Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

*putt putt*

Nån som fått sadeln än?
Jag beställde för 2 1/2 vecka sedan och fick veta att det är ca tre veckors leveranstid. Väntar otåligt :bump:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

*kl*
Mailade återförsäljaren hon hoppas de kommer nu i veckan, hon tyckte också att det hade tagit alldeles för lång tid.
Beställde min 30/5 så nu vill jag faktiskt ha den, har sålt den gamla sadeln och lämnat tillbaka låne sadeln och nu vill jag rida på "riktigt"
Vill ha nuuuuuuuuu;)
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Alla bomlösa sadlar kan du lägga platta på ett bord, det är det som gör dem följsamma;)
Man kan byta ut både fram och bakvalv om man vill, det finns ju dragkedjor och jag hoppas att de inte satt dit den för skönhets skull:rofl: vad jag har fått veta så kan fenders bytas mot vanliga stigläder.
Framvalv och bakvalv behövs för stabiliteten (ryttarens) och framvalvet ser till att sadelns framkant inte trycker på manken, för även om det inte finns någon bom så blir det ändå ett visst tryck annars på manken, jämför med att du drar upp vojlocken så den inte ska ligga mot manken på en bomsadel:)
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag vill också vet hur den känns... för får jag nu den ickepassande sadeln såld så ska jag beställa en sådan.... men jag står i valet och kvalet om jag ska beställa en Pfiff eller den från Börjes eller från Hööks... HJÄLP :confused: :crazy:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

nej jag har inte provat än men jag har beställt 2 st pfiff bomlös kommer snart. det är inte samma som på börjes. och så ville jag bara tilläga att man bör använda sig av en vojlock elle shabrak som har tryckavlastande egenskaper till bomlösa sadlar.
stallvrå har bomlösa sadlar som fick bäst itest i hästfokus, hade tänkt beställa av dom men 16000 för 2 sadlar var lite mycket:rofl:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Greta C skrev:
stallvrå har bomlösa sadlar som fick bäst itest i hästfokus, hade tänkt beställa av dom men 16000 för 2 sadlar var lite mycket:rofl:
Vilken sadel var det?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Eftersom den senare tråden jag skrev om min nya bomlösa från Pfiff försvann pga "tumultet" som varit så uppdaterar jag mej i denna tråd istället.

Jag köpte min från det lite "dyrare" stället, men som kunde leverera den omedelbart... :D

Efter lite personliga ändringar så rider jag numera sittandes på ett mjukt moln :love: :love: :love:

Ångrar inte en sekund att jag valde Pfiff....
Jag klämde i somras på Börjes sadel och JAG tyckte den var både stel och hård och för liten i sitsen, trots att det var den största storleken jag provade.

Men även om det står att Pfiffen ska vara 18", så fick jag ändå viss punktsmärta av fram- och bakvalven.
Men det löste jag genom att byta ut dom mot tjocka skumgummiilägg i stället.

Dessutom har Pfiffen den stora fördelen att den är öppningsbar undertill.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag skickade just iväg beställning på en styck Pfiff. Jag är mycket spänd, det stod att det fanns ett gäng sadlar för omedelbar leverans, hoppas det är aktuellt. Behöver sadeln så fort som möjligt eftersom jag har fått världens fetaste ponny på nacken... :bump: :bump:
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Beställde också en i går kväll. Det finns hemma och hon skulle skicka iväg ett gäng redan under kvällen, tror jag kom med på den sändningen.

Till er som har denna pfiff bomlösa. Den är ju så pass kort 50cm lång, vad har ni för pad som passar i samma längd? Kan inte ha pad som är 60 cm lång.

Pfiffs 18" har samma mått som Börjes 13" för den som vill veta.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

I förra tråden stod det att någon hade gjort egna paddar för att få ryggen fri. Hur gjorde ni?

Ni som köpt färdigt vilken använder ni?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag har gjort så här....

http://www.pixbox.se/pic_show_id3862595.html

Det som syns är en isärklippt vanlig teddypad....

För mina hästar räcker det, men jag har även grandeuilägg ifall jag skulle använda sadeln på hästar som inte har så välutvecklade ruggmuskler som mina...
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Jag skulle inte rek att använda en teddypad som inlägg till bomlöst. Padden används inte bara för att avlasta ryggraden, den är även tryckfördelande. Då behöver man ett material som ger efter på tryck (typ open cell foam), det gör inte en teddypad.
Sy gärna ett eget fodral men snåla inte på inläggen. Man kan få Skitos Equalizer inlägg ganska biliigt hos Stall Vrå.
// Linda
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Knapplån.

Väntar på min Pfiffsadel och har nu insett att det kan vara bra att skaffa en pad också.. :p

Tittar lite på TN Equalizer, men det ser inte ut som att man kan sätta fast den i Pfiffsadeln. För det finns väl inte ringar fram och bak på Pfiffen, de sitter väl längre ner på sidorna?

Annars blir det Skito, men på den ser det bara ut att vara ringar, inga band att fästa den med? Nån som vet någontiing?
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Har bara sett att man kan köpa lösa inlägg från Torsion. Hittade inga på stall vrå´s hemsida. Gillar skitos paddar men kan tänka mig att de är varma på sommaren så det vore smidigt om man kunde köpa inläggen och sätta fast på sadeln. Att kunna ha vanliga bomullsschabrak under som är lätta att tvätta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Stall Vrå har ilägg till skitopaddarna hemma, maila & hör, dom ksotar 400.- /paret. :)
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

CosmicQueen skrev:
Stall Vrå har ilägg till skitopaddarna hemma, maila & hör, dom ksotar 400.- /paret. :)
:bow: Tack för tipset! :bow:

Det ska jag definitivt göra och det blir nog en Pfiff bomlös för mig. Skulle vilja ha en ST Gaiter men då jag är sjukpensionär så räcker inte pengarna till tyvärr.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

tanken är bra men du ska ha en fri kanal för ryggraden och risken finns att om du lägger ett vanligt schabrak under så kan det trycka.. det blir ju inte helt fritt då har jag fått för mig...
(någon som förstår vad jag svamlar om :confused: )
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Tänkte att sadelns undersida inte är så lätt att hålla ren (ska ha den till en oklippt islänning som går på lösdrift) och kan tänka mig hur skitigt det blir fort. Vad gör det för skillnad att ha ett schabrak under iläggen? Det har man ju till bomsadlar.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

Pfiffen har ringar på samma ställen som bl.a. Barefooten
Så att man ska ha några problem med att fästa dom paddarna ska det inte vara.
 
Sv: Nån som har testa Pfiff´s nya bomlösa?

diny skrev:
Tänkte att sadelns undersida inte är så lätt att hålla ren (ska ha den till en oklippt islänning som går på lösdrift) och kan tänka mig hur skitigt det blir fort. Vad gör det för skillnad att ha ett schabrak under iläggen? Det har man ju till bomsadlar.
På bomsadlar kan man dra upp vojlocken mellan bossorna så det inte ligger platt på ryggen. Med en sadel som redan är platt undertill (om du stoppar in iläggen i sadeln) går det inte att få samma ryggradsfrihet.
De paddar jag har är sydda så att tyget mellan inläggen inte ligger på ryggraden.
// Linda
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
779
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
15 021
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp