Bukefalos 28 år!

Namngivningscermoni!

Sv: Namngivningscermoni!

Hur gör man lejonkungen? är det ett vanligt dop?
 
Sv: Namngivningscermoni!

Man står på en klippa och alla gäster är nedanför, har du inte sett lejonkungen? Så har man en "apa" som namnger barnet.

34776.jpg
 
Sv: Namngivningscermoni!

Jag tror att om de är vana att hålla i namnfester odyl. så vet de säkerligen vad som ska sägas, jag tror inte att du ensam behöver författa en text. Men ni bestämmer nog det i samråd med varandra.

Det där med att tycka upp inbjudningar och sedan framkalla är toppenbra, jag har gjort inbjudningar/tackkort/julkort i PS och så framkallar jag dom. Hur smidigt som helst!

Jag tycker att det där med vattnet lät väldigt annolunda. Inte fånigt, för som du säger, man använder ju vattnet i kyrkan?

Du skulle ju kunna använda dig av den ceremonin, och skriva i dopprogrammet vad just de elementen ska betyda för ert barn. Typ eld för styrka, vatten för tålmodighet, ja du fattar :D
 
Sv: Namngivningscermoni!

HEDER åt er alla som inte döper era barn! Tack för att ni är fina förbilder!
 
Sv: Namngivningscermoni!

:rofl::rofl:

Och om man döper sitt barn är man inte ens värd bajset på pappret någon torkar sig i rumpan med då eller :smirk:

Antar att hon kanske menar att många döper sina barn för att man alltid gjort så eller för att alla andra gör så. Inte för att man tror på gud och det är därför.

Själv tycker jag det är sånt som barnet ska få välja själv när det blir större.
 
Sv: Namngivningscermoni!

Jo jag förstår vad hon menar, men jag tyckte det var för nedvärderande uttryck mot dom som väljer dop.
 
Sv: Namngivningscermoni!

Jo faktiskt..

Var och en gör väl som dom vill, jag är döpt trots att min far inte ens är med i svenska kyrkan längre.

Inte sjutton har han varit en dålig förebild och jag har inte heller tagit skada av att vara döpt ..
 
Sv: Namngivningscermoni!

Samma här, fast det där med min pappa stämmer inte.

Dessutom, kan jag tillägga, är jag konfirmerad. Och inte av helt fri vilja. Men inte med presenter som lockbete. Utan helt enkelt för att min mormor så gärna ville det, och jag hittade ingen anledning till att inte göra det då. Att gjädja mormor var en tillräckligt bra anledning :)

Jag har inte lidit av det, hittills.
 
Sv: Namngivningscermoni!

Någon som har något att säga om vårt "manus"? Kanske saker man ska säga på något annat sätt eller så.

Dikter, sång och musik är inte precis vår grej.

Vi vill hälsa alla välkomna till Rasmus namngivning.

Namnet Rasmus är en modern form av Erasmus som är bildat av det grekiska ordet erasimos som betyder ”Värd att älska”.

Rasmus var ett väldigt ovanligt namn för 30 år sen för att sen bli ett modenamn på 1990 talet 2007 fick 430 pojkar namnet Rasmus och det ger en 39 placering på namntoppen.

På Rasmus födelsedag den 22 oktober har det hänt följande saker.
1635 – Slaget vid Dömitz mellan Sverige och Sachsen utspelar sig och resulterar i svensk seger.
1797 – Världens första fallskärmshopp i Paris.
1844 – Förutspådde en pastorn William Miller i USA att Jesus skulle återvända.
1963 – Inleds kubakrisen
2006 - Michael Schumacher kör sitt sista formel 1 lopp.

Sen är det en massa andra som fötts och avlidit men jag kände inte igen några namn så det struntar jag i.

Något mellannamn till Rasmus kom vi inte på, så han heter bara Rasmus.

Eftersom Rasmus är ett grekiskt namn har vi valt att namnge honom med de 4 elementen.
Jord, Luft, Eld och Vatten.

Mormor, Morfar, Farmor och Farfar kommer fram.

Jord – För ett friskt liv med styrka och mod. (Doppa ena foten)
Luft – För ett liv fyllt av kunskap och lärande. (Blåsa på honom)
Eld – För att bli en omtyckt person. (Tända ett ljus)
Vatten – För en känslofylld själ. (Doppa andra foten)

Vi har även valt 2 gudföräldrar åt Rasmus. Therese och Jonas.

Ni har fått äran att bli utsedd till Rasmus gudföräldrar. Det är en uppgift som är viktig idag och alla andra dagar i resten av livet.
Uppgiften innebär att du har ett särskilt ansvar för att se till att Rasmus har det bra.
Det är önskvärt att alla människor omkring Rasmus fungerar som goda
förebilder och föredömen för honom. Som Gudförälder har du ett särskilt ansvar för detta.
Gudföräldraskapet innebär inte att du förväntas överösa Rasmus med gåvor och presenter. Skänk honom istället kärlek och omsorg i överflöd, för det kan han inte få för mycket av.
Tänk på Rasmus! Om du inte har tid och möjlighet att träffa honom så ofta som du skulle önska kan ett telefonsamtal eller ett brev på posten betyda lika mycket.
Du kommer att betyda mycket för Rasmus och det är vår tro och förhoppning att han också kommer att betyda mycket för dig!



Ta emot det här brevet som ett bevis på hur mycket ni betyder för oss och Rasmus. (Ger fadderbrevet)

Finns det någon mer som vill berätta något eller läsa en dikt är ni välkomna fram nu, annars hugger vi in på tårtan.




Herregud vad jag kommer gråta när jag berättar allt, hoppas min mamma lyckas överala min syrra att läsa istället!
 
Sv: Namngivningscermoni!

vad är prinstårtor? prinsesstårta fast i maskulin form? då får du vakta dom själv :p
 
Sv: Namngivningscermoni!

äsch, ni kan väl ha en sån där rumptårta som fanns i nån tårttråd på äu? :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 323
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
4 898
Senast: tanten
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 681
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp