När är det för kallt....

Jamtland

Trådstartare
...för kaniner och marsvin att vara ute? De har såklart tak, väggar och massor med hö som underlag. De bor i stallet med värmelampa på vintern.
 
Vi har våra kaniner utomhus i uteburar året runt och har så haft i alla år. De klarar sig fint så länge det finns gott om hö och skydd mot blåst. Så länge de gradvis fått vänja sig vid kallt väder och sätta vinterpäls ska det inte vara några problem, men häftiga temperaturväxling är farliga. Att ta in dem från vinterkyla till "stugvärmen" kan lätt chocka och ta död på dem, och man ska förstås inte ta ut dem från värme till kyla heller.
 
Ja, jag har dem ju i utetemperatus i stallet också, men frågan (Jag egentligen ville ställa, men det blev lite oklart) är när det blir för kallt för dem att vara i sommarburen som ju står direkt på gräset?
 
...för kaniner och marsvin att vara ute? De har såklart tak, väggar och massor med hö som underlag. De bor i stallet med värmelampa på vintern.

Kaniner är ju bättre på att klara låga temperaturer än marsvin. De har inte ens päls på tassarna. Mina marsvin får inte vara ute om det är under 15 grader. De får börja gå ute i hage och beta på senvåren om det är runt 15 grader eller mer och soligt. Annars är dom inne.
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: vinkelina
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 100
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp