När börjar ni täcka

Sv: När börjar ni täcka

Men du har ändå tagit beslutet att ha din häst täckad trots 20 plusgrader så du verkar övertygad själv.

Beslutet att täcka togs i samråd med min tränare och massören då hästen hade en rejäl muskelanspänning i ryggen vid täckningens start. Jag var mycket tveksam till täckningen men följde råden från ovanstående. Eftersom hon ej blivit svettig under täcket har jag behållt det.
Massören tyckte även att hästen borde ha täcke inne om temperaturen låg runt/under 15 grader.

//Alice

Gjorde det konstaterande innan hon började med täcke öht. Minns att jag hajade till eftersom jag inte upplevt att en häst har strålat så pass mycket värme förr...Jämförde även med andra hästar i stallet och den enda som var ungefär lika varm som hon var ovanpå pälsen var en halvblodherre som är rejält frusen av sig och lätt blir öm/spänd i ryggen vid kyla.

//Alice

Min equiterapeut har gett mig rådet att täcka också så han han har haft ofodrat regntäcke i sommar dagar då det regnat mycket. Men täcka inne behöver jag inte göra förrän det blir väldigt kallt. Det är ju inte kylan i sig utan vätan som han behöver skydd från för sin ryggmuskulatur.
Att lägga på ett regntäcke med fleecefoder i 20 graders värme ställer jag mig lite funderande till..

Har mitt halvblod naken inne, står i kallstall. Pållan är oklippt. Ev. kommer jag spår/jaktklippa henne, men hon kommer även efter en ev klippning klara sig utan täcke inne bra länge än. Tunnt regntäcke ute vid risk för regn.

/Lizzie

Ok, isf ställer jag mig frågande till din tränares och massörs kunskaper. Om det är 20 grader varmt (eller runt 15) borde inte ett täcke på hästen inomhus göra vare sig från eller till för musklernas skull.

Sen begriper jag mig inte på resonmanget att behålla täcket på bara för att hon inte blivit svettig. Du säger också att hon knappt satt päls men att du ska klippa henne.

Senast ändrad:

Mitt varmblod har stått på stall i ungefär en månad och har haft regntäcke på sig i tre veckor tror jag, dygnet runt. Bucas silvergfärgade med tunt filtfoder. Han är gasnka kort i pälsen ännu men fäller för fullt.
Stallet är ungefär som ute eftersom vi har dörrarna öppna, inga minusgrader i alla fall.

min häsk skall få sätta vinterpäls i år och därför har jag inget täcke på honom ännu. bor i ett kallhål till by och då behöver han all vinterpäls han kan få plus vintertäcket. Jag rider honom inte lika mycket nu så det gör inget med vinterpälsen, tränar inte så ofta nu (pluggar på annan ort, dvs. umeå, meep bor i ske-å)

Elektron skrev:
Sen begriper jag mig inte på resonmanget att behålla täcket på bara för att hon inte blivit svettig.

Nej, det kan jag köpa. Men där har jag nog gått efter mig själv faktist. Har jag för mycket på mig svettas jag, har jag lagom på mig myser jag istället.
En dag i september då det var runt 18-20 grader ute hittade jag tant I SOLEN mysandes i sitt täcke. Skulle hon vantrivts eller varit för varm under täcket hade hon ju aldrig stått i solen och sovit och sett allmänt nöjd ut....eller är det jag som är knäpp?!?! :devil:
Jaja, strunt samma! Jag känner min häst och jag vet att "bukes lagar" ibland knakar i fogarna.... :devil:

Du säger också att hon knappt satt päls men att du ska klippa henne.

Antingen har jag uttryckt mig luddigt eller så har du läst slarvigt. :D Just NU har hon tack o lov satt dåligt med vinterpäls och jag kommer inte att klippa om det fortsätter så. Har dock de senaste dagarna sett att vinterpälsen börjar komma på magen och halsen. Fortsätter den att komma i samma takt blir det klippning! Men det finns ju inte någon anledning att klippa en häst som inte har satt vinterpäls. Där håller jag helt med dig!

//Alice

Täcke på ute, har vi på sin höjd när det regnar och är ca 1 - 2 grader plus eller mycket blötsnö, annars "nakna". Täcke på inne har vi överhuvudtaget inte alls. Varför skall man ha täcke på inne i stallet?
Vi har fortfarande ponnyer ute dygnet runt inkluderat föl. Dom klarar sig ju bra, då måste väl ävern vuxna djur kunna gå ute utan täcke (undantaget klippta djur)?

Som jag sa tidigare så tror jag inte hästar mår dåligt för att de har täcke även om det inte behövs men jag skulle önska att människors kunskaper om hur hästar fungerade var bättre, du själv gjorde just generalfelet att jämföra dig själv med hästen, och slutade rättfärdiga sina täcken på alla möjliga konstiga sätt - din häst hade med all säkerhet mått lika bra utan sitt täcke den där dagen.

Det här tolkade som att du skulle klippa: "Kommer helt säkert att behöva klippa henne innan november för nu börjar pälsen komma..."

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈