När blir hästen köparens?

Nethril

Trådstartare
Har en fråga angående försäljning av häst. När är hästen köparens?
Har för mig att jag läst att den blir det när hästen satt sin första hov på lämmen till transporten, men det kan väl inte stämma?
eller är det när pengarna överlämnas och man "tar i hand"?
hur funkar det?:confused:

Sv: När blir hästen köparens?

Den blir säljarens i en menig när den är betald. Det som räknats med en fot på lämmen är ansvaret för när den ska anses som leverad. Gäller väl mest när en häst skickas med en oberoende transportör mellan säljare och köpare.
Exempel: Du och jag bor ju en bit från varandra. Jag kommer upp till dig och köper en häst. Den betalas och vi skriver alla papper. Hästen ska sedan hämtas en vecka senare av en transportör med lastbil. Det innebär ju att det är min häst men du har fortfarande kvar den hos dig den veckan. Skulle hästen skada sig under den veckan har ju du fortfarande ansvaret för hästen. Den ska ju som med allt annat man köper (jmf med t ex en bil) vara i det skicket den var när man gjorde upp köpet. Om bilen går sönder innan leverans så får ju säljaren laga eller gå ner i pris. Det ansvaret för hästen försvinner i och med att den satt foten på transporten. Så om den skadar sig på resan ner till mig är det mitt ansvar att ta hand om den skadade hästen. Skadar den sig innan är det ditt. Om jag inte kommer ihåg fel så finns det prejudikat på att det ska tolkas så.

Det behöver det ju inte vara!

Jag kan skriva på avtalet den 3 maj, betala den 5 maj, men i kontraktet har vi avtalat att hästen övergår i köparens vård den 15 maj. Inget konstigt alls faktiskt.

Kort sagt; det beror på vad man avtalat. Riskens övergång brukar ofta behandlas i de färdigskrivna kontrakten, som ts nämner när hästens sista fot beträtt lämmen på transporten t ex.

Har man bara kvitto och inget annat avtalat kan jag tänka mig att köpet anses som genomfört och risken köparens från det att kvittot är daterat.

Det gäller även att det verkligen är ett köp. Bland annat kronofogden är mycket skeptisk om man inte "tagit varan i besittning" så att det inte är ett skenköp för att undgå utmätning.

Visa exempelvis genom att flytta hästen till annan plats att du som köpare bestämmer över hästen. Detta gäller speciellt om du tänker hyra stallplats av säljaren!

Ja men då har ni specifikt skrivit att hästen övergår i köparens ägo ett visst datum

Om inte reglerna är ändrade, anses varan fortfarande vara i säljarens ägo, om inte köparen fysiskt tagit över den. Vid en konkurs t ex så kommer hästen att ingå i säljarens konkursbo, även om den är till fullo betald av köparen.
För att undgå detta, måste man som köpare ta varan i besittning.
Dvs, man tar hästen och leder ut den från säljarens ägor och in på annans mark, väg etc. Nu är den köparens egendom.
Därefter leder man tillbaka den till säljaren och gör upp avtal (viktigt!) om hemtransporten + uppstallning under mellantiden. Då är hästen en inackordering och hör inte till konkursboet. Ansvarsförhållandet vid skador, sjukdomar etc ändras också, vilket bör tas hänsyn till i uppstallningsavtalet.

LIA

Jag vill minnas att det där inte alls räcker för att set ska anses att man tagit "varan" i besittning, det är ju inte ovanligt att hästar leds och rids omkring av andra än ägaren.

Särskilt lurigt är det förmodligen om säljaren på något sätt disponerar hästen, tex om en häst köps av en turridningsfirma och går med på turer ett par dagar i veckan mot lägre stallhyra.

Är som sagt inte säker, men det viktiga är ju att ägaren (eller ombudet) verkligen flyttar hästen utanför säljarens ägor och juridiska inflytande och därmed "tar det i besittning" samt återkommer iof inackordering. Hur skulle man annars tillsammans med sin hund våga hälsa på uppfödaren? :o

På tal om flytande. Första gången jag hörde om dom här problemen var när båtföretaget Shipman gick omkull för många år sedan. Då blev båtägare blåsta på sina båtar, trots att dessa var helt eller delvis betalda. Båtarna hade nämligen inte lämnat varvsområdet.
Däremot hade någon/några tagit ut båten för provseglats och därefter lämnat in den för senare avhämtning/kompletteringar. Dom fick behålla sina båtar.
Taget ur minnet, så jag lämnar inga garantier. ;)

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 079
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka