När kan jag flytta ut mina kycklingar?

Ramona

Trådstartare
Då min katt sett till så att mina relativt nyinköpta genbankade bjurholmshöns här hemma gick från 3 st till bara 2 fick jag smärre panik. Eftersom jag vet exakt hur jobbiga de var att få tag på från första början så tog jag beslutet att låna grannens kläckare trots att det var höst och sånt och alla avrådde från höstkycklingar. Men jag vill verkligen få fler ägg till sommaren!

Hur som haver var de ju så små och söta och vad vi tyckte väldigt sköra när de kläcktes, så de fick bo i en stor kaninbur i köket med värmelampa. Nu är de tre veckor gamla och inte så små länge utan har börjat få fjädrar och allt. Min hönsduktiga granne säger att jag skulle slängt ut de i hönshuset med värmelampa på en gång, men då vi bara har 5 st kycklingar tyckte jag synd om dem. Nu har de ju blivit så stora att de skräpar ner mängder!! Hela huset är fullt med spån! Någonstans hade jag en gräns på 4 veckor. Men kan jag verkligen ställa kaninburen i hönshuset (som är ouppvärmt) med värmelampan nästa vecka? Kommer de att klara den temperaturskillnaden? Hur mycket behöver jag härda dem?

Det var kanske lite korkat att kläcka på hösten, men vi var så himla desperata efter fler. Och nu vill jag ju inte ha de i köket hela vintern!!
 
Hur många är de? Jag hade tagit en kompostbur, klätt den med putsnät på sidorna så de inte kan springa mellan spjälorna, satt in en liggande kartong som de kan krypa ihop i och sen värmelampan i ena hörnet så de kan välja om de vill ligga under den eller på sidan om det blir för varmt. Mat och vatten naturligtvis. :)

Jag har en sån bur med lock av putsnät om jag behöver hålla mer koll på småttingarna och att de får ha sitt godis ifred inne hos de stora hönsen innan jag släpper ihop dem.
 
Jag har också en stor höstkull men de har ju sin höna, men jag skulle flytta ut dem kan inte tänka mig att det skulle hända något de går under lampan om de blir kalla.
Jag hade gjort som din granne sa, men men är man x rädd om kullen så är man.
 
Jag brukar flytta ut mina när de blivit fullfjädrade. Plus en vecka, kanske.

Ha koll på dom bara, du lär se på dom om det är för kallt.

Kul med nya!:)
 
De är ju bara 5 st. De är lite drygt 3 veckor nu. De är ju vana att bo i köket med värmelampa, händer verkligen ingenting om jag ställer stora kaninburen de bor i inne i hönshuset? Det är ju inte speciellt mycket varmare där inne än utomhus då luckan är öppen hela dagen och jag ju bara har två hönor och en tupp kvar så de värmer ju knappast upp något. Behöver jag inte härda de först med någon timme i taget?
 
Kolla vad det blir för temperatur under värmelampan i hönshuset. Dom kommer att gå under den om de fryser. Jag hade iofs kanske väntat en eller ett par veckor till, men är ganska ”hönsig”... Har aldrig varit med om att nån av mina frusit ihjäl eller blivit sjuka av kylan. Som sagt, kolla temperaturen, är den 25 minst så hade jag nog kört....:)
 
När jag hade höns ställde jag ut buren med värmelampa så fort de börjat få fjädrar. Är du orolig så kan du köpa en grislampa istället för den mindre varianten som är för höns. Den är större och något kraftigare när det gäller värme.
Det som är positivt med att sätta ut de tidigt i hönshuset är att ihopsläppet antagligen blir lättare då de kommer dofta likadant som de befintliga hönsen i hönshuset. :)
 
Jag satte ut de i hönshuset i lördags. Sänkte värmelampan så det är +29 grader under den nu. Det är kanske lite i varmaste laget, men det är ju inte så varmt ute nu heller. Idag snöade det lite. Men de verkar må jättebra där ute så det är inga problem än så länge.
 
Jag satte ut de i hönshuset i lördags. Sänkte värmelampan så det är +29 grader under den nu. Det är kanske lite i varmaste laget, men det är ju inte så varmt ute nu heller. Idag snöade det lite. Men de verkar må jättebra där ute så det är inga problem än så länge.
Du kan se på kycklingarna om de tycker det är lagom värme - ligger de i en ring i utkanten av lampans sken är det för varmt och ligger de i en hög mitt under lampan är det för kallt :)
 
Att försöka härda dom en stund i taget hade kunnat ta kål på dom så bra beslut att ta ut dom.
 
Jag satte ut de i hönshuset i lördags. Sänkte värmelampan så det är +29 grader under den nu. Det är kanske lite i varmaste laget, men det är ju inte så varmt ute nu heller. Idag snöade det lite. Men de verkar må jättebra där ute så det är inga problem än så länge.
Kan dom gå ut ur värmen? inte många hönor gillar 29 grader. Puhhh så varmt.
 
Jag har alltid så jag kan mäta temperaturen under lampan. Tycker det är väldigt skönt!
Bra att ha även om man tänker ha naturruvade kycklingar, ibland behöver de flytta in ändå.
 
Kan dom gå ut ur värmen? inte många hönor gillar 29 grader. Puhhh så varmt.
Ja, de kan gå ut ur värmen. Nu när de blivit större har jag höjt lampan också, så nu är det inte samma temperatur där. De verkar trivas bra, men de vill inte gå ut ur sin kaninbur när jag öppnar. Den har stått öppen i flera dagar nu men de går inte ut. Däremot har ena hönan gått in i buren och hälsat på och det gick bra även om de var lite rädda i början. Men jag antar att det kommer allt eftersom. Det är ju inte meningen att de ska bo i kaninburen hela livet liksom. Någon gång måste de ju vilja ta sig ut därifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har fått lite oplanerat en kull men kycklingar. Vi trodde aldrig att det skulle bli något då hönan kommer från en äggkläckningsmaskin...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp