Tor du att jag e dum eller?
Okej nu blir du väll ännu mer pissed off men jag tror att även Gidde Palema och hela den bunten kommer att bli stela dom också, när dom en gång blir pensionärer!
det tror jag inte, han kommer väl fortsätta som avelshingst o hålla igång på så sett. Och en häst som tjänat 27 miljoner kommer nog knappast ställas i en box o glömmas bort? eller vad tror du? och ett halvblod blir aldrig pensionärer? har en massör som är hemma och masserar våra hästar en gång varannan vecka (kör även laser). hon masserar även halvblod och jag vet nog att även de är ofräscha och har dåliga dagar, kan inte bara säga att det finns skit inom travsporten. Bland annat har dressyrhästar ofta en förlängd muskel i låret som inte alls är bra. Men de blir så pga av att de måste gå samlade och skaffa sig massa muskler för att orka de. De har även problem med gaffelbandet då de tränas går på banan nästan hela dagarna. Så kasta inte bara skit på travhästar när ni "ridfolk" har problem.
För travhästen är ingen riktig ras, utan den är framavlad för en speciell gångart bara för tävling och pengars skull.
Nej, de är en påhittad ras. O vadå? halvblodet är inte framavlat för att vara bra och perfekt i dressyr och hoppning? nej,de är framavlade för att man ska lulla i skogen, så var de ja.
Och det var veterinären som hade konstaterat att det var dammet som orsakat hans dåliga luftvägar.
jaha, det var väl trist då.
Jaha på din perfekta travbana kanske dom har många vägar och vattnar ofta, men det gjorde dom inte där jag var och när det var ponnytravtävlingar så var dom inte så noga med vattingen på andra ställen heller.
vilket århundrade körde du ponny? vet ju inte vart du bor men på åby, axevalla, mantorp, örebro, åmål, färjestad är de iaf väldigt bra på att vattna, i många fall är traktorn ute mellan VARJE lopp.
Nej jag har inte sett alla travbanor, det sa jag inte heller! Jag skrev, med tjocka bokstäver, att vad jag har sett så är det så!
och ändå är du snabb att säga att travbanor så är ALLA travbanor
Men det kanske e så på dom 11 travbanorna jag har varit på och ingen annan. Eller vad säger du^^.
du har sett elva travbanor av TRETTIOTRE.
Läste i nån tidning för några månader sedan, att det var en travhäst som fastnade i stacketet och kvävdes ihjäl. Tränaren hade då sagt att han minnsan skulle stämma travbanan, att det var synd att det var just den hästen för den hade nog kunnat springa in mycket pengar. Hur många travtränare tror du inte tänker så? Att hela grejen bara handlar om tid och pengar?!
det ligger mycket tid och pengar i travsporten, det vet väl vem som helst. För att orka och klara sig i travsporten så måste hästen kunna tjäna pengar och många lever som sagt på hästarna. Och om en stor dressyrstjärna hade fastnat vad hade ägaren sagt då?
" jag kommer stämma.... den här hästen var faktiskt värd flera miljoner" och då tänker man INTE på pengar?
fast i o f sig, en stor dressyrstjärna får väl inte ens gå ut i hagen och leva ett normalt häst liv????
Visst så kanske det e i ridsporten också men där behandlas inte hästarna som hatthyllor som ska skruvas upp på väggen. Inte lika mycket som i travsporten iaf.
jag kan bara sucka!!!
Hade det varit någon av mina hästar så hade jag väll förfan blivit lika ledsen även om det var mitt shetlandsfölsto eller min hopphäst. För mina hästar är inte mina hästar, dom är mina familjemedlemmar!
vad vet du om hur ledsen han blev? han kanse försvarade sina känslor genom att säga så?? tror knappast att han ruskade på huvudet och sedan köpte en annan häst. riktigt lågt av dig och sitta o säga att ägaren inte blev ledsen bara för att det var en travare. VAd vet du om hur han reagerat om de varit ett fullblod eller halvblod? INGET..
Nej det är verkligen inget fel med att duscha en häst efter ett träningspass NÄR DEN E SVETTIG!!! Och därefter lägga på tjocka täcken!!! Det är inte fel. Det sa jag heller inte.
men snälla,har du verkligen kört en häst eller praoat på en travbana? i nio av tio fall så blir hästen svettig när man kör och även ridhästar tränas på vintern, fast jag glömde. ni rider väl i ridhuset...B]
Och hur hur lätt på en skala är det att sälja travhästar efter karriären?!
det beror väl på eller? finns de som mer än gärna vill ha ett varmblod och är den inriden är det ett +. Ser de inte som svårare att sälja ett varmblod än ett halvblod.
Många går till avel, jahaja. Hur blir det me den andra hälften då?! Några kanske blir rid eller sällskapshästar. Men om du kanske inte redan vet det så åker väldigt många till slakt.
Ja och det är ju förfärligt, bättre ställa dem i ett skjul låsa och glömma att de finns.
/M