Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Puttputt.

Jag är väldigt nyfiken på den här sadeln. :angel:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag har beställt en till unghästen för ca 1 vecka sedan, hoppas den kommer snart, så nyfiken på den. :)
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

De har inte ens kommit till Sverige än:eek:
Pfiff hade inte räknat med så stor åtgång men förmodligen gick ett lass iväg hitåt igår så snart får vi veta:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

linafina skrev:
Ja du jag har ingen aning. Men jag har beställt schabraket från Torsion nu och den 12 åker vi upp till Börjes för att eventuellt köpa den bomlösa dom har om det ser bra ut. Någon som vet om dom har dom i butiken? Det måste dom väl endå ha? Så att man kan klämma lite ;).
Har du köpt schabrak från torsion? Är det bra? Lång leveranstid? Har beställt därifrån nu. fast en vojlock. Ska ha den till börjes sadeln. Hoppas det går bra! :banana:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag har köpt Börjes, provred bara lite eftersom jag trodde sadelgjorden till (har ingen användning för) ponnysadeln skulle vara lagom (men den var för lång med 15 cm :() så lite snålt köpte jag ingen dressyrgjord :o
Men padden som Börjes säljer (Horse saver) var ingen större höjdare. Fast jag klippte till (tips av en annan buke) en bit liggunderlag och la in då blev den stabilare!
Synd att man nu bara kan ha en vojlock (svart dessutom), men syrran är ganska duktig på att sy så! :D
En vecka efter såg jag Pfiff med tillbehör :crazy:
Äh jag inbillar mig att nubuck är bättre än konstgjort läder :devil:

/L
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Den verkar ju bara finnas i 18".....och då måste den vara jätte stor om den mäts på samma sätt som andra bomlösa av liknande modell. Jag har en knights bearback och den ser nästan lika dan ut. Min är 15" och den som var 17" känndes JÄTTE STOR och jag är inte nån supersmal liten person (har oftast storlek 40 på byxor :o ).
Och även om den är mätt som engelska sadlar mäts så borde den vara stor....
Jag tror att den är gjord för riktigt stora rövar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

_L_ skrev:
Jag har köpt Börjes, provred bara lite eftersom jag trodde sadelgjorden till (har ingen användning för) ponnysadeln skulle vara lagom (men den var för lång med 15 cm :() så lite snålt köpte jag ingen dressyrgjord :o
Men padden som Börjes säljer (Horse saver) var ingen större höjdare. Fast jag klippte till (tips av en annan buke) en bit liggunderlag och la in då blev den stabilare!
Synd att man nu bara kan ha en vojlock (svart dessutom), men syrran är ganska duktig på att sy så! :D
En vecka efter såg jag Pfiff med tillbehör :crazy:
Äh jag inbillar mig att nubuck är bättre än konstgjort läder :devil:

/L

Jag har pratat med sadelmakare ang alla paddar som finns till dessa bomlösa (har som sagt en själv). Och jag har fått nästan samma svar från alla (som inte är helt negativa till bomlöst) att den padd som är bäst och tillräckligt tjock är den som säljs på www.torsion.se . Horse saver padden hör till min sadel också men jag räknade ut bara genom att känna på den att den är för tunn.
En torsion padd har jag under min sadel och den ger verkligen en ordentlig kanal för ryggen och det syns speciellt vid längre svettiga turer (en torr rand som är 7-8cm bred längs hela ryggen). Mellan sadeln och padden (för att den inte ska glida) har jag en anti glid grej som jag köpte på jysk för typ 30kr. Det är en grej som man lägger under mattor för att dom inte ska glida på golvet. Det funkar också jätte bra. Jag har haft samma anti glid grej i snart 3 år och den behöver inte bytas ut än.

Den där typen av bomlösa som börjes har, knights, torsion mm känns lite ostadiga att rida i om du är van vid bomsadlar. Det kräver mera balanserad ridning av ryttaren för annars är det lätt att sadeln känns vinglig och den kan även åka snett om ryttaren inte sitter mitt över hästen. När man vant sig vid den bomlösa så vill man inte rida i nått annat längre för dom är helt underbart sköna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

mirjada skrev:
Den verkar ju bara finnas i 18".....och då måste den vara jätte stor om den mäts på samma sätt som andra bomlösa av liknande modell. Jag har en knights bearback och den ser nästan lika dan ut. Min är 15" och den som var 17" känndes JÄTTE STOR och jag är inte nån supersmal liten person (har oftast storlek 40 på byxor :o ).
Och även om den är mätt som engelska sadlar mäts så borde den vara stor....
Jag tror att den är gjord för riktigt stora rövar...

Se första sidan i den här tråden! Tydligen är den inte så stor.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag har också beställt en Pfiff bomlös och det är 1 månad sedan så jag hoppas också få en i denna första leverans, känns lite trist att ligga ute med pengarna utan att ha fått valuta för dem. Padd har jag också beställt, en TN Equalizer schabrak och där måste jag ge dem en eloge hos Torison, vilken respons och hjälp att ta fram rätt tjocklek på inläggen mm. Färger kunde man ju också styra ganska mycket själv. Jag har beställt ett rött schabrak med silverpasspoal och svart ytterkant. Älskar rött och denna sadeln ska JAG ha, inte dottern, så därför fick jag själv välja:) Min häst är brun med svart man/svans och det är en kille så jag hoppas inte han får spel när han får rött på sej :angel:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Vad går frakten på ?

Har också lite funderingar på om jag ska beställa en sådan....
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Har nyss beställt en, och det blir sammanlagt 190 kr för frakt och postförskott. Väljer man att betala i förskott slipper man ju pf-avgiften på 65 kr, men jag valde pf för att slippa ligga ute med pengarna länge ifall det blir lång leveranstid.

Lite trist att den är svart :p men man får väl piffa till schabraket med lite glad färg istället :angel:

Hoppas nu det inte dröjer evigheter...vill ju ha den nu :bump:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Han blir säkert glad:D Det blir man av rött:D
Beställde också för en månad sen vill ha den nuuuuu
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jättebra !!!


Då ska jag bara få den akut ickepassande sadeln såld först...men sen :d
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Någon som hört något än?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

En annan försäljare av Pfiffs sortiment har tagit bild på den bomlösa sadeln och annonserar nu på annonsdirekt.se (med högre pris i och för sig) så det låter konstigt att ni inte fått era ännu *confused*
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Det är en annan internetridsportaffär som säljer dom också... fast till högre pris :angel:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag tof kontakt med dem som säljer pfiffsadeln och man kunde inte använda vanliga stigläder. Dessutom hade sadeln inget framvalv utan man kunde vika ut lägga sadeln helt platt på ett bord om man önskade. De andra bomlösa jag har hört om har framvalv som man oftast kan byta ut för att passa hästen. Då undrar jag vad framvalvet egentligen har för funktion? Lyfta sadeln från manken behövs väl inte när det inte finns någon bom som kan trycka emot:confused: Eller lider jag av totalt hjärnsläpp och värmeslag nu:crazy:
Annika
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Undrar om den tillverkaren ens vet vad hon talar om? För på bilderna ser det ut som att både fram, bakvalv och stigläder är utbytbart. http://www.annonsdirekt.se/images/onlineAnn/4449380.JPG

Men själv tycker jag bättre om fendrar än engelska stigläder - de är ofta bredare = fördelar din vikt över större yta när du belastar stiglädrena. Tunna stigläder lär ju trycka rätt in i hästens sida om du belastar dem - bredare fördelar vikten över lite större yta åtminstone.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
779
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
15 022
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp