När byter ni ut er utrustning?

pulkaskurk

Trådstartare
Som rubriken lyder:

När byter ni ut utrustningen till både häst och ryttare?

Till exemepel:

När det går ur modet.
När det börjar se slitet och tråkigt ut.
När det inte går eller är för dyrt för att laga.

Kastar ni saker som gått ur modet eller ser lite slitna å tråkiga ut eller hamnar de i en reservlåda eller liknande?
Har ni någonsni behövt använda reservgrejorna?

Senast ändrad:
Sv: När byter ni ut er utrustning?

jag slänger inte ofta saker, de går oftast ner i en låda ngt år, hittar det igen och använder det, ner i lådan igen, hittar tränset igen och använder med ny nosgrimma osv. samt så tycker jag om att återvinna saker^_^.

har aldrig slängt ett träns, sadelgjord, shabrak lädergrimma.
täcken har slängts när de läcker igenom och stoppningen har varit för packad. (dvs 2 täcken de senaste 12 åren) fleece täcken sys om till länd täcken eller ponny när de blivit trasiga. vojlockar har blivit till barbacka paddar osv. har dock slängt ngn trasig tygel som jag fått av grannen, tar då först bort spännen om man inte kan laga den.

reserv lådan är rolig när det är dax för galopp intervaller ^_^ dvs jag tar och plockar ihop ett multifärgat träns (4 färger av brunt ^_^) + en remontnosgrimma och så har jag det som bettlöst + bett träns. remontnosgrimman är det bettlösa.

Jag slänger saker när de inte är lönt att laga längre, men inte förrän jag plockat av alla "reservdelar" :)

Saker som kanske ser lite trista och sjaviga ut har ju inte mist sin funktion och duger alldeles utmärkt till vardags. De snyggare prylarna använder jag bara om jag åker iväg på träning eller tävling.

Mode? Vad är det? :angel:
Jag köper bara sånt som JAG tycker är snyggt, mode eller inte bryr jag mig inte ett dugg om :)

Jag säljer av saker jag tröttnat på. Dock borde jag sälja av betydligt mer. :o Slänger gör jag ogärna men går det inte att laga slänger jag den trasiga delen och behåller reservdelarna. :laugh:

Det som blivit utslitet slängs. Det som man av någon anledning tröttnat på/vuxit ur och som är i bra skick brukar vi försöka sällja vidare till någon annan.

Dyrare täcken lämnar jag in på lagning om de gått sönder, billiga täcken som gått sönder slänger jag.

Trasiga saker som inte går att laga slängs efter att reservdelar plockats av. När jag köpte min häst följde det med lite olika tränsdelar där lädret var hårt som betong och dessutom flera trasiga spännen. Klippte av remmarna och tog loss de där små läderöglorna som finns på t.ex. käkrem och sidostycken. Det är lätt att man blir av med dem tyvärr (speciellt den på snokremmen) så nu har jag 3-4 stycken i reserv.

Bryr mig inte ett dyft om mode men saker jag tröttnat på, saker som inte passar längre osv säljer jag. Kastar aldrig något som fortfarande är helt och funktionsdugligt, finns alltid någon annan som kan använda det. Det mesta får man knappt ut någonting för, men många bäckar små kan bli en bra slant i slutet.

Saker som är trasiga kastar jag, om det inte rör sig om något dyrt typ ett träns eller täcke som det lönar sig (och går) att reparera. Sånt som är slitet men fullt användbart brukar jag spara, kan ju vara bra att ha... Tar en utrensning på dessa bra att ha saker ibland, eftersom de sällan används igen ändå och bara ligger och tar plats.

Sånt som jag inte har använding av, har tröttnat på, inte passar etc men är i fint skick säljer jag.

Jag slänger bara saker som är så trasigt att det inte går att laga. Annars behåller jag allt. Saker jag inte har användning av förtillfället hamnar i ett reservlager.

Jag säljer inget.

Ryttarutrustning
Lite trasigt - laga alt använda tills det blir alltför trasigt.
Trasigt/utslitet - kasta.
Saker som inte används på ett par år och tar för mycket plats för att bara ha liggandes - sälja/skänka bort (beroende på vad det är, skick, ev andrahandsvärde).

Kläder använder jag i regel tills plaggen är utslitna och därmed redo att kassera. Jag lagar i viss mån, men köper heller inga svindyra ridbyxor (t.ex.), så när det blir för mycket som behöver lagas blir det sopsäcken.
Ridhjälmar kastas efter en avramling där jag smällt i huvudet. All typ av säkerhetsutrustning kasseras om det finns skäl att tro att sakerna inte längre kan fylla sin funktion.

Hästprylar
Trasigt på så sätt att det går att laga på ett bra sätt - laga.
Alltför trasigt/utslitet - kasta.
Saker som bara ligger, inte passar hästen eller ledsnat på av något skäl - sälja.

Jag kastar minimalt med hästgrejer. En del är förstås "bra att ha"-saker - saker som används ytterst ytterst sällan men inte är värda att sälja (t.ex. deltan för grimskaft, och liknande småsaker). Gör en utrensning emellanåt. Ibland säljer jag själv, men nu senast (när det var ett par kassar) lämnade jag bort för försäljning. Har inte obegränsat med utrymme för förvaring, och föredrar att saker används framför att bara ligga (om det ändå är saker som jag inte kommer att ha användning för).

Trender och mode bryr jag mig inte ett skvatt om - jag köper vad jag tycker är snyggt, och vad som passar min häst ;)

Jag byter inte utrustning förrän det gått sönder så man inte kan laga det.
Tyvärr så gick dragkedjan sönder i min absolut allra goaste vinterjacka och SY, det är något jag INTE kan! :angel:

Jag slänger bara sådant som är för trasigt för att lagas på ett vettigt sätt. Är det något jag inte längre har användning för säljer jag det. Ibland kan jag lägga undan lite saker som jag inte känner för att använda (t.ex grimmor och schabrak) och sedan plocka fram dem igen när andan faller på.

Jag byter ut det som inte längre är användbart. Om det gått sönder och inte kan lagas bra, tappat passformen osv. Mode eller inte spelar ingen roll. Så länge utrustningen är hel och funktionell har jag den kvar.
Sparar allt som kan vara användbart. En lädergrimma gick tex sönder idag. Den sparar jag för delarna kan vara bra att ha i reserv när något annat ska lagas.

Mina grejer byter jag när det är såpass trasigt att det inte går att använda längre (har ex insett att mina älskade ridskor måste dö eftersom förutom att de är fulla med hål och sprickor så har ena dragkedjan + kanten där den sitter fast till slut gett upp).

Hästen får nytt när det hon har inte passar längre eller jag råkar hitta något som jag tycker att hon aaaabslout vill ha :angel:

Försöker undvika att slänga sånt som är helt utan sparar det i min enorma samling hästprylar eller försöker sälja det om jag inser att jag aldrig kommer ha användning för något. Dock har jag faktiskt börjat rensa ur en del bland alla "bra att ha grejer". Har insett att jag aldrig kommer ha nån nytta av femtioelva trasiga saker som jag kanske någon gång (=aldrig) orkar försöka mig på att laga.

Jag har inga söndriga saker eller som ser taskiga ut. Träns som jag inte gillar längre eller som är överflödiga säljs eller ges bort till bättre behövande. Schabrak som är slitna ges bort eller säljs. Lindor har jag inga skruttiga. Täcken säljs eller ges bort = Jag behåller inget som är i för dåligt skick för min smak.
Däremot vårdar jag all min utrustning så att den ska hålla så länge som möjligt. När jag tvättar lindorna så är kardborren fastsatt så att den inte noppar hela lindan i tvätten, schabraken sträcks efter tvätt så att de behåller formen.
Läderutrustning putsas med jämna mellanrum.

på 3 år har jag inte slängt nåt annat än ett par tyglar som gick av. en ny grimma köptes oxo, den andra har dock inget fel, den har bara blivit färglös, annars jättebra.den hänger och väntar på återanvändning.köper inte nytt om jag inte måste för att nåt gått sönder.( grimman köpte inte jag)
ett nytt träns kunde jag dock inte låta bli att köpa, det kostade 10 euro med tyglar o allt.
men i det stora hela köps nytt först när det förra inte längre funkar..

Jag har massor med utrustning så jag slänger så fort det blir fult och slitet. Har tex ingen lust att rida runt med urtvättade schabrak så de slängs.
Även grimmor som blivit solblekta eller så skitiga att de ej går att tvätta rena slängs.

Täcken slängs när de gått sönder, kan laga om det är värt att laga (HW tex).

Lädersaker slängs om det går sönder eller har blivit fula.

Grejer som jag tröttnat på säljs eller ges bort.

Är ungefär samma med min egen utrustning.

Jag slänger utrustning som börjar se sliten ut, undantaget är utetäcken som inte slängs förrän de börjat läcka eller gått sönder. De är medeldyra och jag tycker inte det är värt att laga om de inte är helt nya. Grimmor slänger jag ganska ofta bara för de känns lite ofräscha, likaså borstar. Schabrak har jag så många att de mycket sällan blir slitna. Lädergrejor däremot slänger jag inte om de inte gått sönder/ börjat spricka. Så bortsett från en stor låda med träns och bett har jag ingen "reservlåda", jag vill inte ha mer än jag använder egentligen.

För övrigt har jag en hel kista full med täcken, schabrak, benlindor osv från den period i 14årsåldern då jag ville att allt till hästen skulle vara rosa :angel: Borde ta mig i kragen och sälja av skiten, alltihopa har legat där prydligt nerpackat sedan jag insåg att rosa kanske inte var så snyggt trots allt :p

Inget hinner bli slitet och det är ytterst sällan nånting går sönder. Träns, täcken osv säljs av när det inte riktigt får plats i sadelkammaren. :angel:
Och om det nu skulle bli slitet, se tråkigt ut så slängs det nog ofta om det inte är värt att sälja vidare eller ges bort till bättre behövande.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 065
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 192
Senast: cewe
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 656
Senast: Ajda
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade... 2 3
Svar
51
· Visningar
9 160
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka