nån som skulle vilja hjälpa mig?..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare korytko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 727
K

korytko

jag kunde inte hitta min förra tråd så jag försöker igen :rofl:
jag äger ett tretton årigt arabiskt fullblod som heter Kotten. när jag rider honom är han ganska så het (men det gör inget eftersom jag har hittat en tjusniong med heta hästar). det är bara det att när man ska galoppera ute så blir det en så studsig galopp och han vägrar att gå ner på tygeln, oftast när han inte gå på tygeln ute så skyggar han för nästan allt!, när jag har martingal på honom går det bättre det är bara det att när jag ska sakta av så dra han huvet neråt , rakt fram med en sån kraft att jag nästan åker av ! vad ska jag göra??:confused: :(

Sv: nån som skulle vilja hjälpa mig?..

Rid mer dressyr och få kontroll på hästen innan du ens tänker på att galoppera ute. Ta hjälp av en tränare!

men jag rider ju för tränare!, och jag klarar av honom, jag tävla tillochmed i dressyr. :)

Han har huvudet uppe för att se bättre! Att han blir studsig i galoppen beror nog på att han spänner ryggen då är det faktiskt skönt för honom att ta ner och ut huvud och hals efter att ha det spännt under galoppen. Ta det lugnt ute så han märker att det inte är ngt farligt lägg in korta travsträckor varvde med skritt på lång tygel, sedan en kort galoppsträcka och lugnt avbrott...

Han behöver få förtroendet för dig att du har koll vad som händer i naturen- ust nu tycker han nog att han har ansvaret för er bägge ;)

tack :) fast man borde ju tycka det är lite konstigt eftersom han rids där flera gånger i veckan, men ändå. tack igen :)

Jag rider en häst som är ganska ung och har otroligt studsig galopp när man fattar galopp på honom. Dels så spänner han sig, dels så fattar han korsgalopp ibland.
Men när han fattar galopp av sig själv (dvs efter han har bockat ;) ), så har han hur bekväm galopp som helst.

Jag brukar stå upp för att inte störa hans rygg i galoppen, och fatta galopp ofta, så han inte går i studsig galopp så länge i taget.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
14 292
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne... 2
Svar
22
· Visningar
4 960
Senast: Exotizc
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 217
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Smart watch
  • Handdukar
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur