När börjar ni täcka

Sv: När börjar ni täcka

Men jag har inte sagt nåt om klippta hästar. Dessutom tror jag inte att dom heller blir gladare av att matte eller husse har olika täcken för att temperaturen stiger eller sjunker en grad. När mina hästar varit klippta har jag haft täcken av samma tjocklek hela tiden. En otäckad häst byter inte päls för att temperaturen skiftar.

Jag har haft häst i drygt 20 år. När jag skaffade häst hade en häst av 10 täcke - nu är det tvärsom. Inte tror jag det beror på att hästarna blivit känsligare.

Jag är inte heller någon förespråkare för täcken. Helst ser jag att min går helt utan men iom att han haft problem med ryggen och muskulaturen bör han nu entligt equiterapeuten ha det i fortsättningen vid blött och riktigt kallt väder. Han bör även ha det inne när det blir kallare. Tidigare har han inte haft täcke inne och endast haft regntäcke på vintern om det varit blötväder, vid sol och torrt har han gått utan även om det varit kallt.

Jag tycker absolut du ska göra som Equiterapeuten säger.

Jag är ingen täckesmoståndare, jag tror inte hästar mår dåligt för att de har täcke även om det inte är nödvändigt. Däremot skulle jag önska att fler intresserade sig för hur hästar fungerar och utgick från individen. Om man sen väljer att sätta på täcke trots att det kanske inte behövs - fine with me.

Nu för tiden slipper jag också byta/sätta på 16 hästar täcke varje morgon som jag fick göra förut när jag stod inackorderad, då var jag hjärtligt trött på täcken det ska erkännas.

Intressant länk i sammanhanget: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=32

Det var intressant läsning, tackar för länken! Speciellt detta:
. När pälsen klipps försvinner ett lager isolering och temperaturen på hästens yta stiger. Det betyder att temperaturskillnaden till omgivningen ökar så att förlusten av fri värme blir större. För att ersätta det förlorade lagret isolering och sänka yttemperaturen skall man lägga på hästen ett täcke när den inte arbetar. Under täcket kommer temperaturen att vara högre än utan täcke och muskulaturen kan hållas varmare.

Har haft regntäcke till och från ett bra tag, men nu går han hela tiden med det och inne har han ett jätte tunt svettäcke, då vi fortfarande har stallet väldigt öppet och det lätt kan blåsa mycket igenom (alla fönstrena är inte uppe igen än) :)

min har inget täcke än.
tycker inte om att vissa täckar sina hästar redan på sista betesveckan i slutet av augusti för att dom inte ska sätta päls..
min mår bäst av att gå utan täcke, när hon fryser får hon täcke på sig och det gör hon inte.

Min har just nu ett Bucas Celtic Power stalltäcke, det är runt 200g fyllning tror jag..Hon har haft fleecetäcke fram tills igår inne i boxen. Vi har nästan kallstall..(isolerat på vissa ställen..)

Jag började täcka henne i slutet av Augusti/början September eftersom vi renoverade vårat stall då och dom fick stå i uteboxar m fleecetäcken på sig under natten..o sen har hon iprincip behållt täcket på.

Min häst har regntäcket på sig, hon har nog haft täcke ca 2-3 veckor nu.
Stallet är ganska svalt och behagligt för hästarna.

(jag antar att du menar varför jag täckar...)

bekvämlighetskäl, jag vill inte att hon ska sätta sånn päls, då hon såg ut som en björn redan i oktober förra året..

Hon klarar sig gott och väl utan täcke, men det går åt sån energi för henne att torka då hon blir svettig efter ridning, så hon torkar dels snabbare m täcke o sätter inte sån päls..

Om jag klipper nån av hästarna (antagligen en bit fram) är dem nakna i stallet som är "varmt" och vintertäcke ute. Om dem inte skulle vara svettiga när dem ska stå inne för då får dem ett svetttäcke på sig.
Dem som ser mer ut som björnar går utan täcke helt och hållet om dem inte är svettiga. Men björnarna försöker jag hålla svettfria, om jag måste ha dem svettiga så kan jag liktväl klippa dem. Och björnarna går dessutom ute dygnet runt!

/Juli.

Om det blir under 4-5 plus grader i stallet så får min frusna pålle stalltäcke på.. Har då ett vanligt fleece/svett täcke på. Har även ett termo stall täcke om han blir riktigt frusen..
Täcke får han utomhus om det blåser mycket eller regnar, oftast ett ofodrat regntäcke, men upptäckte att det inte räckte, skaka som ett asplöv så det blir väl fleecetäcke under.
På vintern har han ett tjockt Thermo Master Vinter täcke som går upp lite på halsen.

meningen är väl att vi har ett ok varmt stall men det är alltid kallt, speciellt nu när dom fixat "hål" i taken. upp mot "logen" som ej används.

ingen av mina hästar har täcke ännu varken i hage eller stall.

Isolerat men inte supervarmt...

Tima har fodrat regntäcke dygnet runt alternativt yllestalltäcke där jag lägger på ofodrat regntäcke det sista jag gör på kvällen, så utsläppet inte behöver krångla på morgonen. Täckad sedan ett par veckor tillbaka.

Anledningen till att jag täckar, är att jag inte vet hur Tima är att klippa och eftersom jag lär kunna hålla igång henne ordentligt hela vintern tack vare ridtält och ridhus, så vill jag inte att hon ska sätta för mkt päls.

Mina hästar har ylletäcke i boxen och regntäcke över när de går ute.
De står i uteboxar med luckan öppen.
Min egna häst har ett mycket tunt regntäcke över ylletäcket. Det tycker jag är idealiskt.
Min medryttarhäst har ett lite tjockare regntäcke över ylletäcket. Egentligen tycker jag det är lite för mycket, men han har inget annat täcke och i servicen ingår ett täcke på - ett av.

Just nu; Kallstall och 200 g termotäcke. Det verkar lagom. På söndag flyttar jag in i riktiga stallet och är det mer än 15 grader inne och tant är oklippt blir det naket inne. Är det mellan 10-15 får hon stå med fleecetäcke inne.
Kommer helt säkert att behöva klippa henne innan november för nu börjar pälsen komma...då blir det innetäcke beroende på hur mycket jag klipper och hur kallt det är i stallet.

//Alice

När pälsen klipps försvinner ett lager isolering och temperaturen på hästens yta stiger. Det betyder att temperaturskillnaden till omgivningen ökar så att förlusten av fri värme blir större. För att ersätta det förlorade lagret isolering och sänka yttemperaturen skall man lägga på hästen ett täcke när den inte arbetar. Under täcket kommer temperaturen att vara högre än utan täcke och muskulaturen kan hållas varmare.

Det borde ju också då betyda att hästar som är väldigt varma på pälsen, dvs avstrålar mkt värme, också bör ha täcke på sig. :confused: Tänkte framför allt på min häst som har jättekort päls (ja, nu börjar hon bli liiiiiite luddig) och alltid är varm utanpå pälsen (varmare än andra hästar jag känt på). Hon borde avstråla ganska mycket värme så man får hjälpa henne att hålla värmen.
Hon har haft regntäcke (ofodrat) på sig sen slutet av aug trots att det varit 20 grader varmt ute. :eek: Hon har aldrig haft en tillstymmelse till att vara svettig under täcket. Hon har haft fleecetäcke inne i stallet redan vid 15-16 grader INNE! Aldrig svettig!!! Förra ägaren sa att hon inte behövde speciellt mycket täcken eftersom hon svettas lätt under täcken....jag har upplevt annat! :devil:
Jag har haft henne täckad eftersom jag upplever att hon tappar/avstrålar väldigt mycket värme (lika varm på pälsen som min helklippta fjording var....) och behöver hjälp att hålla kvar den.

En fundering bara....

//Alice

Du får ursäkta om jag ställer mig högst tveksam till att din häst skulle avge mer värme än andra hästar och behöver stå med täcke inomhus oklippt.

Det var inte ett "måste" eller "så här är det" utan mer en fundering med anledning av den citerade delen från länken..... ;)
Har full förståelse för din tveksamhet! :bow:

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈