Bukefalos 28 år!

Namntråd 2012

Sv: Namntråd 2012

Nymphaea Stellata eller Stellaria Nemorum, Stellaria Pallida, Silverviol... Blev inspirerad av Victovies blomstertema.

Haha, ja Förgätmigej hade passat på så sätt att ingen kommer glömma henne efter att ha sett sötnosen på banorna! ;)

Fastnade starkt för de två sista - Stellaria Pallida (underbart att knyta an så snyggt till mammans namn!) alt Silverviol!
Kul att kunna inspirera :D
 
Sv: Namntråd 2012

Hon ska få heta Dechanteloup. Stellaria Pallida var en favorit. Men det fanns inget bra smeknamn utom Ida (har en bekant som heter det.)
och Stellaria blandar man lätt ihop med Stella. (Jag ska dock spara Stellaria till Dechanteloups föl!)
 
Sv: Namntråd 2012

Bonjour,

Jag befinner mig i Frankrike och min franska väninna får snart ett föl. Nu sade hon att jag får döpa fölet om jag kommer på ett bra namn som börjar på D.

Jag har försökt tänka till ordentligt men finner inget bra alls. Jag har sett här på forumet att det är poppis att använda allt från engelska ord till latin och stjärnbilder. Men! - Grejen är att namnet ska vara svenskklingande så då går alla engelska ord bort.

Jag tänkte att ni har säkert svar på tal. :) Ordlistan kollar jag i med men att döpa en häst till Dörrstopp är ju inget man vill :)

Fredrik
 
Sv: Namntråd 2012

Att göra som t.ex Victovie och kolla på blomnamn kan ju vara en idé!

Daggkåpa?

Eller varför inte fåglar?

Dalripa, Dammsnäppa, Drillsnäppa, Duva, Duvhök

Sedan kan man kanske alltid ta något med Dröm... Drömma, Drömprins, Dagdröm...

Vad heter föräldrarna?
 
Sv: Namntråd 2012

Heej

Jag ska kolla med henne vad föräldrarna heter. Men annars så var ju blomnamnen inte dåliga heller, det ska jag kika på.
 
Sv: Namntråd 2012

Föräldrarna heter i alla fall:

Radieux, betyder strålande, vacker

och

Inespéré, betyder oväntad, oönskad.

Voilà !
Fredrik
 
Sv: Namntråd 2012

Jag vet ju inte hur det är så måste fråga. En hund kan man döpa till vad man vill men det finns bättre och sämre namn som hundar lystrar till. - Lär sig en häst vad den heter eller är namnet endast till ägarens nöje och administration?
 
Sv: Namntråd 2012

kl

Jag sitter och funderar på (förhoppningsvis!) fölis 2013s namn.
Hingstnamn har jag men mitt stonamn blev dissat.

mamma heter Miss Petite (liten fröken vilket passar henne!), pappa heter Floricello.
Jag vill gärna ha nåt italienskt. Mamman heter i vardagstal Zarah.

Så nåt som funkar med fröken liten, F,Z eller miss .. nånting. På italienska.
inga krav alls :D
 
Sv: Namntråd 2012

Bambina är italienska och betyder typ liten flicka, men fattade inte alla kriterier :P
 
Sv: Namntråd 2012

Vad sägs om Misfit, Ponte? ;) Sorry, kunde bara inte låta bli!

Firenze, är det för vanligt? Då får du både F och Z...
 
Sv: Namntråd 2012

haha kriterierna är luddiga ;) Vill ha italienskt men antingen på pappas namn, nån av mammans namn eller med betydelsen av mammans namn.

jacko. haha är faktiskt inte så långt ifrån just nu med Mischella som förslag. (som i blandad och inte diverse).

Just det, behöver bara stonamn, hingsnamnen är klara!
 
Sv: Namntråd 2012

Kl

Tänkte försöka skaka liv i tråden och be om namnförslag till shettisföl, svartskäck, både sto och hingstnamn :)

Namnen ska vara svenska och innehålla lite av mammas och lite av pappas namn :) Gärna börja med L eller G.

u. Lucienne v.d Vlierd och e. Giovanni vom Silbersee :)
 
Sv: Namntråd 2012

Trevligt med svartskäck:love:
Här är några förslag

Sto
Gladiol(us)
Gerbera
Glimma
Lobelia
Linnea
Leva
Gullvi
Lovina
Lera
Grinda

Hingst
Granit
Galileo
Guster
Lejonsvans
Liguster
Lilleman
Gnister
Gangster
Gille
Lusse
Lundberg
 
Sv: Namntråd 2012

Tack för fina namnförslag! :)
Jag har under hela slutet av dräktigheten varit inställd på Lilja om det blev ett sto men när hon var född så var det en liten Glimma :heart
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 382
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 059
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
577
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp