När hästen går i rätt form..

Jag tycker det känns mest genom att hästen blir mer angenäm att sitta på och att den är följsam..Svårt att förklara ordagrant då jag tycker att det skiljer sig lite från häst till häst..
Men en otoligt härlig känsla tycker jag att det är :love:

När man inte har mycket i handen, man följer med bra,
känner att rygg och bakben är med.

När hästen jobbar utan motstånd, med nacken som högsta punkt o ett ärligt stöd på bettet med påskjut bakifrån

när min häst arbetar i rätt form kan man sitta ner i traven, han vilar på steget och går att länga. Och trampar under sig med bakbenen.

på min häst känner man att han jobbar genom att ha höjer ryggen och det blir bekvämare att sitta. Han kliver på med mycket kraft bakifrån och har en bra framåtbjudning.

Det är olika från häst till häst.
När hästen arbetar i form så kommer bakbenen mer under hästen och den skjuter upp ryggen (man känner att den höjs).
Hästen är mer "lätthanterlig" i detta läge. Är den välriden innan så är hästen oftast mer uppmärksam på ryttarens hjälper och har lättare att uföra de rörleser du ber den om.

Vi krånglar på som sjutton ibland, men de tio-tolv stegen före hon ska skita brukar det gå jävligt bra :D

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 890
Senast: Emuliiaa
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II