Nån med koll på regler för flyg?

R

Raderad medlem 6459

I fredags flög jag och hade otur. Pga storm i staden vi skulle till blev vi skickade till en annan flygplats i landet. Vi skulle ha landat vid elva på destinationen men istället landade vi omkring samma tid på den andra flygplatsen. Därefter satt vi två timmar i planet, utan information, och väntade på att få veta om vi skulle få flyga till destinationen eller ej. Efter två timmar meddelade de att stormen gått över, flygplatsen hade öppnat, men pga regler för hur länge flygcrew får jobba kunde de inte flyga vidare. Jag hörde flygvärdinnorna diskutera jobbreglerna ungefär en timme innan vi fick beskedet.

Vid ett på natten går vi således av planet och möts av ingen alls. ingen representant, ingenting. Flygplatsens informationsdisk visste ingenting. Vissa av oss fick SMS om att vi skulle få hotell etc och att vi skulle få flyga med ett flyg nästa morgon, andra hörde ingenting. Efter en timme hittade vi en representant som sa att vi skulle få köras till ett hotell så vi köade allihop för att få lämna våra uppgifter.

Vid två på natten fick vi besked att flygbolaget inte tyckte att det var nån poäng i att skicka oss till hotell eftersom flyget skulle gå så tidigt nästa morgon. De ville inte bekräfta att vi hade flyg dagen efter.

Vid tre på natten sa de att okej då, ni kan få åka till hotell och att bussar skulle komma. De ville inte säga vilket hotell det var, bekräfta att alla fick plats, bekräfta att det skulle komma bussar nästa dag eller vilken tid flighten nästa dag skulle gå. Jag, och många med mig, valde således att stanna på flygplatsen och sov på bänkar eller på golvet.

Flygbolaget har inte ordnat mat eller vatten under hela tiden, inte heller när vi satt på planet i två timmar och väntade.

Vet någon hur reglerna ser ut i det här fallet?
 
Tyvärr inte men fy så dåligt skött av flygbolaget. Du har förmodligen redan kollat det här men: går det att hitta information på deras hemsida?

Hittade detta efter lite googling. Kanske kan vara till hjälp.

Och du kan ju alltid ringa till dem i efterhand och berätta för dem hur illa du tyckte det hela sköttes och hur ni bemöttes. Är det ett seriöst bolag tar de dig på allvar och kompenserar dig.
 
Senast ändrad:
@Wysiwyg Ja, helt fruktansvärt dåligt skött av flygbolaget. Det är ett riktigt skitbolag, flyger bara med dem för att jag "måste". Tack för länken! Har inte tittat på hemsidan, ska göra det nu.

Tycker bara att de borde vara skyldiga nåt mer än att bara ersätta mig för maten jag köpt på flygplatsen liksom. Det var ju ett jävla skämt alltsammans.
 
@niphredil Ja det tycker jag verkligen! Här är en annan länk som jag hittade från den tidigare länken jag skickade dig. Ska kolla runt lite där jag med och se om jag hittar något!

Och HÄR hittade jag en superbra sammanfattning på alla rättigheter!
 
@Wysiwyg Vad gullig du är som hjälper till! Vad jag kan hjälpa mig till kan jag inte få något särskilt utöver matkostnaden? Att flyget blev försenat var ju inte deras fel, varför ersättning för försenat flyg uteblir. Ersättning för besväret i att sova på en bänkjävel verkar inte existera.

Oh well, nu fick jag ju i alla fall gnälla lite och få lite sympati :D.
 
@niphredil Skrev en lång jädra harang till svar men datorn raderade alltihop. Kontentan var i alla fall: du har mina fulla sympatier! Och försök pressa dem på utebliven hotellnatt (även om risken finns att de anser att de erbjöd er det men ni nekade). Och utnyttja rätten att klaga :devil:

Det suger verkligen när det strular sådär och speciellt om informationen och bemötandet var uselt!
 
Senast ändrad:
@Wysiwyg Jamen gulle!

Ska absolut klaga om jag orkar. tänkte också att de förmodligen anser sig ha erbjudit hotell och visst, jag (och mina nyfunna amerikanska vänner som jag hängde med hela natten) hade ju kunnat nappa. Jag var bara så rädd att riskera att de inte hade plats för mig och jag skulle tvingas åka tillbaka till flygplatsen eller att jag inte skulle få någon information och riskera att missa flyget. Jag behövde VERKLIGEN vara på destinationen redan fredag kväll så det fanns liksom inte en chans i världen att jag skulle riskera att inte komma fram så snabbt som möjligt lördag morgon.

Oh well. Slutgnällt för ikväll! :D
 
@niphredil Men det förstår jag verkligen! Hade gjort precis samma sak själv. Orkar ju liksom inte åka iväg någonstans för att sova ett par timmar och sen missa planet och igen stå och tjafsa igen och dessutom inte komma fram dit man ska!

Du får gnälla hur mycket du vill, det är din tråd! :D Ibland är det ju precis det en behöver också tycker jag :)
 
Kolla upp om du inte har nån form av försäkring inbakad, om du betalt biljetterna med kort. Ibland är det så.
Jag har för mig att mina bekanta, som råkade ut för bombkaoset i Bryssel i mars, sa att de kunde få ut ersättning den vägen (deras plan var på väg att landa, med utfällda landningsställ, när de fick avbryta landningen då piloterna fick besked om bomberna. Efter många om och men hamnade de i Liege istället och därefter (hur det nu gick till) fick de tillbringa ett par hotellnätter i Bryssel och leta ny flygbiljetter till sin slutdestination och samma visa när de sen skulle hem)
 
@Sharpless @ameo @Wysiwyg Jättetack för alla tips! Jag orkar inte hålla på med det här så jag struntar i det bara. Har inte den energi jag trodde att jag hade så det får vara.

Men jättetack :).
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 879
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp