Nån mer än jag som är arbetslös?

Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Fast jo, det finns det visst det. Jobb som erbjudits mig (som enbart har gymnasieutbildning); Expertkommentator för Viasat Sport, OS-kommentator för SVT, sportreporter för världens största internetsajt inom aktuell sport, översättningsansvarig svenska cykelförbundet, kolumnist svensk sporttidning, butikschef i tre djuraffärer, djurskötare på Skansenakvariet, sportkonsult Posten, förbundskapten svenska landslaget damer, ledare svenska landslaget herrar, föreläsare, mm mm. De allra flesta av dessa jobb har jag också tagit, Skansenakvariet och damlandslaget är mig veterligen det enda jag fått tacka nej till.

Och det råkar inte vara så att du har expertkunskap inom cykling och akvaristik som man inte kan plugga sig till på högskolan, och som dessutom väldigt få har? Som kanske kan ha påverkat lite grann? ;)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Att du upplever det så just nu betyder inte att du är en parasit. Så länge man fortsätter att göra allt för att skapa sin egen försörjning finns det ingen anledning att känna att man är en parasit. De är ju precis det som hänt dig som trygghetssystemen är till för och designade för - tillfällig arbetslöshet.

Tack!

Önskar inget hellre än att försörja mig själv. Tyvärr har jag "handikapp" (nacke och axlar som värker hela tiden. Sköter jag mig inte får jag ont i hela kroppen och huvudvärken från helvetet). Så om det finns 100 jobb som jag borde kunna söka (med tanke på tidigare erfarenhet och utbildning) så är det kanske 2 som funkar... Så frågan är hur länge det dröjer innan jag hittar det jobbet som jag kan få och som funkar!!
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Det finns privat karriärrådgivning också, du måste ju inte gå genom arbetsförmedlingen. Om du går privat kan du ju välja själv vem du vill anlita, exempelvis någon med erfarenhet av personalfrågor och rekrytering. AF har inte alls samma krav på sina jobbcoacher.

Men det är väl arbetsförmedlingen som skall ge sitt godkännande till att man anlitar dem om man ine skall betala ur egen ficka?
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag har precis anmält mig till en personaluthyrningsfirma och den vägen fått timjobb. Uruselt betalt men det ger mig erfarenhet och lite extrapengar trots allt. Man måste ju börja från botten och arbeta sig uppåt. Men om man har en vettig utbildning så har jag full förståelse för att man inte vill ta "skitjobb" utan då är det ju klart att man ska få ett jobb som man har utbildning för.

Jag har högskoleutbildning som det är svårt/omöjligt för mig att jobba inom pga min sjukdomshistoria (se tidigare inlägg). Har inget emot att ta ett "skitjobb" bara det inte innebär ökad smärta...
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Ja, det är knäckande att gå arbetslös! Det är en av de mest stressande situationerna i folks liv :-| . Det är inte alls hälsosamt Där tror jag att det är nyttigt att hålla igång för att inte gräva ned sig (min egna erfarenheter i alla fall)

Ja, fy så knäckande det är!!! Är superstressad:( och det har bara gått 1 månad...
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Hej Angelina!

Jag är också arbetslös efter att ha blivit av med en provanställning och ca 1 månad innan sagt upp mig själv från min tidigare TV anställning. Avslutandet av provanställningen gör att jag inte får några nya jobb men går på många intervjuer. Ofta är det runt 150 sökande och så klart någon annan som har bättre självförtroende i intervjusituationen :(.

Jag har varit arbetslös i 7 månader snart och spyr på det!!! Hatade när alla andra började jobba efter semestern tex. Tyvärr går et också ut över familjen, jag har sämre tålamod och känner mig så kass rent allmänt.

Jag skulle så gärna vilja ha en jobbcoach för jag är väldigt motiverad och driven men har ingen alls att prata med om min situation. Alla tycker jag är duktig och arbetsförmedlingen med. Jag är för bra för arbetsförmedlingen, högskoleutbildning och lång erfarenhet och därför inte berättigad till jobbcoach. Jag vill överklaga beslutet, ska faktiskt kolla med dem idag hur man går till väga.

Häromdagen var jag på intervjuträning via facket. Det var superbra! Rekommenderas!

Annars är jag aktiv, har satt upp målsättningar som jag inte lyckats följa riktigt men jobbar på det. Varje dag ska jag göra minst detta för att inte komma för mycket efter både med jobbsökandet, socialt, utbildningsmässigt och drivandet:

20 samtal
10 mail
Läsa en tidning (bransch tidning)
30 min faktabok
Läsa en nyhetstidning
Smsa en vän
En promenad eller träning på gymmet
En ridtur

Ridturer och träning sker oftast när barnen har lagt sig efter åtta. Ska dock försöka komma ut när det är ljust istället och planera bättre.

Försöker boka in mig själv på möten med intressanta företag som jag skulle vilja jobba med eller gamla kollegor som har gått vidare till andra jobb för luncher osv nån gång i veckan.

Idag ska jag ironiskt nog på obligatoriskt möte på arbetsförmedlingen 14:30 på en måndag. Alla som är arbetslösa vet att man inte har barnomsorg 14:30, fattar inte hur de tänker... :banghead:. Hatar att bli behandlad så respektlöst som man blir där, speciellt när de inte kan hjälpa mig!

Jag har inga problem att sysselsätta mig på dagarna. Jag har tidigare jobbat, haft ont, jobbat osv. Jag ligger därför flera år efter i vårt hem...Nu kan jag lägga iaf någon timme om dagen på att få ordning.

Jag är mest orolig att ingen ska vilja ha mig eftersom jag inte är frisk (har tidigare haft lönebidrag). Hittar jag rätt jobb så är jag inte sjukare än nån annnan men det verkar som om man är paria...

Tack för din historia:)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Och det råkar inte vara så att du har expertkunskap inom cykling och akvaristik som man inte kan plugga sig till på högskolan, och som dessutom väldigt få har? Som kanske kan ha påverkat lite grann? ;)

Absolut, så är det, och vem säger att inte andra kan ha specifika saker som de är bra på? Jag reagerade på ett inlägg som skrev att det inte fanns några jobb att få om man inte pluggat vidare, och då kontrade jag med jobb jag bevisligen fått, baserat på andra kvaliteter än just vidarestudier. Men det är klart att ligger man helt vegetativ så blir det ju inte så många jobberbjudande, någon god egenskap får man skaka fram.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Men det är väl arbetsförmedlingen som skall ge sitt godkännande till att man anlitar dem om man ine skall betala ur egen ficka?

Nej, absolut inte, det är som vilken tjänst som helst som du köper. AF har väl inte att göra med vilka tjänster du köper för dina egna pengar? Googla karriärrådgivning så hittar du flera.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Nej, absolut inte, det är som vilken tjänst som helst som du köper. AF har väl inte att göra med vilka tjänster du köper för dina egna pengar? Googla karriärrådgivning så hittar du flera.

Fast du missade "ur egen ficka". Man kan inte på AFs bekostnad anlita sin syster som karriärrådgivare.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Vi kan byta, jag lär snart bli iväg tvingad till en jobbcoach.

Är själv arbetslös och det känns ganska hopplöst vissa dagar. Men någon dag måste det ju släppa. Men mitt problem är väl att jag är ung och utan erfarenhet och de vill oftast ha någon med mycket erfarenhet. Men söker i hela landet nu, så hoppas få napp snart.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Fast du missade "ur egen ficka". Man kan inte på AFs bekostnad anlita sin syster som karriärrådgivare.

Jag tänkte att det framgick när jag i mitt första inlägg skrev "privat" och i mitt andra "för egna pengar".

Jag hade alla gånger gått privat och betalat själv där man vet att man får en kompetent person istället för att sitta och vänta på att man ska få en jobbcoach genom AF som man inte vet vad den har för kvalifikationer. Om det gör att man får ett jobb snabbare så tjänar man ju in vad man lägger ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Vi kan byta, jag lär snart bli iväg tvingad till en jobbcoach.

Är själv arbetslös och det känns ganska hopplöst vissa dagar. Men någon dag måste det ju släppa. Men mitt problem är väl att jag är ung och utan erfarenhet och de vill oftast ha någon med mycket erfarenhet. Men söker i hela landet nu, så hoppas få napp snart.

Varför skriver du "ivägtvingad"?
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Jag förstår inte poängen med coacherna. Det är min personliga reflektion, det finns säkert dem som anser att de är jättebra.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Tyvärr har jag "handikapp" (nacke och axlar som värker hela tiden. Sköter jag mig inte får jag ont i hela kroppen och huvudvärken från helvetet). Så om det finns 100 jobb som jag borde kunna söka (med tanke på tidigare erfarenhet och utbildning) så är det kanske 2 som funkar... Så frågan är hur länge det dröjer innan jag hittar det jobbet som jag kan få och som funkar!!
Men passa på att träna nu när du är ledig så att dy bygger upp dig.

Jag har också problem med axlar, nacke och armar efter en ridolycka när jag var 14 år gammal. Har genom årens lopp fått massor med kortisonbehandlingar, osv osv. Men det är inte förrän nu när jag verkligen tagit tag i min träning som det börjar ge med sig. Tack vare att jag satsade lite och har en personlig tränare som hittat en massa svagheter i mig så har jag på bara några veckor blivit så mycket bättre. Den där strålande smärtan ut i armarna som gjorde att jag inte kunde sova är helt borta. Samma sak med den där knivhuggskänslan under skulderbladen.

Passa på att träna nu när du har tid över. :)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

*kl*
Ngn i tråden skriver att det är svårt att flytta till jobben av olika anledningar... Jag som trodde att man var tvungen att göra för att kunna få a-kassa? Dvs söka jobb över hela landet?

Jag var arbetslös i någon vecka för några år sedan, men var ju tvungen att skriva in mig på AF eftersom jag inte visste hur länge jag skulle vara arbetslös. Då sa iaf handläggaren att jag var tvungen att söka jobb över hela landet trots familj och djur.
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Så småningom kräver de ju en flytt, fortare om man har dålig chans att få jobb där man bor.
Jag som har en utbildning som bör ge jobb ganska omgående har lite lättare, de är hårdare mot folk som kanske inte har nån reell yrkesutbildning och så.
Skulle det gå till den nivån så jag tvingas flytta så får läkaren sjukskriva tills vårdnadstvisten är över då det är en del annat inblandat :)
Nackdelen med att vara högutbildad är att de inte gärna vill anställa en på låglönejobb.
Ska på intervju imorgon dock och där är jag ombedd av ag att söka tjänsten så håller tummarna :)
 
Sv: Nån mer än jag som är arbetslös?

Du har ju ett yrke som iaf i storstadsregionerna har ganska gott om jobb, iaf vikariat. Hoppas att det snart löser sig med jobb även för dig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
959
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 075
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 691
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp