Nån mer än jag som är arbetslös?

Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Ja men tror ni att ni kommer med något nytt verkligen? Att ni tänkt ut nåt klurigt som den andre personen aldrig tänkt på?

Person 1: Jag är arbetslös.
Person 2: Men du! Har du tänkt på att du skulle kunna PLUGGA?
Person 1: Va? Vad är det? Det har jag aldrig hört talas om?
Person 2: Jomenvisst förstår du, det är nåt klurigt som innebär att man går i skolan.
Person 1: Men duu! Det verkar ju fantastiskt! Det ska jag naturligtvis prova. Tänk att jag aldrig hört talas om det tidigare?
Person 2: Mhmm, visst serru, nån fördel ska man ju ha för att man klarade sju års högskolestudier. Sa jag att jag jobbade samtidigt? Man hinner och kan allt man vill! Inget är omöjligt!

Det är typ så flåshurtiga vissa i den här tråden låter. Man behandlar andra som mindre vetande. Och visst, det är ett forum, folk får vräka ur sig vilka dumheter de vill (och de gör de ju också, på daglig basis). Men jag ifrågasätter varför arbetslöshet provocerar så mycket att man inte kan låta bli att gå in på en tråd som handlar om hur arbetslösa hanterar sin vardag, för att ge sina "goda råd".


Sen har jag aldrig jobbat i vården, så det har jag tyvärr ingen erfarenhet av.




Och så kan man läsa det som står som fan läser bibeln.

Är det någon som sitter på en lösning på någons problem så är det väl självklart att berätta det? Det är ju nästan elakt att inte säga någonting ifall man har en lösning på problemet. Sen är det klart att man inte kan allting om alla användare på ett forum, men det ger alltid någon någonting om man säger något. Kanske inte den som det var riktat till, men till någon annan läsare.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Men det finns ju massor med jobb som inte är så, men som ändå inte är tillsvidareanställningar.

Skippar man vården blir det genast mycket, mycket bättre.

Vilka då undrar jag? Kom ihåg nu att alla inte bor i storstäder som Stockholm, Malmö och Göteborg?

Vad jag vet är de enda jobben som går att springvika på (här) inom vården, inom skolan och då ska man helst vara lärarutbildad.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag förstår att det är knepigt med ovissa inkomster och skulle önska att vi kunde skapa mer trygghet i anställningarna. En viktig uppgift för facket och arbetsgivarna.

Men skulle man bli arbetslös med hus, häst och hund, är ju a-kassan en försäkring som gör att man får tid på sig att ställa om sitt liv.

Lyckas man däremot inte få ett jobb på längre sikt och inte klarar sin egen försörjning så kan inte längre häst, hund och hus stå på listan över prioriteter. Då måste en flytt till jobb (dvs egen försörjning) vara fullt tänkbar och man får helt enkelt sälja sina tillgångar som inte går att flytta (eller lösa på andra vis).

För du menar väl inte på allvar att samhället i fortvarighet ska försörja människors fritidsnöjen som hästar och hundar?
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag hör mycket om de där som VILL vara arbetslösa. .

De finns. Tyvärr. Fast det handlar inte så mycket om att de VILL vara arbetslösa, som att de vill kunna göra andra saker. Och många som anser sig inte kunna klara att arbeta alls. Vilket i verkligheten bara stämmer på 1 promille på befolkningen, då det är uppenbart när till och med helförlamade, extremhandikappade och allvarligt schizofrena faktiskt befinner sig i arbetslivet på många håll med goda resultat. Kanske inte på 100% och med hjälp av stöd, men det går liksom att bidra.

Sedan är det inget problem att man vill låta bli att jobba - så länge man inte kräver att samhället eller försäkringar ska stödja ens försörjning - via a-kassa, sjukpenning, sjukersättning eller försörjningsstöd. Det finns inget samhälleligt måste att ha ett jobb.

Fast inte heller jag tror att det finns en stark majoritet av arbetslösa som inte VILL ha ett jobb. Däremot har jag läst och hört en hel del om människor i fas-3 och av dem kan jag tänka mig att en signifikant andel inte verkade särskilt intresserade av att någonsin förvärvsarbeta igen. Baserade på de resonemang som framkommit.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag jobbar med många som är arbetslösa och som bara har gymnasiet (eller grundskola eller lägre!)


Några avgörande faktorer verkar vara det egna drivet- att man seriöst ser det som sitt jobb att hitta ett jobb.
Socialt kapital, man har kontakter som fixar in en, bra referenser från praktikplatser, vet hur man för sig.
Struktur man har på sin mobiltelefon, vet vem som ringer gällande vilket jobb, kollar sin post, har kontakt med Arbetsförmedlingen osv
Sen en faktor som är rätt sorglig, har man en personlighet som folk gillar eller inte? En del är helt enkelt sådana att de säljer in sig själva helt naturligt medan andra kanske egentligen är precis lika lämpade men folk blir inte helt enkelt inte sugna på anställa dem.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Knapplån
Du vill inte byta med mig som arbetslös sedan länge... Tro mig.

Känslan av att ingen vill ha dej. Visst intervjuer kommer jag på men det är sällan dét finns något jobb bakom. Utan det är intervjuer ifall det dyker upp något.
Barn har jag också... Så flytta är inte det enklaste eftersom jag inte vill slita upp henne hur som hest ( hon är av den blyga försiktiga sorten).
Hade jag bara haft sambo hade det varit en annan sak. Jag har flyttat från honom och pendlat tidigare innan vi hade barn.

Så vad är mitt nästa steg? Jag vet inåt längre... Flytta? Veckopendla? Vilken arbetsgivare tror att jag vill flytta från familj och barn?
Det framgår av cv att jag har barn.... Alternativet är att det blir ytterligare ett år utan sysselsättning i det.

Så nu sitter jag av 6 h / dag i nån aktivitet och jobbar typ 1-5 dar i månaden på olika uppdrag. Dessa timmar ger exakt 0 kr i ökad inkomst ibland t o m minus. Ändå säger jag Ja efter som jag hoppas dét ska kunna ge mer och mer jobb.
En möjlighet som tyvärr var svår att ta under tiden jag gick på Akassan eftersom reglerna för bemanningsföretag inte var /är? Samma som för andra företag.

Min lilla dröm är att hitta ett arbete som ger en inkomst på minst ca 10 efter skatt på en 50-75% tjänst och sedan studera resten av tiden och få ihop något konkurrenskraftigt.... För det jag har verkar ju inte räcka till.

Eller så är det mig det är fel på som trots utbildningar inte lyckats få något annat jobb än rena slavjobb.... Och Ja jag söker!!
 
Senast ändrad:
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag är 48 år och har alltid tidigare jobbat, har en ekonomie kandidatexamen men har jobbat som prisanalytiker i många år. Söker alla jobb som jag skulle klara här i närheten men får bla höra att jag är överkvalificerad, min utbildning för gammal, är för gammal och har även fått höra att jag är för tjock är 164 cm och väger strax under 70 så min vikt ska ju inte vara något problem men men det hjälper inte.

Tog min högskoleexamen under 90-talet vid den lågkonjunturen men de studierna har kostat mer än de smakat AF fick mig att plugga vidare med studielån och det är inget jag vill göra igen, jag vill ha ett jobb.

Är inte eller så lätt att flytta på sig när man sitter med hus o familj osv. visst pendla en bit är givetvis ok.

Blir så less på alla som säger att det är lätt. Men det är ju bara att kämpa på så löser det sig nog till slut
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag har precis anmält mig till en personaluthyrningsfirma och den vägen fått timjobb. Uruselt betalt men det ger mig erfarenhet och lite extrapengar trots allt. Man måste ju börja från botten och arbeta sig uppåt. Men om man har en vettig utbildning så har jag full förståelse för att man inte vill ta "skitjobb" utan då är det ju klart att man ska få ett jobb som man har utbildning för.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Ja, det är knäckande att gå arbetslös! Det är en av de mest stressande situationerna i folks liv :-| . Det är inte alls hälsosamt Där tror jag att det är nyttigt att hålla igång för att inte gräva ned sig (min egna erfarenheter i alla fall)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Problemet med bemanningsföretag är att man ofta bara har betalt för det man faktiskt jobbar vilket kan vara ett par dagar i månaden men du får inte stämpla resten eftersom du räknas som anställd. Och att gå back varje månad är ju inget bra alternativ heller.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Problemet med bemanningsföretag är att man ofta bara har betalt för det man faktiskt jobbar vilket kan vara ett par dagar i månaden men du får inte stämpla resten eftersom du räknas som anställd. Och att gå back varje månad är ju inget bra alternativ heller.

Nej, det är uselt. Osäkerheten gör att man aldrig kan planera sin tid. Och det handlar inte bara om min tid utan även om barn och hund som ska tas om hand. Hovslagartider, tandläkarbesök för hästen (inplanerat sen ett år tillbaka) clinic nästa helg o.s.v.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag ser mängder av de som hellre väljer arbetslöshet än arbete. Senast i våras fick jag höra att tilltänkt personal hellre ville vara "ledig" för att pilla med bilen, det tog sådan tid att jobba. Och dessutom räcker a-kassan bra, så det blir nej till jobb. Sånt får mig att se rött. Eller varför inte ingifta släktingen som måste vara hemma för att passa hamstrarna och därför inte kan jobba?

Jodå, det finns gott om människor som hellre är "lediga" än jobbar, så länge försörjningen är tryggad genom andras försorg.

Själv har jag jour 24/365, en timmes inställelsetid ALLTID, en timlön som ingen svensk hade jobbat för och jobbar sällan mindre än 10 timmar/dygn. Men är å andra sidan uppfostrad med att alla inte kan bli VD på Volvo, vilket många yngre idag tycks tro. Och när de sedan inser vad det krävs för de bra jobben (många timmars plugg, många timmars jobb, lite liv vid sidan av etc) då är det inte längre så intressant ens med de fina och välbetalda jobben.

Det är ingen som skriver någon annan på näsan, jag tolkar det inte så i tråden. Men som arbetslös skulle jag aldrig tacka nej till jobb. Jag var arbetslös tre månader i modern tid, varav alla veckor utom 2 låg utanför a-kassan (karens). Det är inte roligt att gå sysslolös, och jag reade bort min insats för att bli sysselsatt. Det lönade sig, därifrån tog jag mig vidare till ett betydligt bättre jobb inom samma företag. Och återkom på timmar senast förrförra året (trots annan sysselsättning), då till en nästan pinsamt bra timlön.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Vilka då undrar jag? Kom ihåg nu att alla inte bor i storstäder som Stockholm, Malmö och Göteborg?

Vad jag vet är de enda jobben som går att springvika på (här) inom vården, inom skolan och då ska man helst vara lärarutbildad.
-Hotell och restaurang, och här finns så enormt många fler jobb än att servera eller sitta i en reception.
-Bud (allt från b-kort till ce-kort). Vart i landet bort du? Finns UPS, DHL, Schenker där du bor? Ring till dem!! Dessa söker ofta alla typer av chaufförer.
-Turism. Allt från guider till skidlärare.
-Jordbruket. Behövs avbytare ifall du har utbildning. Här finns också massor med säsongsjobb inom trädgårdsblommor hos större växthus och plantskolor.
-Industri. Vad finns det för stora företag där du bor? Ofta behöver stora företag personer som kan jobba ett par dagar i veckan när det är mycket att göra. På det viset kommer man in på arbetsplatsen och efter ett par månader får man mer och mer jobb och till slut en tillsvidareanställning.

Jag har många gånger hört att folk inte klarar av stressiga jobb och därför söker de inga jobb de tror är stressiga. Men i verkligheten är det så att majoriteten av jobb inte är sådär jättestressiga. Speciellt inte när man kommer som ny. Det är ju självklart att en arbetsgivare förstår att en ny inte jobbar lika bra och lika snabbt som de som jobbat där i flera år.

Man ska inte vara rädd för att bara höra av sig till en arbetsgivare och fråga vad de behöver för typ av personal och sen erbjuda sina tjänster.

Men det är klart, vill man inte jobba obekväma arbetstider (vilket i och för sig är strålande ifall man inte jobbar heltid då man får ob), vill man inte jobba utomhus, vill man inte jobba på kontor, vill man inte jobba inom vården, vill man inte jobba med människor osv osv osv, så blir det betydligt svårare. Någonstans måste man ju börja!!
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

KL

Jag sitter sjalv pa andra sidan bordet (arbetar inom rekrytering) och vet hur svart det kan vara for vissa att hitta jobb! Nu vet jag inte mycket om den Svenska marknaden, men har markt att fler och fler flyttar fran Europa just for att det ar kasst med jobb sedan nagot ar tillbaka. Hoppas innerligt att er situation andras och ni hittar nagonting snart. Jag finns aven om nagon vill ha hjalp att formatera CV etc. :)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

KL

Jag sitter sjalv pa andra sidan bordet (arbetar inom rekrytering) och vet hur svart det kan vara for vissa att hitta jobb! Nu vet jag inte mycket om den Svenska marknaden, men har markt att fler och fler flyttar fran Europa just for att det ar kasst med jobb sedan nagot ar tillbaka. Hoppas innerligt att er situation andras och ni hittar nagonting snart. Jag finns aven om nagon vill ha hjalp att formatera CV etc. :)

Hur ser det ut i Australien nu? Har deras arbetsmarknad blivit lite bättre de senare åren än förut? det fanns en liten nergång där det var svårare att få jobb en tid, har jag för mig?

Jag hade mer än gärna flyttat dit, men har inget attraktivt yrke som de vill ha, så jag kan ju inte det :meh: :D
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag har varit vikarie i 2 år och i samband med semestern var det "tack och adjö" för min del. Först skrev jag in mig på Arbetsförmedlingen, inte med förhoppning om att få jobb av dom, utan för att kunna få ut min lilla a-kassa men när jag läste min handlingsplan som handledaren på Arbetsförmedlingen gav mig höll jag på att kräkas. Tyvärr, Arbetsförmedlingen är ingenting för mig! När jag sökt jobb tidigare när jag varit Arbetslös har jag alltid fått arbete tack vare mig själv så jag antar att det även ska gå vägen för mig denna gången.

För att inte så helt utanför systemet och för att inte vara helt sysslolös innan jag får ett arbete igen, studerar jag till 75% på Komvux via distans. Detta är något som ger mig ett par tusenlappar i månaden (alltid något i alla fall..) och det ger mig rätten att bestämma över hur, när och var jag söker jobb. Dessutom har jag snart behörigheten att kunna söka in till universitetet, komma in på en utbildning som sedan leder till jobb.

Mitt tips till alla som sitter och väntar på att "ett jobb ska trilla ner i skallen" är att faktiskt göra något nyttigt av tiden istället. Studera, gå kurser.. vad som helst, som ökar på ditt CV och chanserna att komma någonstans i livet.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag har för första gången på länge blivit arbetslös och jag har så svårt att acceptera det. Jobbet jag blev uppsagd ifrån var mitt drömjobb och det var inte mitt fel att jag blev uppsagd (usel ekonomi på arbetsplatsen). Längtar tillbaka.
Har svårt att finna mig i att man får småsmulor från a-kassan, att arbetsförmedlingen får mig att bli en trotsig fjortonåring igen och att man är en parasit.
Det är mer stressande att vara arbetslös än att jobba:mad:.

Ni som är arbetslösa...hur hanterar ni det???

Hej Angelina!

Jag är också arbetslös efter att ha blivit av med en provanställning och ca 1 månad innan sagt upp mig själv från min tidigare TV anställning. Avslutandet av provanställningen gör att jag inte får några nya jobb men går på många intervjuer. Ofta är det runt 150 sökande och så klart någon annan som har bättre självförtroende i intervjusituationen :(.

Jag har varit arbetslös i 7 månader snart och spyr på det!!! Hatade när alla andra började jobba efter semestern tex. Tyvärr går et också ut över familjen, jag har sämre tålamod och känner mig så kass rent allmänt.

Jag skulle så gärna vilja ha en jobbcoach för jag är väldigt motiverad och driven men har ingen alls att prata med om min situation. Alla tycker jag är duktig och arbetsförmedlingen med. Jag är för bra för arbetsförmedlingen, högskoleutbildning och lång erfarenhet och därför inte berättigad till jobbcoach. Jag vill överklaga beslutet, ska faktiskt kolla med dem idag hur man går till väga.

Häromdagen var jag på intervjuträning via facket. Det var superbra! Rekommenderas!

Annars är jag aktiv, har satt upp målsättningar som jag inte lyckats följa riktigt men jobbar på det. Varje dag ska jag göra minst detta för att inte komma för mycket efter både med jobbsökandet, socialt, utbildningsmässigt och drivandet:

20 samtal
10 mail
Läsa en tidning (bransch tidning)
30 min faktabok
Läsa en nyhetstidning
Smsa en vän
En promenad eller träning på gymmet
En ridtur

Ridturer och träning sker oftast när barnen har lagt sig efter åtta. Ska dock försöka komma ut när det är ljust istället och planera bättre.

Försöker boka in mig själv på möten med intressanta företag som jag skulle vilja jobba med eller gamla kollegor som har gått vidare till andra jobb för luncher osv nån gång i veckan.

Idag ska jag ironiskt nog på obligatoriskt möte på arbetsförmedlingen 14:30 på en måndag. Alla som är arbetslösa vet att man inte har barnomsorg 14:30, fattar inte hur de tänker... :banghead:. Hatar att bli behandlad så respektlöst som man blir där, speciellt när de inte kan hjälpa mig!
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Hej Angelina!

Jag är också arbetslös efter att ha blivit av med en provanställning och ca 1 månad innan sagt upp mig själv från min tidigare TV anställning. Avslutandet av provanställningen gör att jag inte får några nya jobb men går på många intervjuer. Ofta är det runt 150 sökande och så klart någon annan som har bättre självförtroende i intervjusituationen :(.

Jag har varit arbetslös i 7 månader snart och spyr på det!!! Hatade när alla andra började jobba efter semestern tex. Tyvärr går et också ut över familjen, jag har sämre tålamod och känner mig så kass rent allmänt.

Jag skulle så gärna vilja ha en jobbcoach för jag är väldigt motiverad och driven men har ingen alls att prata med om min situation. Alla tycker jag är duktig och arbetsförmedlingen med. Jag är för bra för arbetsförmedlingen, högskoleutbildning och lång erfarenhet och därför inte berättigad till jobbcoach. Jag vill överklaga beslutet, ska faktiskt kolla med dem idag hur man går till väga.

Häromdagen var jag på intervjuträning via facket. Det var superbra! Rekommenderas!

Annars är jag aktiv, har satt upp målsättningar som jag inte lyckats följa riktigt men jobbar på det. Varje dag ska jag göra minst detta för att inte komma för mycket efter både med jobbsökandet, socialt, utbildningsmässigt och drivandet:

20 samtal
10 mail
Läsa en tidning (bransch tidning)
30 min faktabok
Läsa en nyhetstidning
Smsa en vän
En promenad eller träning på gymmet
En ridtur

Ridturer och träning sker oftast när barnen har lagt sig efter åtta. Ska dock försöka komma ut när det är ljust istället och planera bättre.

Försöker boka in mig själv på möten med intressanta företag som jag skulle vilja jobba med eller gamla kollegor som har gått vidare till andra jobb för luncher osv nån gång i veckan.

Idag ska jag ironiskt nog på obligatoriskt möte på arbetsförmedlingen 14:30 på en måndag. Alla som är arbetslösa vet att man inte har barnomsorg 14:30, fattar inte hur de tänker... :banghead:. Hatar att bli behandlad så respektlöst som man blir där, speciellt när de inte kan hjälpa mig!

Det är bara att säga till dagis att du har möte på arbetsförmedlingen. Jag har aldrig haft några som helst problem att få ha min dotter några extra timmar på dagis vid sådana möten.
Alternativt ifall du har ett vrångt dagis boka om mötet. Du kan ju inte gärna ta med dig barnet, eller?
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Plugga är ju liksom lönlöst för mig, har maxat CSN och en god utbildning, men jobben som kommer ut är ofta förskollärare och är det för långt bort kan jag inte jobba de tiderna, men söker gör jag ändå bara för att.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag skulle så gärna vilja ha en jobbcoach för jag är väldigt motiverad och driven men har ingen alls att prata med om min situation. Alla tycker jag är duktig och arbetsförmedlingen med. Jag är för bra för arbetsförmedlingen, högskoleutbildning och lång erfarenhet och därför inte berättigad till jobbcoach. Jag vill överklaga beslutet, ska faktiskt kolla med dem idag hur man går till väga.

Det finns privat karriärrådgivning också, du måste ju inte gå genom arbetsförmedlingen. Om du går privat kan du ju välja själv vem du vill anlita, exempelvis någon med erfarenhet av personalfrågor och rekrytering. AF har inte alls samma krav på sina jobbcoacher.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 875
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 193
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp