När bör jag ta hunden till frisören?

Bukefalos 30 år!

Exile

Trådstartare
Vi har en shih tzu-valp på 14 veckor som jag har för avsikt att hålla kortklippt när han är vuxen då han endast ska vara sällskap och jag inte har något intresse av att ställa ut och vill att han ska ha en lite mer funktionell päls.

Vi pillar honom mycket på tassarna för att han ska vara van vid det. Förra helgen tänkte jag klippa men de var redan så pass korta och hans klor är helt svarta så jag vågade inte riktigt klippa nånstans. Jag klippte de långa håren mellan trampdynorna lite med sax och det var han helt obrydd med.

Sen skulle han bada och det tyckte han väl inte om direkt, ville gärna försöka kliva ur karet och var lite smågnällig men det gick bra. Hårtorken tyckte han var obehaglig men han blev inte panikig eller så så överlag gick det rätt okej. Jag lånade mammas gamla hårtork nu men jag har beställt en fön som är för hundar och ska vara lite tystare, sen funderar jag på om en sån där "happy hoodie" kanske skulle hjälpa då han mest verkar tycka det är jobbigt om det blåser runt huvudet.

Men jag funderar på om jag kanske borde lämna honom på hundtrim? Jag har tänkt lära mig klippa själv så småningom men eftersom jag inte har någon erfarenhet och samtidigt vill att han ska få en bra start så kanske det är bäst att det sker hos någon professionell?

Sen vet jag inte om någon här har koll men min svärmor sa att de inte ska klippas alls runt ögonen då pälsen där är ett skydd utan att man kan använda typ vaselin för att liksom "lägga ner" mustachen och en tofs för att hålla undan luggen när den blir längre men i min värld blir det lite samma sak som att bara klippa? När jag kikar runt på nätet verkar de flesta göra någon form av trimning i ansiktet om de inte hålls i utställningsskick så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här, samtidigt vill jag ju inte stöta mig allt för mycket med svärmor heller..

Vi har en shih tzu-valp på 14 veckor som jag har för avsikt att hålla kortklippt när han är vuxen då han endast ska vara sällskap och jag inte har något intresse av att ställa ut och vill att han ska ha en lite mer funktionell päls.

Vi pillar honom mycket på tassarna för att han ska vara van vid det. Förra helgen tänkte jag klippa men de var redan så pass korta och hans klor är helt svarta så jag vågade inte riktigt klippa nånstans. Jag klippte de långa håren mellan trampdynorna lite med sax och det var han helt obrydd med.

Sen skulle han bada och det tyckte han väl inte om direkt, ville gärna försöka kliva ur karet och var lite smågnällig men det gick bra. Hårtorken tyckte han var obehaglig men han blev inte panikig eller så så överlag gick det rätt okej. Jag lånade mammas gamla hårtork nu men jag har beställt en fön som är för hundar och ska vara lite tystare, sen funderar jag på om en sån där "happy hoodie" kanske skulle hjälpa då han mest verkar tycka det är jobbigt om det blåser runt huvudet.

Men jag funderar på om jag kanske borde lämna honom på hundtrim? Jag har tänkt lära mig klippa själv så småningom men eftersom jag inte har någon erfarenhet och samtidigt vill att han ska få en bra start så kanske det är bäst att det sker hos någon professionell?

Sen vet jag inte om någon här har koll men min svärmor sa att de inte ska klippas alls runt ögonen då pälsen där är ett skydd utan att man kan använda typ vaselin för att liksom "lägga ner" mustachen och en tofs för att hålla undan luggen när den blir längre men i min värld blir det lite samma sak som att bara klippa? När jag kikar runt på nätet verkar de flesta göra någon form av trimning i ansiktet om de inte hålls i utställningsskick så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här, samtidigt vill jag ju inte stöta mig allt för mycket med svärmor heller..
Har du ingen kontakt med hundens uppfödare? Tänker att denne är mest lämpad att svara på sådana frågor .)

20250917_180143.webp

Han ser lite rolig ut nu för pälsen är liksom av olika kvalitet beroende på färg. Den vita är fluffig och liksom "ullig" medan den svarta är mer silkig vilket gjort att det ser ut som att han har ett jättesmalt och ett jättetjockt bakben :D

Jag misstänker att det här nog kommer rätta till sig när han får mer "vuxenpäls".

Fördelen med om du gör det själv är att du kan ta lite i taget. Visst, det kanske ser lustigt ut om du klippt bara ett bakben, men det skadar ju inte hunden :p Då kan du ta ett bakben, belöna och avsluta, nästa dag ta det andra bakbenet osv. Och om du är rädd att klippa klorna, försök att iaf fila lite med en vanlig sandpappersfil. Det är guld värt om de är vana vid sådan hantering även om man sedan tar hjälp av ett proffs.

Vår melteser blandis hölls nerklippt, vi sparade ofta lite svans, lite mustacsh och ibland lite på benen (ej tassar). Vi funderade ibland på att lämna in till hundtrim för det var lite pyssel men var lite snåla :p .. Klippte runt ögon också utan problem, man får vara försiktig bara (för hon såg dåligt annars, pålsen var ivägen) Det fins lite mindre trimmers som är lite lättare att trimma ansikte och tassar med.
Har ni råd och lust kan ni absolut lämna in men vill ni fixa hemma så är största risken lite ojämn klippning vilket inte syns så mycket när det växt ut. Jag tyckte det var lättast att klippa utan plastbladen men man får passa sig då metalllen blir varm så man behöver pausa lite. Det blir väldigt kort då men på vår växte det också ut snabbt så det blev att man kunde dröja längre med klippningen. Tänk på att ha nåt täcke nu när det blir kallt om ni klipper ner, vår blandis hade så kass och tunn päls så hon behövde täcke även när det var utväxt. På vintern kunde vi lämna lite längre men på sommaren höll vi kort på kroppen.

Nike
Nikesom.webp

Angående kloklippningen så kolla med zoo-affärer nära er om kloklipp, de brukar erbjuda det för en liten summa men även veterinären kan. Mina små valpar har jag klippt försiktigt med vanlig nageltång för människa när de är pyttiga. Jag klipper klor en gång i veckan så det blir en vana, även de hundar som inte behövs hyvlar jag en symbolisk tipp på för att de ska förhålla sig positiva till kloklipp och det blir en rutin. Så även om ni inte riktigt törs kan ni kapa symboliskt lite på tippen och så lämna in för kloklipp nån gång i månaden. Även jag som klipper klor varje vecka brukar ibland svänga förbi och låte de klippa klorna på zoo-affären, både för att det bra träning i hantering, de tar mycket tajtare än vad jag törs göra och för att jag känner mig lat ibland :p.

Se upp med att låta klorna bli för långa, på en välpälsad hund känns de ofta kortare än vad de egentligen är!

Har du ingen kontakt med hundens uppfödare? Tänker att denne är mest lämpad att svara på sådana frågor .)
Nej. Uppfödaren är en bekant till min svärmor och det har gått via henne, allt var lite dålig timing när vill skulle hämta honom av flera anledningar. Planen är dock att träffas när vi åker söderut runt jul :)
Fördelen med om du gör det själv är att du kan ta lite i taget. Visst, det kanske ser lustigt ut om du klippt bara ett bakben, men det skadar ju inte hunden :p Då kan du ta ett bakben, belöna och avsluta, nästa dag ta det andra bakbenet osv. Och om du är rädd att klippa klorna, försök att iaf fila lite med en vanlig sandpappersfil. Det är guld värt om de är vana vid sådan hantering även om man sedan tar hjälp av ett proffs.
Ja så är det ju. Jag tror jag måste kolla efter att köpa "riktiga" saxar dock. Jag har en sax för hår från Babyliss jag köpte för att klippa mitt eget hår och den är svindålig verkligen. Har för mig det finns såna lite tandade saxar som gör att man kan klippa ner utan att det blir så hackigt.

Bra tips om filen, ska ta en vända med den imorgon :)
Vår melteser blandis hölls nerklippt, vi sparade ofta lite svans, lite mustacsh och ibland lite på benen (ej tassar). Vi funderade ibland på att lämna in till hundtrim för det var lite pyssel men var lite snåla :p .. Klippte runt ögon också utan problem, man får vara försiktig bara (för hon såg dåligt annars, pålsen var ivägen) Det fins lite mindre trimmers som är lite lättare att trimma ansikte och tassar med.
Har ni råd och lust kan ni absolut lämna in men vill ni fixa hemma så är största risken lite ojämn klippning vilket inte syns så mycket när det växt ut. Jag tyckte det var lättast att klippa utan plastbladen men man får passa sig då metalllen blir varm så man behöver pausa lite. Det blir väldigt kort då men på vår växte det också ut snabbt så det blev att man kunde dröja längre med klippningen. Tänk på att ha nåt täcke nu när det blir kallt om ni klipper ner, vår blandis hade så kass och tunn päls så hon behövde täcke även när det var utväxt. På vintern kunde vi lämna lite längre men på sommaren höll vi kort på kroppen.

Nike
Visa bifogad fil 174685

Angående kloklippningen så kolla med zoo-affärer nära er om kloklipp, de brukar erbjuda det för en liten summa men även veterinären kan. Mina små valpar har jag klippt försiktigt med vanlig nageltång för människa när de är pyttiga. Jag klipper klor en gång i veckan så det blir en vana, även de hundar som inte behövs hyvlar jag en symbolisk tipp på för att de ska förhålla sig positiva till kloklipp och det blir en rutin. Så även om ni inte riktigt törs kan ni kapa symboliskt lite på tippen och så lämna in för kloklipp nån gång i månaden. Även jag som klipper klor varje vecka brukar ibland svänga förbi och låte de klippa klorna på zoo-affären, både för att det bra träning i hantering, de tar mycket tajtare än vad jag törs göra och för att jag känner mig lat ibland :p.

Se upp med att låta klorna bli för långa, på en välpälsad hund känns de ofta kortare än vad de egentligen är!
Jag har aldrig använt en trimmer/klippmaskin så vet inte om jag vågar mig på det innan jag gått nån typ av snabbkurs iaf men sax går ju :)

Jag har klippt ganska mycket kaninklor i mitt liv men aldrig på hund och jag har aldrig varit med förr om klor som är så mörka att man inte ens kan ana pulpan ens med ficklampa under. Jag ska börja med filen så kanske jag gör ett besök på Arken vid något tillfälle, där kan jag ju få ett bättre hum också om ungefär hur kort det går att klippa :)

Och ja täcke eller tröja kommer nog behövas på vintern. Det blir ganska kallt här och redan nu när han går ut på morgonen och det är runt 6-9 grader så är det tydligen inte alls roligt. Kul ändå hur en hund kan se så sur ut trots att man knappt ser ögonen på honom :D

Jag har klippt ganska mycket kaninklor i mitt liv men aldrig på hund och jag har aldrig varit med förr om klor som är så mörka att man inte ens kan ana pulpan ens med ficklampa under. Jag ska börja med filen så kanske jag gör ett besök på Arken vid något tillfälle, där kan jag ju få ett bättre hum också om ungefär hur kort det går att klippa :)
Man lär sig efter hand. Klipp lite i taget med en vass klosax bara så ser man när man är nära =)

Sen, man blodklipper typ alltid valpar vid några tillfällen tycker jag eftersom de har en tendens att sprattla. Det är inte hela världen och majoriteten av alla hundar bryr sig inte nämdvärt så länge man inte gör en grej av det. Oftast piper/rycker de till och sen blir det inte mer - tror mest stressade ägare skapar en större reaktion av det 😅

Man underlättar enorm för sig själv om man börjar att träna valpen vid pälsvård så fort som möjligt. Min uppfödare börjar i princip så fort de kan stå på egna ben. Hantering, ljudet av klippmaskin, stå på ett bord osv. Sen har jag bara fortsatt när jag fått hem valpen.
Eftersom du är nybörjare kan det vara bra att boka in ett valpbesök hos en frisör. Då brukar fokus vara på att vänja sig vid vatten, föning, klippmaskin och lite lätt frisering. Sen gör man mer nästa gång. Så 14 veckor är hög tid för att börja.

Happy Hoodie eller kopior tycker jag är ett bra tips. Alla mina hundar blir mer stilla vid föning när jag sätter på den.

De flesta brukar vilja börja klippa ned på riktigt när hunden fått sin vuxenpäls så att man helt enkelt klipper bort all valppäls på en gång. Vet inte riktigt varför men så brukar det se ut både hos havanais och bedlington. Att få upp dem på trimbord och fixa med saker i pälsen, trimma tassar osv ska ju börjas med så tidigt som möjligt.

Jag klippte inte min havanais annat än tassar men mina bedlingtons hade "sportklippning" med klassisk huvudfrisyr (som på profilbilden), lite fluff på benen men helt nedklippta kroppar i övrigt. Vi gjorde det själva ibland men hittade en riktigt bra trimmare som vi lämnade dem till sista åren. När vi gjorde det själva kunde vi ju ta pauser, låta hundarna sträcka på sig och låta skären svalna (de blir varma så snabbt!) men när en professionell person gör klart hela hunden på 40 minuter inklusive bad med van hand så blev stressen klart mindre för dem. Vi "finputsade" deras ansikten, höll pälsen ur ögonen och så men när det var dags för kroppstrim så fick det bli frisörbesök.

När det kommer till ansiktsklippning på de här små fluffraserna så vill man ofta ha lite längre päls runt ögonen beroende på hur pälsen beter sig. På min havanais skulle det ha varit helt omöjligt att ha kort päls nedanför för den ville bara upp över ögonen hela tiden. Skulle jag klippt ner den så skulle jag ju behövt vara där och peta hela tiden så den inte blev så lång att den började sticka in i ögonen. Fick använda produkter för att hålla bort pälsen och så fort han gosade in ansiktet i nåt flög ju pälsen upp i ögonen igen. Blev så mycket bättre när den till slut växte ut och kunde sättas upp/hölls ned av längden. Verkligen inte en funktionell päls och jag har sett mängder med små fluff med päls i ögonen på promenader :(

Mory.webp

Gällande saxar så kan jag tipsa om Häromi, jag fick tipset från min uppfödare och den är toppen!

Jag har också en pälsras, och jag klipper henne själv efter att en frisör klippte ner svansen på henne! Det var när hon var 15 veckor om jag minns rätt. Det finns nu bara en frisör i Stockholmsområdet som får gå nära henne om jag skulle gå till en frisör. Men då känns det rimligare att klippa själv när hunden inte ska ställas ut.

Börja träna på pälsvården nu skulle jag säga, jag började träna att stå på trimbordet och föning med min när hon var 10 veckor. Och det har hjälpt en hel del att det bara är en del av livet för henne.

Jag är verkligen inget proffs på kloklippning men jag har ju svart labrador med definitionen av klor där man får klippa mer på känn, så jag har några tips. Skaffa en riktigt vass klotång som du kan ta tunna, tunna skivor i taget med. Jag gillar Millers. När du börjar se som en liten prick i mitten av klon så är du nära pulpan, då ska du sluta. Du kan också prova att klämma på klorna, det brukar finnas en liten skillnad i textur mellan där pulpan är och där det är säkert att klippa.

Resten är övning. Klipper du fel så är det inte hela världen, bara var lugn, det ser värre ut än det är. Dutta blodstopp (eller vanligt potatismjöl, det funkar också) på klon och fortsätt med åtminstone en klo till så att ni lämnar med en positiv känsla fast det blev en miss. Alltid mycket beröm och godis, särskilt om hunden är tveksam. Jag säger fortfarande "bra" efter varje klo jag klipper. :D

Om det ändå verkligen inte fungerar att klippa så tror jag på filen. Det fick jag använda på min hund under en period då han absolut inte ville veta av någon klotång, för jag behövde ju hålla efter klorna medan vi jobbade på det. Det var tidsödande att fila på en så stor hund med jättekraftiga klor, men på en liten hund borde det gå ganska snabbt. :)

Om du tycker det är lite läskigt med kloklipp, så köp en kloslip, världens bästa redskap, blir aldrig blodbad om du kommer för nära.

Ang pälsvård, jag var lite lat så vi gick till trimmet en gång i veckan för lite puts och klipp mm. Det betalade jag villigt för. När hon var helt ok med all pälsvård så började jag hålla efter själv, och så klipps hon hos min gamla uppfödare var 9e vecka.

Om du tycker det är lite läskigt med kloklipp, så köp en kloslip, världens bästa redskap, blir aldrig blodbad om du kommer för nära.

Ang pälsvård, jag var lite lat så vi gick till trimmet en gång i veckan för lite puts och klipp mm. Det betalade jag villigt för. När hon var helt ok med all pälsvård så började jag hålla efter själv, och så klipps hon hos min gamla uppfödare var 9e vecka.
Vi hade lite salong i helgen, jag köpte en effileringssax och en liten för tassarna på Arken.

Klippte klorna en liten stump på varje också och det gick bra. Försökte klippa lite päls mellan trampdynorna på en tass men det är krångligt med sax, skulle nog haft en trimmer till det men inte kommit dit än. Han har iaf inga problem alls med att man håller på med tassarna vilket känns skönt.

Jag fick bort bra mycket fluff också med stora saxen, lyckades klippa mig själv i fingret typ 45 sekunder in med rätt rejält blodvite, det var onödigt 😅

Han tycker INTE om att bada därav att jag försöker klippa bort lite päls så det ska bli lite kortare torktid med fönen. Han får också sånt ögongojs som liksom klibbar pälsen vid ögonen så jag måste bli bättre på att försöka hålla efter detta dagligen. Han gillar inte alls att man pillar runt ögonen.

Han är som sagt rädd för fönen, står och skakar. Jag kletade i lite leverpastej i en kong som sambon stod och höll i så gick det rätt bra, han skakar ju fortfarande men håller ju sig upptagen. Väldigt glad och leksugen efter allt var klart så han verkar åtminstone inte bli traumatiserad.

Liknande trådar

• Bästa kloslipen?
  • Klippmaskin??
  • En hund till?
  • Övertrött unghund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn