Bukefalos 28 år!

Namngivningscermoni!

Sv: Namngivningscermoni!

Vill bara säga att jag tycker att eran namnceremoni verkar bli väldigt fin och framförallt personlig:) Jag tycker att dom fyra elementen inte alls blev fånigt när ni förklarar varför och att dessutom mor och far-föräldrar får vara med och vara en del av ceremoni tycker jag bara gör saken ännu finare och knyter samman familjen.

Hoppas ni får en jättefin stund tillsammans!
 
Sv: Namngivningscermoni!

Det var bra upplagt, verkligen. Fast jag kan ju lufta mina åsikter.

Det finns lite jag skulle vilja omformulera, för att det ska bli mer lättläst.

Namnet Rasmus är en modern form av Erasmus som är bildat av det grekiska ordet erasimos som betyder ”Värd att älska”.

Ovanstående blir väldigt långt. Dela upp det lite, så det finns en andningspaus. Och räcker det inte att bara förklara att Rasmus är en modern form av Erasmus, som betyder "Värd att älska"?

Rasmus var ett väldigt ovanligt namn för 30 år sen för att sen bli ett modenamn på 1990 talet 2007 fick 430 pojkar namnet Rasmus och det ger en 39 placering på namntoppen.

Detta känns lite "taget", mer skriftspråk. Svårt att hänga med i när det läses, vem minns alla siffror efter den harangen?

Jag skulle föreslå:
"För trettio år sedan var namnet Rasmus väldigt ovanligt. Men på 90-talet blev det ett modenamn, och 2007 fick hela 430 pojkar namnet tilldelat. Idag har Rasmus plats 39 på namntoppen. "

Sedan kändes de där årtalen inte så jätteintressanta, men det är nog en smaksak. Jag är ganska ointresserad av historia ;) Och för hans del passar ju formel1 infon bra :idea:

Något mellannamn till Rasmus kom vi inte på, så han heter bara Rasmus.

Ska detta sägas eller var det bara info till oss? Annars skryter ni med eran dåliga fantasi, formulera om det så att det blir som att ni valt att bara ge honom ett namn.

Jag trodde jag skulle lipa gärnet när jag läste mina söners dikter på deras dop, men konstigt nog så gjorde jag det inte. Dock kan jag inte läsa dom nu efteråt utan att bli helt tårögd :o

Det här sista, Finns det någon mer som vill berätta något eller läsa en dikt är ni välkomna fram nu, det låter mer som ett hot än en inbjudna. Speciellt när det efterföljs av: annars hugger vi in på tårtan. Vem vill liksom stiga fram om det kan försena maten. Du kanske förstår hur jag menar. Dessutom skulle jag tycka att det var lite pinsamt om nu ingen kom fram alls :crazy: Liksom, vill ingen säga något? Jag tycker det är en lite onödig punkt. Eventuellt kanske du kan omformulera det, eller försäkra dig om att någon vill säga något.
 
Sv: Namngivningscermoni!

äsch, ni kan väl ha en sån där rumptårta som fanns i nån tårttråd på äu? :D

De konditoriet hann inte baka åt oss, vi hade en tjej som skulle gjort de men inte hört av sig så de blev för kort varsel :( (Han skulle fått biltårtor) där ifrån köps alla 30,40,50 års tårtor på sambons plastpappas sida av släkten, gissa vad de föreställer :angel: Ganska mkt mer brulatare än en rumpa i alla fall :o
 
Sv: Namngivningscermoni!

Det är precis sånt du skrev jag vill höra!

Ovanstående blir väldigt långt. Dela upp det lite, så det finns en andningspaus. Och räcker det inte att bara förklara att Rasmus är en modern form av Erasmus, som betyder "Värd att älska"?

Jag skulle föreslå:
"För trettio år sedan var namnet Rasmus väldigt ovanligt. Men på 90-talet blev det ett modenamn, och 2007 fick hela 430 pojkar namnet tilldelat. Idag har Rasmus plats 39 på namntoppen. "

Jätte bra

Ska detta sägas eller var det bara info till oss? Annars skryter ni med eran dåliga fantasi, formulera om det så att det blir som att ni valt att bara ge honom ett namn.

Verkligen ALLA frågar typ 504702467 ggr vad hans mellannamn är fast han inte har nått, de verkar lixom inte gå in i huvudet på dem ;) Men att säga att vi valt att inte ha något mellannamn låter såklar bättre.

Det här sista
Har ingen aning om hur jag ska avsluta efter T. och J. fått sina fadderbrev, har frågat våra föräldrar om de vill säga nått därför skrev jag in det. Men de vill inte säga nått så vi kommer kasta oss över tårtorna direkt (ja, sån är vår släkt på båda sidor :angel:)
 
Sv: Namngivningscermoni!

Nu har jag läst och läst och läst och kommit fram till att.

Ta emot det här brevet som ett bevis på hur mycket ni betyder för oss och Rasmus. (Ger fadderbrevet)


Låter skitdåligt. Värsta "halelulia" ungefär.

Ni får det här fadderbrevet som ett bevis på hur mycket ni betyder för vår familj och Rasmus framtid

Är det bättre?
 
Sv: Namngivningscermoni!

Verkligen ALLA frågar typ 504702467 ggr vad hans mellannamn är fast han inte har nått, de verkar lixom inte gå in i huvudet på dem ;) Men att säga att vi valt att inte ha något mellannamn låter såklar bättre.
Rasmus är det enda namnet för att "Rasmus själv ska få välja ett mellannamn som betyder något för honom när han blir äldre".

Så slipper man den frågan. Fast den ersätts kanske av andra. ;)
 
Sv: Namngivningscermoni!

Ni får det här fadderbrevet som ett bevis på hur mycket ni betyder för vår familj och Rasmus framtid

Är det bättre?

Absolut!

Tänkte berätta om hur vi gjorde...

Vi valde en namngivningsceremoni till Reid men en som gick i samma anda som vår religon. Han är inte alls förbunden till den via namngivningen utan vi valde bara att kalla in gudarna och be dom vaka över honom tills dess han väljer sin egna väg. (Vi är hedningar).

Vi samlades ute på en äng där vår vän och "gode" höll i ceremonin. Då stod vi alla i en stor cirkel. Jag stod inne i cirkeln tillsammans med Reid och Goden, jag presenterade Reid som min son och presenterade barnets far för gästerna (som givetvis visste vem han var - ingen stor skandal där). Min sambo förklarade för folket att Reid är hans son och satte honom sedan i sitt knä.
Detta är en gammal ritual som är motsvarigheten till skogssättning när oönskade barn sattes ut åt trollen. Nu var Reid upptagen i familjen!

Efter detta klev en av reids "beskyddare" in i cirkeln och på liknande sätt satte honom i sitt knä och förklarade att om något skulle hända oss skulle hon ta hand om honom som sin egen.

När detta var gjort gick ett krus med flädersaft runt cirkeln och var och en som ville fick säga några ord till reid.

Sen blev det fika! Vi hade hyrt en lokal och var ca 50 personer. Det blev levande musik (helt improviserat), presenter och glada skratt. Vi var jättenöjda efteråt! Min storebror ställde upp och fotograferade och 2 till av gästerna hade sina kameror med sig.

TIPS: Vi hade en bok liggandes framme där vi bad folk skriva till Reid som minne från den dagen. Den var jätterolig och rörande att läsa efteråt och förhoppningsvis något han kan uppskatta när han blir äldre
 
Sv: Namngivningscermoni!

Kimz0r Frågar någon kan vi svara så istället.

Scorpan Jag har oxå funderat på en bok, men skriver alla i den? Hinner alla skriva i den? Kan ju köpa en finare vanlig antekningsbok och avsluta cermonin med att skicka runt den så den som vill får skriva något som Rasmus vi kan ha som minne.

"Vi avslutar cermonin med att skicka runt den här boken under fikat så får den som vill skriva en hälsning till Rasmus som han kan bära med sig som minne resten av sitt liv"

Eller?
 
Sv: Namngivningscermoni!

Vid våra speciella tillfällen som dop etc. har vi alltid hyrt en (ibland flera beroende på tillfället) vit duva som vi har lyft mot himmelen som avslutning!

Det är så vackert när dom sakta lyfter (precis som Houdinis avatar) för att sedan cirkla ett par varv uppe på himlavalvet!

Den vita duvan har alltid berört så att t o m min pappa har fått en tår i ögat..

Jättetöntigt kanske vissa tycker men nu har jag infört det som tradition!

Det där med boken låter ju jättefint!!
 
Sv: Namngivningscermoni!

Det var roligt att mina åsikter uppskattades :)

Angående att skrivai någon bok, på våra båda dop fick alla skriva i fadderbreven, och dopbrevet. De skickades runt vid fikat, och jag tror att alla skrev i dom, någon kanske missade. Och då var vi 75 respektive 60 personer, så det var mycket folk. Bara ni talar om, kanske precis innan fikat, att ni gärna ser att alla skriver i boken.

Ni får det här fadderbrevet som ett bevis på hur mycket ni betyder för vår familj och Rasmus framtid

Jag och mina omformuleringar igen, tror det blir lite syftningsfel i ovanstående mening. "Ni får det här fadderbrevet som ett bevis på hur mycket ni betyder för Rasmus framtid" blir det, och det låter lite felsyftat.


Jag skulle föreslå: "Ni får det här fadderbrevet, som ett bevis på att ni nu har en viktig roll i Rasmus framtida liv. En roll som vi hoppas/önskar att båda ni xx och xx, och Rasmus, kommer att uppskatta".

Dessutom: googlar man på fadderbrev får man direkt upp exakt samma text som du ska läsa upp. Det är alltid bra att söka info på nätet, men du kanske skulle omformulera även det, så det inte är en direkt kopia? Så det blir lite mer eget och inte så taget.
 
Sv: Namngivningscermoni!

Men jag är så (ärligt talat jävligt) dålig på att skriva själv och den texten jag hittat när jag sökt som många använt och jag gillar den.

Skulle jag skriva själv skulle de bli typ.


"EEeehhhhhhhh...Nu äter vi tårta"
 
Sv: Namngivningscermoni!

Jag förstår dig :D

Grejen är ju att den texten är så vanlig, jag har hört den förr. Känns det inte lite trist om folk där också hört den tidigare?

Å andra sidan kan man se den som en, pja, typ "dikt", eller *hrm*. Det var svårt att förklara. Men som en standard, för den var väldigt fin. Och dikter som man gillar ändrar man ju inte på, det hör ju till att de är i orginal. För det mesta i alla fall.

Hoppas ni får en jättetrevlig dag. Kan du inte länka till inbjudningarna du gjort, så jag får se. Är så nyfiken på hur du gör, eftersom jag gör samma sak själv :)
 
Sv: Namngivningscermoni!

Först skickade vi ut en inbjudan på posten till alla gäster.

phppdgdnf.jpg


På cermonin så väntade vi in alla gäster och hade innanför dörren ett presentbord.

phpnborzo.jpg


Vi hade längst fram ett mindre bord med själva cermoni-grejjerna.
phpvcx4rp.jpg


Jag läste ur min text, och bjöd sen fram farmor, farfar, mormor och morfar.
 
Sv: Namngivningscermoni!

Berättade sen att namnet Rasmus är grekiskt och vi har därför valt att namnge honom med hjälp av de 4 elementen.

Jord
Gav skålen till mormor som sen fick sätta ner hans fot i den.
phptbfdib.jpg

medans jag säger:
För ett friskt liv med styrka och mod.

sedan gick vi vidare till Luft
Hans farmor kom fam och jag berättar för henne att han får blåsa på honom.
php25bqqq.jpg

medans jag säger:
För ett liv fyllt av kunskap och lärande.

Efter det kom farfar och jag ger honom tändstickorna och han förstår ju va dhan ska göra.
php2tnzre.jpg

När han tänt ljuset säger jag:
För att bli en omtyckt och älskad person.

Sist ut var sen morfar som fick skålen med vatten.
phpcsyjnq.jpg


och jag läser upp:
För att ge en känslofylld själ.
 
Sv: Namngivningscermoni!

Sen gick vi vidare till Rasmus gudföräldrar/faddrar och jag sa att jag hittat en bra text som jag gillar och som verkligen förklarar hur vi känner.

Och jag läser upp texten.
Ni har fått äran att bli utsedd till Rasmus gudföräldrar. Det är en uppgift som är viktig idag och alla andra dagar i resten av livet.
Uppgiften innebär att du har ett särskilt ansvar för att se till att Rasmus har det bra.
Det är önskvärt att alla människor omkring Rasmus fungerar som goda
förebilder och föredömen för honom.
Som Gudförälder har du ett särskilt ansvar för detta.
Gudföräldraskapet innebär inte att du förväntas överösa Rasmus med gåvor och presenter. Skänk honom istället kärlek och omsorg i överflöd, för det kan han inte få för mycket av.
Tänk på Rasmus!
Om du inte har tid och möjlighet att träffa honom så ofta som du skulle önska kan ett telefonsamtal eller ett brev på posten betyda lika mycket.
Du kommer att betyda mycket för Rasmus och det är vår tro och förhoppning att han också kommer att betyda mycket för dig!


(Ingen sa något om att de hört eller läst den tidigare)

Sen får de ta emot sina fadderbrev.
phpqtmihb.jpg


Sen avslutar jag cermonin med att skicka iväg boken där alla gäster fick skiva en liten hälsning.
Jag skrev lite "fakta" på 1a sidan.
phpcf9sbl.jpg



Innan vi började fika hade vi fotografering.
phpfqquyx.jpg

phpzto4sq.jpg
 
Sv: Namngivningscermoni!

Vi högg sen in på tårtorna (spana in sambons bit, syns det att han inte käkat någon lunch :angel: )
phpplhboq.jpg



Rasmus var en solstråle hela dagen, fast han bara sov 10 minuter precis innan cermonin och jag fick väcka honom och byta om.
phpbuiym1.jpg

Han hoppade runt bland alla släktingar och vänner och bara skrattade!


När vi käkat upp så öppnade vi alla paketen och farmor höll Rasmus så vi kunde öppna paket båda två :angel:
phpmjedfp.jpg
 
Sv: Namngivningscermoni!

Sen somnade Rasmus på golvet.
phpobezmz.jpg

Man ser hur han tänker "Tack mamma för du lagt mig här så jag får sova"

Ljuset brann och Tess fadderbrev stod framme hela cermonin så alla som ville kunde kolla.
phpmkmzzo.jpg





Jag är verkligen JÄTTE nöjd.
Cermonin tog kanske max 10 minuter och det kändes inte alls fånigt med de 4 elementen, Rasmus tyckte även det var väldigt spännande.

Boken känns sådär, många visste inte vad de skulle skriva men så hade ju ingen heller vart på en sån här egen cermoni tidigare.

Cermonin var uppskattad av alla, fick mkt beröm för jag läste så högt och tydligt och verkligen till alla. Så många ungdommar nu för tiden läser så fort så man hör ju ingenting ;)

Min mamma gillade det så mkt att hon tyckte jag skulle arrangera liknande cermonier åt andra föräldrar. För mest av allt skulle jag ju velat att någon utomstående läste upp det jag läste.


Cermonin tog väl kanske 2 timmar med namngivningen, fika och presentöppning och det tycker jag var alldeles lagom.


Tycker även det var en lagom åler (Rasmus är 5 månader) han har inte kommit in i blyg-stadiet och är nyfiken på allt och vill verkligen vara med MASSOR. Han sov som sagt 10 minuter precis när de sista gästerna kom, sen sov han en stund efter presentöppningen.

Väl hemma igen efter vi städat klart 16:30 slockna han och sov i 3 timmar!! Man hörde honom snarka i trappen, sen var han vaken 1 timme längre på kvällen (somna strax efter 23) men verkar inte alls speciellt påverkad av att träffat så många människor och även nya ansikten.
Alla som säger "Hej Rasmus" tycker han om :)
 
Sv: Namngivningscermoni!

Det såg verkligen lyckat ut :) men du med din snygga kropp kunde väl haft nåt annat på dig ;)
 
Sv: Namngivningscermoni!

Jag stod länge och velade, men det kom så mycket folk, många som inte jag står nära, och även personer som säker (förhoppningsvis) utan mening sagt saker som jag tagit mycket illa vid mig och blivit väldigt sårad, därför fick det bli en stor och kräkvänlig tjocktröja.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
4 898
Senast: tanten
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 683
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp