När blir barnen medvetna....

Michellan95

Trådstartare
...och förstår vad som visas på TV?
Min man spelar mycket tv-spel som det är mycket våld i, han tittar även på väldigt blodiga filmer och filmer med diverse otäcka saker i.

Vi har pratat om att han snart kommer få sluta med sina våldsfilmer/spel dagtid men det skulle ju kännas bra om han kan sluta med innan hon förstår och blir rädd eller drömmer mardrömmar av det hon har sett.
Förtydligar med att dottern på 7½ månad inte brukar titta på TV:en men den är ju i närheten när hon sitter/ligger på golvet och leker.

Sv: När blir barnen medvetna....

Vill också gärna veta, nu fick han sitta med i soffan när vi såg Sherlock Holmes, men snart borde vi nog låta bli. Våra dataspel tänker jag nog aldrig oroa mig över, wow är inte blodigt på det viset och min man spelar mest strategispel (läs gröna rutor blandade med stridsvagnar i rutor-typ).

Jag pluggar psykologi och har nyligen läst om spegelneuroner. Allt man ser andra människor göra (och det gäller även på tv och tv-spel) lagras som möjliga handlingsalternativ i hjärnan. Jag tror inte det spelar nån roll i vilken ålder man är.

det handlar inte bara om vad spelen och filmerna innehåller och handlar om, utan även att små barns hjärnor har svårt för att klara av det där med snabba bildväxlingar, alltför mycket detaljer och sånt. De påverkas alltså negativt av det även om det inte är skräckfilmer. Jag kan det inte mer ingående än så, men det går garanterat att hitta info om man letar...

Jag tror att barn tar intryck tidigt...
Så hade mitt barn en pappa som gillade den typen av förströelse skulle han få sitta i ett eget rum:crazy:
Även små barn har ju ögon och öron, men inte förmågan att sortera.

I gårdagens aftonbladet fanns en artikel om data/tvspel, Skummade bara texten, men den va läsvärd.

* Jenny *

Jag pluggar psykologi och har nyligen läst om spegelneuroner. Allt man ser andra människor göra (och det gäller även på tv och tv-spel) lagras som möjliga handlingsalternativ i hjärnan. Jag tror inte det spelar nån roll i vilken ålder man är.

Det lät ju inte så roligt, för om jag har fattat det rätt så är det alltså så att barn (och vuxna) kan bli våldsamma av det de ser på tv? Får bli endast tellitubbies på TV:en fortsättningvis :crazy:

det handlar inte bara om vad spelen och filmerna innehåller och handlar om, utan även att små barns hjärnor har svårt för att klara av det där med snabba bildväxlingar, alltför mycket detaljer och sånt. De påverkas alltså negativt av det även om det inte är skräckfilmer. Jag kan det inte mer ingående än så, men det går garanterat att hitta info om man letar...

Det har jag läst om, de förknippar väl ev tidigt tv-tittande med ADHD tror jag att det var men har även läst att det inte finns några såna kopplingar. Brukar tänka på det och lite därför hon inte "får" titta aktivt på TV men eftersom vi har TV-rummet som sällskapsrum så är ju även dottern med i rummet om än oftast med ryggen/rumpan mot TV:en.
Blir det reklam på TV kan hon nästan vrida skallen av sig för att få se det :crazy:

Det lät ju inte så roligt, för om jag har fattat det rätt så är det alltså så att barn (och vuxna) kan bli våldsamma av det de ser på tv? Får bli endast tellitubbies på TV:en fortsättningvis :crazy:

Njäe...om man ser en människa utföra en våldsam handling, innebär inte det att man automatiskt gör likadant själv, men det lagras som ett handlingsspår, eftersom samma områden i hjärnan som styr de muskelgrupper som används vid handlingen aktiveras. Musklerna aktiveras dock inte. Det blir bara en liten gnista i hjärnan, förenklat beskrivet.

Förmodligen kommer man aldrig låta den gnistan löpa hela vägen ut och omsättas i handling. Men i och med att handlingsalternativet har aktiverats, finns det en risk att man, t ex i en psykos, väljer att kopiera just den handlingen.

Ju oftare man ser en handling utföras, desto starkare blir det spåret.

De allra flesta har tillräckligt med sunda handlingsalternativ, och väljer dem. Men man vet ju aldrig vilka människor som kommer att utsättas för hårda påfrestningar längre fram i livet, och kanske befinna sig i kriser där verklighetens gränser suddas ut. Därför ska man vara rädd om sin egen och andras hjärnor. Inte fylla dem med dåliga intryck.

Åh vad bra med en förtydligande :) han får helt enkelt sluta upp med sina "dumheter" redan nu.

han får helt enkelt sluta upp med sina "dumheter" redan nu.

Min man tittade oxå mycket på deckare och liknande förut. Jag ifrågasatte (i flera år) vad han fick ut av det. Han bestämde sig för att pröva två veckor helt utan filmer med mord eller våld, och upptäckte att han sov bättre, tänkte mer positiva tankar och var tryggare.

Han har en tendens att alltid vara beredd på det värsta. T ex om barnen kommer utom synhåll i affären, då får han upp bilder i huvudet av att de har blivit kidnappade, våldtagna och styckmördade. :crazy::eek: Den tendensen minskar när han medvetet väljer att skona sin hjärna från otäcka synintryck.

Under sina deckarfria veckor upptäckte han kunskapskanalen, som han tidigare bara zappat bort.

Sån är jag också... oroar mig och får worst-casetankar alltså. Men jag är för feg för skräckfilmer också, så det borde inte bero på det i mitt fall. Jag hade iofs en våldsam uppväxt, kanske beror det på det?

Mitt skräp som är 2,5 har utvecklat en kärlek till Tom & Jerry... det känns ju sådär kul, måste jag säga, men hon skrattar så hon kiknar när katten och musen 'busar'... och vi låter henne titta. Kanske är det ofarligt, kanske är det dumt, men allt kan man inte skydda henne från...

Dataspel ser hon inte på, inte heller filmer med klipp eller skrik (ser aldrig på sjukhusserier med henne i rummet eller så).

Jag tycker det är en svår fråga, svårt att vara 'lagom' paranoid.

Han sover ju faktiskt ganska oroligt i perioder, kanske ska fråga honom om han är villig att ta ett par veckor våldsfritt.

Själv tittar jag inte på skräckfilmer eller andra filmer med våld etc. för jag har alldeles för livlig fantasi. Har faktiskt sett I am Legend och efter det hade jag stooora svårigheter att gå till stallet själv och kände obehag av att sova :crazy:
Så eftersom jag är som jag är så vill jag inte utsätta dottern för att bli rädd och orolig.

Kul att du tar upp just den filmen, I am Legend, för den såg jag med för ett tag sedan och har drömt hemska saker om den och tyckte verkligen den var riktigt otäck!! :crazy:

Ang. filmer och sånt man visar för små barn så är vi lite oense här hemma om just sånt, bland annat :grin: Eller vi är väl någelunda överrens om att inte se på skräck och hemskheter, men sen sitter sambon och tittar på Family Guy och Simpsons i stället, vilket jag tycker är "barnfilmer för vuxna" liksom. Och jag vet ju att Emil just nu inte förstår vad dom säger, men hur vet man när han börjar göra det? Och kan man verkligen säga att "nej nu får du inte se det här längre som du sett hela ditt liv?"

Som någon skrev tidigare i tråden, det är svårt att veta vad som är lagom ;)

Jätte svårt med lagomt men än har jag det enkelt och det är ingent tv-tittande alls för henne ;)
Håller med om Simpsons och Family Guy att de är barnfilm för vuxna men Family Guy har vi faktiskt sluta att titta på, det är ju väldigt mycket våld och jag tycker det är ganska anskrämligt att man har med en pedofil i en serie.

I am Legend är inte en film jag tänker se igen.

I am Legend är inte en film jag tänker se igen.

Denna såg jag för länge sedan och det gör jag inte om :crazy:
Jag klarar verkligen inte filmer med zombies! När jag var gravid så hade sambons bror köpt ett tv-spel med zombies och skulle visa det när vi var där, natten efter det hade jag hemska drömmer som liknade I am Legend...

Andra våld/skräckfilmer har jag inga problem med.

Dock älskar jag kriminaldraman, typ CSI och liknande. tur att dessa går sent då M redan sover.

Okej jag erkänner jag tittar på Criminal Minds men bara om min man är hemma och tittar med mig.
Borde ha skrivit att jag inte tittar på filmer med mycket våld. Lite våld är det ju i de flesta filmer/serier m.m.. T.o.m. Greys Anatomy slåss de i ibland ;) :D

Men Simpsons och Family Guy är ju rätt olika? Simpsons ser dottern på utan problem, men Family Guy och American Dad har vi INTE igång i närheten av henne. En helt annan typ av våld, tycker jag...
Pedofilkopplingen i Family Guy tar nog rätt många år innan de greppar (hoppas jag verkligen !!)

Han kanske inte förstår vad dom säger, men han ser ju vad dom gör.

Vi har slutat ha på "vuxentecknat" när E är vaken. Här är det barnprogram eller avstängd TV under E´s vakna tid.

I Simpson stryper ju exempelvis Homer sin son Bart i var och varannan minut vilket jag inte tycker att E behöver se öht, sedan är Family Guy och American Dad bra mycket värre men ändå.

Min man tittade oxå mycket på deckare och liknande förut. Jag ifrågasatte (i flera år) vad han fick ut av det. Han bestämde sig för att pröva två veckor helt utan filmer med mord eller våld, och upptäckte att han sov bättre, tänkte mer positiva tankar och var tryggare.

Han har en tendens att alltid vara beredd på det värsta. T ex om barnen kommer utom synhåll i affären, då får han upp bilder i huvudet av att de har blivit kidnappade, våldtagna och styckmördade. :crazy::eek: Den tendensen minskar när han medvetet väljer att skona sin hjärna från otäcka synintryck.

Under sina deckarfria veckor upptäckte han kunskapskanalen, som han tidigare bara zappat bort.

Jag funderar lite om jag på något sätt har blivit avtrubbad? Jag började se skräckfilmer och liknande ganska tidigt, jag följde tex serien Arkiv X som 10-åring. Kom ihåg att jag ofta tittade på deckare och liknande från ännu tidigare ålder ihop med mamma :cool: Men jag hade aldrig problem med mardrömmar och annat.

Tittar jag på film så ser jag helst skräck, action eller thriller. Älskar Tarantinos filmer - Kill Bill filmerna hör till mina favoriter likaså From dusk till dawn och Grindhouse projektet han gjorde ihop med Robert Rodriguez. Har jag sett en skräckfilm har jag inga problem alls att gå och lägga mig direkt efter och sover hur gott som helst. Märker ingen skillnad på sömnen om jag inte sett skräck/våld under en period.

"Felet" hos mig är kanske att jag är avtrubbad, har nämligen inte ens reflekterat över att I am legend skulle kunna vara "läskig" :o

Har med en sambo som spelar mycket tv-spel, men han får bara spela när Iggy sover. Och självklart kollar jag inte på skräck eller våld när I är vaken, utan det är sånt vi gör när han sover.

Han kanske inte förstår vad dom säger, men han ser ju vad dom gör.

Vi har slutat ha på "vuxentecknat" när E är vaken. Här är det barnprogram eller avstängd TV under E´s vakna tid.

I Simpson stryper ju exempelvis Homer sin son Bart i var och varannan minut vilket jag inte tycker att E behöver se öht, sedan är Family Guy och American Dad bra mycket värre men ändå.

Jo det är ju vad jag tycker också, men där går våra åsikter isär (mina och sambons) för han anser inte att det är någon fara alls.
När jag är hemma eller bestämmer så är det barnprogram eller tex. Animal Planets olika program om katter och hundar vi tittar på. Och när det går ridsport är det såklart det ;)
Sambon kollar ofta på Discovery, bilar och sånt eller Mythbusters. Och så tittade han på Simpsons och Family Guy, men det gör han inte längre, inte så jag ser det i alla fall ;)
Till saken här att sambon uppfostrats väldigt fritt, vansinne tycker jag men det är ju det normala i hans ögon. Det blir dock en del diskussioner om allt vad barn angår härhemma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 975
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 106
Senast: EmmaW
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på... 66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
57 777
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 258
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka