Bukefalos 28 år!

Sv: Namn

Jag har bestämt att jag aldrig ska ha barn, men Morits och Milton är mina reservnamn trots allt:p.

Adrian är ett favoritnamn. Kan inte komma på ett enda tjejnamn just nu:o.
 
Sv: Namn

Ok:) Det finns så många stavningar på Lukas också, fast det verkar som namnet uttalas likant i vilket fall. Ex: Lukas, Luckas, Lukaz.

Luckas finns väl ändå inte? :( Jag tycker att det är med god marginal illa nog med Lukaz och Luqaz, men Luckas funkar ju inte alls. Det blir ju ett jättekonstigt uttal om man läser det.

Hursomhelst är Lukas ett av de allra vanligaste namnen på småpojkar nu och har varit det under några år.
 
Sv: Namn

Det finns 7 män som har förnamnet Luckas. Av dessa har 1 namnet Luckas som tilltalsnamn.

Det finns 2 män som har förnamnet Luqaz. Av dessa har 1 namnet Luqaz som tilltalsnamn.
Enligt SCB dårå.
 
Sv: Namn

Luckas finns väl ändå inte? :( Jag tycker att det är med god marginal illa nog med Lukaz och Luqaz, men Luckas funkar ju inte alls. Det blir ju ett jättekonstigt uttal om man läser det.

Hursomhelst är Lukas ett av de allra vanligaste namnen på småpojkar nu och har varit det under några år.

Säg inte det! Det finns folk till allt..

Det finns 7 män som har förnamnet Luckas. Av dessa har 1 namnet Luckas som tilltalsnamn.

Jag hoppas det beror på att det är den konventionella stavningen av Lukas i Långtbortistan eller liknande. Men så väl är det väl inte...
 
Sv: Namn

Jag hoppas det beror på att det är den konventionella stavningen av Lukas i Långtbortistan eller liknande. Men så väl är det väl inte...

Eller i Polen, till exempel, fast då brukar det ju vara en hel liten rad konsonanter på slutet och det är det ju inte i Luckas.

Men Luckas, som lucka. :cry:

Plötsligt framstår alla q, w och z för att inte tala om h i namn som helt oproblematiska. Luckas. Föräldrarna har alltså missat vad dubbeltecknad konsonant gör med vokalen före.
 
Sv: Namn

Luckas finns väl ändå inte? :( Jag tycker att det är med god marginal illa nog med Lukaz och Luqaz, men Luckas funkar ju inte alls. Det blir ju ett jättekonstigt uttal om man läser det.

Hursomhelst är Lukas ett av de allra vanligaste namnen på småpojkar nu och har varit det under några år.

Jo jag har för mig att jag sätt det någonstanns...:o
Ok det visste jag inte alls.:) Men fint är det i alla fall!!Känns inte som det skulle vara så vanligt som exempelvis Fredrik.
 
Sv: Namn

Får ha det på dina djur istället.:laugh:

Haha, mina katter har dom eminenta namnen Knut och Klas-hade jag inte döpt några barn till:p. Hunden heter det väldigt populära Tyra, men till mitt försvar döpte jag henne innan jag visste att hon skulle bli min.
 
Sv: Namn

Gillar: Kevin, Max, Doris, Fia, Laura, viola.

Har svårt för dubbelnamn. Mitt namn är rätt tråkigt och låter hemsk med dubbelnamn. Bara mamma som säger hela mitt namn. Slutar på Stina :crazy:. Fast det är det få som vet.
 
Sv: Namn

kl

Jag gillar namn som "alla" kan stava och uttala, och som helst inte allt för vanliga. Men några såna har nog också följt med på min lista över tänkbara namn för eventuella framtida barn (eller hundar och hästar, om det inte blir några barn) :)
Ett extra plus för namn som är internationellt gångbara och uttalas (nästan) lika på minst svenska och engelska, gärna franska och spanska också.
Killnamn: Elias, Benjamin, Alex, Alexander, Adrian, Isak, Linus, Hannes
Tjejnamn: Stella, Vilma, Linnea, Saga, Elin, Freja, Klara, Irma, Bella
Skulle det dimpa ner en unge just nu skulle den förmodligen få heta Stella eller Alex.

Jag tycker också mycket om många germanska och franska namn, men de flesta sådana är nog inget jag skulle ge till ett barn, de passar helt enkelt inte så bra på svenska eller blir för svårstavat eller svåruttalat.
 
Sv: Namn

Enya var jättefint!!:)

Ja jag tycker verkligen om det :)

Annars har jag döpt ungarna till (har bara tre barn dock men många namn)
Adrian Emilio León Fabian Sonny Emile (minns inte var fluglorten ska vara :o ), Emilia, Fredrica Linnea :) Förutom Eric Isaac och Elin
 
Sv: Namn

Jag gillar lite enklare namn som funkar både hemmavid och på engelska, mitt eget namn, Camilla, är ju helt okej och lättstavat i Sverige, men på engelska funkar det inte alls! Sen har jag dessutom ett Å i efternamnet..


Jag gillar Richard, Ellie och Charlie, Charlie vare sig det är en tjej eller kille! :)
 
Sv: Namn

När vår dotter skulle ha namn så hade vi följande på förslag:
Inez
Nilla
Nellie
Wilma
Idun
Ella
Cecilia

Nu hann tyvärr en annan i bekantskapskretsen snyta Ella före mig:cool:. Och Idun och Inez föll bort för hon såg inte ut som en Idun eller en Inez.
Istället blev det en nedbantad version av Cecilia, nämligen Cilia.
Annars gillar jag Siri, men sambon totalvägrade det namnet.

Pojknamn jag gillar:
Benjamin
Sebastian
Viktor
Anton
Niklas
Daniel
 
Sv: Namn

Jag tycker också mycket om många germanska och franska namn, men de flesta sådana är nog inget jag skulle ge till ett barn, de passar helt enkelt inte så bra på svenska eller blir för svårstavat eller svåruttalat.

Vad är germanska namn för dig? Jag ser det snarare som att germanska namn generellt är de enklaste att adoptera in i svenskan, då svenskan själv är ett germanskt språk.
 
Sv: Namn

Jag gillar lite enklare namn som funkar både hemmavid och på engelska, mitt eget namn, Camilla, är ju helt okej och lättstavat i Sverige, men på engelska funkar det inte alls! Sen har jag dessutom ett Å i efternamnet..

Äsch, Camilla är väl hyfsat gångbart i Storbritannien när prins Charles fru heter det :D
 
Sv: Namn

Skulle jag få en dotter idag så skulle jag föreslå namnen: Viola, Saga,Tyra, Engla, Blenda, Vera
och en pojke skulle nog få ngt av namnen: Vidar, Brodde, Trotte
 
Sv: Namn

Haha, lång näsa på mig!

Jag har faktiskt inte ens tänkt på det, utan refererar bara till mina egna upplevelser där jag fått heta "Camilia", "Camill(e)" eller "Ca-Miii-La" med riktigt besvärade betoningar :p

(sen har jag förresten vid några tillfällen fått veta att jag minsann uttalar mitt eget namn helt galet, så jag ska nog vara tyst :angel:)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej alla! Jag blev faster till världens lilla goding för sju månader sen och nu om en vecka ska han döpas. Som vanligt är jag ute i...
2
Svar
27
· Visningar
2 754
Senast: kamomillo
·
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 474
Senast: Sander
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 619
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver er hjälp! För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni höra den låååånga historien så det här inlägget blir nog rätt långt ;)...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp