Nån som gift sig?

Hindersprövningen handlar främst om släktskap och bigami.

Enligt svensk lag finns följande hinder mot att få gifta sig:

  • Ålder – om någon av er är under 18 år får ni inte gifta er.
  • Släktskap – om ni är nära släkt får ni inte gifta er med varandra.
  • Om någon av er redan är gift/registrerad partner får ni inte gifta er.
Dessa hinder gäller om ni ska gifta er i Sverige, även om ni inte är svenska medborgare eller bor i Sverige.

www.skv.se
 
Absolut inte, det jag menar är att en vigselförrättare kan inte viga några random människor mot deras vilja:
Ja, alltså, det skyddar ju såklart folk på gatan från att slumpmässigt gifta mot sin vilja. MEN - givetvis blir människor vigda mot sin vilja i Sverige. Hindersprövning har ingenting med detta att göra. Inte heller skydda "vigselsamtalen" med förrättare mot detta problem.
 
Ja, alltså, det skyddar ju såklart folk på gatan från att slumpmässigt gifta mot sin vilja. MEN - givetvis blir människor vigda mot sin vilja i Sverige. Hindersprövning har ingenting med detta att göra. Inte heller skydda "vigselsamtalen" med förrättare mot detta problem.
'
Jag misstänker att det som åsyftades var att det krävs lite förberedelser för att gifta sig (lagligt sett). Man behöver t ex genomgå hindersprövning, vilket ju tar några veckor från det att man ansökt om det.
 
'
Jag misstänker att det som åsyftades var att det krävs lite förberedelser för att gifta sig (lagligt sett). Man behöver t ex genomgå hindersprövning, vilket ju tar några veckor från det att man ansökt om det.
Jo, men det är ju väldigt lite som krävs. Bokstavligt talat är det väl bara hindersprövningen, som kan göras online om båda har svenska personnummer och då tar det omkring 14 dagar, som man behöver göra i förväg? Det avskräcker nog väldigt få som gifter bort sin dotter exempelvis mot sin vilja.
 
Jag misstänker att det som åsyftades var att det krävs lite förberedelser för att gifta sig (lagligt sett). Man behöver t ex genomgå hindersprövning, vilket ju tar några veckor från det att man ansökt om det.

Exakt, det var så jag menade. Det funkar ju inte att någon viger mig och särbon utan vår vetskap. Eller ja, någon kan ju hålla en ceremoni utan att vi är närvarande men det blir ju inte lagligt bindande... :D
 
Jo, men det är ju väldigt lite som krävs. Bokstavligt talat är det väl bara hindersprövningen, som kan göras online om båda har svenska personnummer och då tar det omkring 14 dagar, som man behöver göra i förväg? Det avskräcker nog väldigt få som gifter bort sin dotter exempelvis mot sin vilja.

De jag pratat med säger att de som blir bortgifta mot sin vilja ofta inte är lagligt gifta i Sverige, dvs man gör ingen hindersprövning. Giftemålet sker enligt deras egen kultur och man blandar inte in myndigheterna. En kompis på universitet var på flera sådana vigslar. I de fallen var det dock inte tvångsgifte men man brydde sig inte i att göra det bindande enligt svensk lag.
 
Oj. Det skulle jag aldrig ställt upp på. Jag tycker för övrigt att vigsel inte måste ha ett dugg med kärlek att göra, det är inte statens ansvar att tillse något sådant. Äktenskap är ett juridiskt avtal. Det viktiga är att båda parter går in i det av fri vilja och med kunskap om vad det innebär.

Jag träffade förrättaren under totalt två minuter, under själva textläsningsceremonin.

Låter ju som något förrättare inom kyrkan kanske gör, där vigseln har en större innebörd än den rent juridiska?
 
Jo, men det är ju väldigt lite som krävs. Bokstavligt talat är det väl bara hindersprövningen, som kan göras online om båda har svenska personnummer och då tar det omkring 14 dagar, som man behöver göra i förväg? Det avskräcker nog väldigt få som gifter bort sin dotter exempelvis mot sin vilja.
Har du någon idé om hur man genom själva formalian kring vigseln skulle komma förbi problemet med ofrivilliga äktenskap - ofrivilliga från båda parters sida eller från den ena partens?

Jag håller med om att det system vi har idag bevisligen inte skyddar fullt ut. Detta trots att vi har en kyrklig tradition som i mycket hög grad betonar frivillighet när det gäller att ingå äktenskap. (Det är ju också därför man inte har traditionen att pappan för sin dotter till altaret i svenska kyrkan.)

Nu gällde frågan iofs borgerliga vigslar, men när det gäller frivilligheten tror jag inte att det hela blir säkrare av att vigseln sker i kyrkan.
 
Har du någon idé om hur man genom själva formalian kring vigseln skulle komma förbi problemet med ofrivilliga äktenskap - ofrivilliga från båda parters sida eller från den ena partens?
Nej gud nej, inga alls. Jag har genom åren varit i många diskussioner om det här då jag jobbat med många flickor som ligger i riskzonen samt haft vänner som på ett eller annat sätt blivit förlovade och sedan gifta med en av familjen vald partner och jag är inte mycket klokare. Vore det lättlöst problemet skulle det ju inte finnas kvar. Många blir gifta i ett annat land, andra blir gifta i Sverige i borgerliga eller religiösa ceremonier. Jag tror inte att en vigselförrättares vänliga småprat inför en vigsel kan lösa problemet, inte heller att det krävs (minimala) förberedelser inför vigseln.

Jag ser inte heller lösningen som att förrättarna skulle få nån slags rätt att göra "intervjuer" för att undersöka om det verkligen är äkta kärlek eller inte. Förmodligen är det väl som med allt annat, det krävs mycket instanser mycket tidigare i processen, mer jobb för jämställdhet, mer mekanismer för att kunna fånga upp de här kvinnorna och männen tidigare.

Det legala giftermålet i Sverige är ju inte alltid problemet, och det har inte heller varit vad jag velat argumentera för i tråden. Det enda jag menar är att vår formalia knappast hindrar någon då det är relativt plättlätt att gifta sig i Sverige.
 
Nej gud nej, inga alls. Jag har genom åren varit i många diskussioner om det här då jag jobbat med många flickor som ligger i riskzonen samt haft vänner som på ett eller annat sätt blivit förlovade och sedan gifta med en av familjen vald partner och jag är inte mycket klokare. Vore det lättlöst problemet skulle det ju inte finnas kvar. Många blir gifta i ett annat land, andra blir gifta i Sverige i borgerliga eller religiösa ceremonier. Jag tror inte att en vigselförrättares vänliga småprat inför en vigsel kan lösa problemet, inte heller att det krävs (minimala) förberedelser inför vigseln.

Jag ser inte heller lösningen som att förrättarna skulle få nån slags rätt att göra "intervjuer" för att undersöka om det verkligen är äkta kärlek eller inte. Förmodligen är det väl som med allt annat, det krävs mycket instanser mycket tidigare i processen, mer jobb för jämställdhet, mer mekanismer för att kunna fånga upp de här kvinnorna och männen tidigare.

Det legala giftermålet i Sverige är ju inte alltid problemet, och det har inte heller varit vad jag velat argumentera för i tråden. Det enda jag menar är att vår formalia knappast hindrar någon då det är relativt plättlätt att gifta sig i Sverige.
Min kompis som är präst har under sina yrkesverksamma år (runt 20 år) avbrutit tre vigslar med hänvisning till att han bedömde att den ena eller båda parterna inte ville gifta sig. Jag vet inte om det är unikt mycket eller unikt lite. Detta handlar ju då om personer som gifter sig kristet. (Andra religiösa samfund har vad jag vet inte vigselrätt i Sverige, utan det blir i så fall en religiös ceremoni i den aktuella församlingen och så en borgerlig vigsel av juridiska skäl.) Det visar ju i alla fall att det förekommer att prästen reagerar och agerar. Givetvis är det inte pga misstanke om avsaknad av "äkta kärlek", utan av andra skäl som han har avbrutit vigslar. Att bedöma kärlekens äkthet, ser jag som ett riktigt gravt integritetsbrott och dessutom ogörligt.

Men du har så klart rätt. Vi har ingen lösning på det här problemet i Sverige.
 
Min kompis som är präst har under sina yrkesverksamma år (runt 20 år) avbrutit tre vigslar med hänvisning till att han bedömde att den ena eller båda parterna inte ville gifta sig.
Wow, det hade jag aldrig kunnat gissa. Just kyrkliga bröllop har jag noll koll men det låter ju onekligen bra att han gjorde det.

Att bedöma kärlekens äkthet, ser jag som ett riktigt gravt integritetsbrott och dessutom ogörligt.
Där är vi väldigt överens.
 
Jag tycker inte kärlek ens måste vara inblandat, det kan lika gärna vara rena praktikaliteter vad mig anbelangar så länge båda parter är överens. Jag kommer inte gifta mig av kärlek även om jag älskar min partner, gifter oss gör vi av praktiska skäl. Kärleken är skild från giftermålet för mig. Jag ser så många traditioner med själva ceremonin att jag helst skulle hoppa över allt. Därav korta varianten i stadshuset den dagen det kommer.

(Jag blir knäpp av tjejer som vill överlämnas av pappsen vid vigseln och säger att det handlar om annat än just brudlverlämning för dem. Ungefär som att alla verkar ha en släkting som heter Ängla att hala fram när barn ska döpas och man vill ha en legitim orsak utöver att man gillar namnet... Konstigt att inte alla halar fram en Gunlög eller Barbro istället. )

Men nej, jag tror inte det finns en enkel lösning, det handlar om samhällsstrukturer, patriarkala samhällen och det faktum att kvinnor på väldigt många platser i samhället är mindre värda än män. Så länge det är så kommer kvinnor giftas bortemot sin vilja eftersom konsekvensen av att säga nej kan vara betydligt värre än att säga ja (även för män). Skuld och skam ska inte underskattas som påtryckningsmedel.
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Wille
·
Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 296
Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
199
Senast: BernT
·
Fordon Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp