När är det dags att ge upp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare kattungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 121
K

kattungen

Jag köpte min nya häst i juni-09. Har sedan dess kämpat och kämpat med ridningen. Kände ganska snabbt att vi kanske inte passade ihop men tänkte att vi nog bara behövde lära känna varandra lite bättre.

Hästen är trevlig och snäll men otroligt tung och stark. Han är skarp i huvudet och ibland känns det som att all hantering ständigt är en kamp.
Mitt självförtroende bara sjuknker och ridningen blir bara jobbigare och jobbigare.

Jag gillar honom men känner att jag själv inte utvecklas på ett positivt sätt. Nu har jag kommit till en punkt där jag funderar på att sälja och hitta en häst som passar mig bättre. Ändå känns det som ett stort misslyckande och jag tvivlar på mig själv som ryttare/hästmänniska. Kanske borde jag kämpa ännu mer istället för att ge upp?

Finns det någon som varit i samma sits eller bara har några goda tips/råd.

Sv: När är det dags att ge upp?

Jag tycker du ska sälja din häst. Ridning handlar så mycket om känsla och kemi. Mellan vissa stämmer det inte. Det är då bättre att sära på sig, för bådas skull. Du förtjänar att ha en häst du passar ihop med. På samma vis som din häst förtjänar en ryttare han/hon passar ihop med. Det finns säkert en sådan person någonstans som kommer passa utmärkt ihop med din häst.

Dessutom är det rent krasst så, att ha häst kostar enormt mycket i både tid och pengar varför jag anser att man ska ha kul. Och kul har man inte med en häst man inte passar ihop med.

Visst, man kan säga att det är ett misslyckande att köpa "fel" häst. Ett misslyckande du är långt ifrån ensam om att ha gjort! Men jag tycker det är bra av dig att fundera på att göra något åt det istället för att harva på år efter år i en relation som inte stämmer. Det är schysstast mot både dig och hästen!

Jag håller med, sälj din häst.
SE det inte som ett misslyckande, ibland fungerar man helt enkelt inte tillsammans. Du kommer hitta en annan häst som passar dig bättre och din häst kommer säkert att passa bättre med någon annan.
Har själv tvingats ta sådana beslut. Jag köpte ett 6 årigt sto med en jättefin hoppstam och riktigt bra kapacitet. Men jag tyckte varje dag blev en kamp, hon var tung att rida och en riktig surmärr som inte främjade min ridning alls. När jag bara hade henne som enda tävlingshäst så tröttnade jag och bytte henne mot en annan häst som passade mig som handen i handsken. En liten Formule 1-kuse kallade jag henne, jättekänslig och positiv till allt.:)
Den ursprungliga hästen hamnade hos en hyfsat meriterad kille som efter ett par månader var placerad 145 med henne och tyckte hon var så fin att han letade upp hennes avkomma och köpte även den!
Där kan man ju om något snacka om misslyckande från min sida, men jag kände inte alls så! Det var bara skönt att vi kom ifrån varann och båda hittade en bättre "arbetskamrat" på annat håll.
Det finns så mycket hästar att ha kul med, ibland hittar man lite fel bara, men det går ju att fixa.:laugh:
Lycka till!

Inget misslyckande alls, bara fel personkemi. Alla hästar/ryttare passar inte ihop, liksom alla människor inte funkar ihop, inget konstigt alls och gör INTE dig till en sämre ryttare/hästmänniska. Gör både dig och din häst en stor tjänst genom att byta. Det ska vara roligt att ha häst.

Till vänner som lever i relationer med en parter de vantrivs med säger jag "skilj dig!", till dig som har gjort samma "misstag" med en häst säger jag: "sälj".

Ett misstag är inte ett misslyckande. Säger jag som är skild och omgift för att hitta rätt karl, och inte tycker att det är det minsta konstigt att man kan behöva byta häst. :) Man ska trivas och vara i samklang med sin partner, oavsett om det är en människa eller en häst.

Jag har köpt in,fött upp och sålt en del hästar.Av egen erfarenhet så vet jag att har jag verkligen börjat tänka på försäljning så är det lika bra att ta steget fullt ut.Det kommer att kännas bättre bara du har tagit ett beslut.

Alla hästar är olika individer och man KAN INTE PASSA IHOP MED ALLA! Man väljer vänner utifrån vilka man trivs med, och en häst är också ens vän. Det är inget misslyckande att sälja en häst när man inser att man faktiskt inte passar tillsammans, tvärt om.

Att hålla på med hästar och äga egen häst är väldigt dyrt - så självklart ska det vara värt de pengarna. Man ska ju inte förlora sitt självförtroende under tiden!

Jag håller med alla andra. Dessutom tycker jag att du skall försöka komma bort från "ge upp" tänkandet och istället tänka "gå vidare". Tänk på din tid tillsammans med den här hästen som en lärdom.

jag tycker du skall sälja.ridning skall vara roligt, och både du o hästen skulle må bättre.
jag hade en häst som jag inte passade ihop med alls..kemin stämde inte för 5 penni,jag blev osäker och rädd,och den hästen visste presis hur man utnyttjar det..
sålde henne till min kusin,o de älskar varandra! hästen fick det super, kusinen e nöjd..jag e jättenöjd..
nu har jag en som jag passar med, o känslan är otrolig! det e härligt o jag älskar min häst!

Det är inget misslyckande att inte komma överens med alla hästar. T o m Andreas Helgstrand har ju precis sålt tillbaka Carabas till sin tidigare ägare eftersom han inte tycker att de "hittar rytmen tillsammans". Länk.

Jag vill bara tipsa om att träna intensivt ett par veckor för instruktör (om du inte redan gjort det). Om du har en duktig instruktör och kan träna åtminstone ett par gånger i veckan under ett par veckors tid kan det göra en enorm skillnad.

Lycka till!

;) Krocket

Hej!

Jag har själv sålt häst som jag inte passade ihop med. Ett hästköp är alltid en chansning, ibland går det fel. Då är det vettigaste att inse det, sälja hästen och skaffa sej en man passar bättre ihop med.

Den jag sålde trivdes bara i skogen och jag ville ha en dressyrhäst, felköp helt klart. När jag sålt den kunde jag gå vidare och hittade min drömhäst, som jag fick 7 underbara år med.

Kontentan är att ridning och hästar är ett intresse (för de flesta iaf) och en hobby och som sådan ska det vara roligt, utvecklande och man ska kunna slappna av när man är med sin hobby. Kan man inte det är något fel och är det då personkemin som inte stämmer är det bättre att sälja..

Å andra sidan måste du ju fallit för nånting från början.. Kanske finns det kvar och du behöver bara hjälp av någon för att hitta det igen. Rider du för tränare som kan hjälpa dej? Ibland kan en sån sak göra hela skillnaden..

/ Lavinia, som inte anser att man ger upp för att man vågar erkänna att man gjort ett felköp.

Kan bara hålla med övriga. Jag tycker du har gett det hela en ärlig chans. Visst kan saker hända om du fortsätter kämpa, men samtidigt ska ridning vara roligt och givande.

Någon skrev något klokt om att ev ge det en chans genom att rida mycket för en tränare ett par veckor, bara för att se om det blir annorlunda då. Men det kanske du redan gör...

Att hitta rätt häst är ju oerhört svårt. Man provrider - om man har tur - ett fåtal ggr, kanske bara en. Och hur ska man veta hur det blir när man väl fått hem hästen sen. Att det blir fel är sånt som händer. Men jag förstår om du känner dig less, att ge sig ut i sälj-köp cirkusen är ju psykiskt jobbigt;)

Jag har själv varit i en likande sits. Hade en foderhäst som till en början passade mig perfekt. Började rida henne som 13-åring och då hade jag ridit i knappt 1 år, var väldigt osäker i mig själv och hon passade mig perfekt. Hon hjälpte upp mitt självförtroende och vi tränade/tävlade lite Distans. Sedan hittade jag dressyren och började träna så istället och det var inte hennes starka sida, hon hade kroppen och huvudet emot sig och jag var inte tillräckligt duktig. Vi förbättrades till en gräns och sen kände jag att det stod stilla. Efter kanske 2 år av kämpande gav jag upp. När jag ser tillbaka på det så tycker jag nog att jag skulle bytt häst mycket tidigare. Jag älskar fortfarande den hästen men hon är inte tillräcklig för mig. Nu har jag köpt en unghäst istället och hon är precis det jag vill ha. Ångrar absolut inte mitt köp och ser inte heller foderhästen som ett nederlag, det var bara det att vi var bra på olika saker och ville ha olika saker.

Jag tror att en ny häst för dig kanske är ett måste eftersom du inte känner att den här hästen passar dig tillräckligt.

Jag tycker absolut inte du ska känna dig misslyckad, man passar inte ihop jag har själv en oskrivenregel om man efter lite mer än ett halvår inte känner någon förbättring vid ridning och hantering så går jag skillda vägar med den hästen, har hänt mig en gång. Man får tänka så att hästen får en bättre chans att kanske utvecklas mer och jag själv får en bättre chans att utvecklas som ryttare :) Men min första häst fanns inte den här regeln då min ridning var mest att ha kul med hästen och nu har vi tillsammans liksom klickat tillsammans då man får höra många gånger hur bra vi passar ihop fast jag kan inte säga att jag känner det när jag rider :p

så sälj och köp en ny det ska vara kul att ha häst

Tack, för alla goda råd och tankar. Jag har under helgen funderat och vänt på allt och bestämt mig för att troligen sälja. Ett jobbigt beslut men tror att det blir bäst i slutändan. Gär ständigt runt med en klump i magen och lägger massor av energi på detta som jag hoppas kan användas till bättre saker.

Jag tränar regelbundet för tränare samt att jag ofta passar på att rida samtidigt som dem( har turen att stå uppstallad på samma ställe). Min tränare har tidigt sagt att man ibland måste inse att man inte passar ihop medans jag har velat kämpa vidare. Känner att jag har gjort allt för att det ska funka och nu är redo för att ta sista steget.

Men visst är det skönt med ett beslut!

Lycka till.Du kommer att finna en annan träningskamrat att ha roligt med.

/Z

Jag förstår dig precis, är i samma sits: Jag köpte mitt sto i augusti -09, alltså efter att du köpte din häst. Vi har haft våra duster, och ibland har det gått framåt, men hon är den starkaste och mest ouppfostrade häst jag någonsin träffat! De sidor jag föll för hos henne gör sig ständigt påminda, inte minst att hon är den sötaste häst jag någonsin sett. Hon är även hoppglad och gosig att kela med, men vad gör det när hon rammar mig, sliter sig när vi vill olika saker och blir en trotsig snorunge mig på att vinna ledarskapet?

Det här var INTE vad jag hade tänkt mig med hästägandet, och jag är helt enkelt inte beredd att ta upp kampen med att fostra en tretton år gammal häst. När jag fattat beslutet kändes allt så kul igen, och det blev en sån stor lättnad. Nu har jag en köpare som vet om alla hennes olater, men som verkar ha så mycket bättre förutsättningar, tålamod och kunskaper om hur man får bukt med en bulldozer till häst än vad jag har.

Nu har jag tagit ett kallblod på foder, som jag förmodligen ska köpa, och hästeriet har blivit roligt igen. Jag har lärt mig otroligt mycket med min bulldozer, och ser inte beslutet som ett misslyckande.

Att sälja hästen är ett klokt beslut och inget misslyckande. Alla passar inte i hop och så är det bara. Då är det mycket bättre att bita i det sura äpplet, ta sitt felaktiga köp med jämnmod och leta upp en bättre ridkamrat:) Enkelt va?

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 219
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 511
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 677
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 514
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka