inte finns internationellt så har det alltid varit ett litet problem. Mitt barn kommer förmodligen dessutom få mitt efternamn (eftersom det är ovanligt och jag vägrar byta till typ Svensson eller Karlsson), så han/hon kommer få dras med det där svenska efternamnet och kan behöva väga upp med att slippa åäö i sitt förnamn.

Vad det gäller specifika namn så är det ju dessutom en fråga om vad man har för smak då (jag kommer inte skaffa barn på väldigt länge, det jag gillar nu är inte alls de namn jag gillade för fem år sen, och kommer antagligen inte vara samma om tio år), men andranamnen är jag hyffsat klar med. Jag har själv tre namn utöver efternamnet, tilltalsnamnet är "eget", de andra två ärvenamn, och skulle vilja ge ett barn något liknande.

En son skulle gärna få heta Olof (ärvenamn på pappas sida av släkten) eller Jonathan (efter min första ponny) i andranamn, en dotter Ingrid (efter mormor). Ingrid skulle jag även kunna tänka mig som tilltalsnamn.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej alla! Jag blev faster till världens lilla goding för sju månader sen och nu om en vecka ska han döpas. Som vanligt är jag ute i...
2
Svar
27
· Visningar
2 750
Senast: kamomillo
·
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 458
Senast: Sander
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 619
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver er hjälp! För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni höra den låååånga historien så det här inlägget blir nog rätt långt ;)...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp