När klippa fåren

Ninjakatten

Trådstartare
Fårbuke, nu hade jag behövt lite råd!

När bör vi klippa fåren?

Har nyligen skaffat ett gäng tackor av rasen Gotlandsfår. De går ute dygnet runt med ett vindskydd. Detta ska byggas om inför hösten sen, så det är väl inte optimalt, men fungerande. För att äta sitt grovfodet står de ute. Vår plan var att klippa sista dagarna i april pga att vädret ju kan vara opålitligt och vi ville inte ta bort skyddet ullen ger för tidigt. Dock är det en varm dag idag och fåren ser rätt irriterade ut.

Vi klipper själva, har vana av får utomlands och där hade vi nog klippt i april. Nu bor vi i norra Skåne och är osäkra på om vi väntar för länge om vi klipper slutet av april alternativt gör det för tidigt om vi gör det nu.
 
Fårbuke, nu hade jag behövt lite råd!

När bör vi klippa fåren?

Har nyligen skaffat ett gäng tackor av rasen Gotlandsfår. De går ute dygnet runt med ett vindskydd. Detta ska byggas om inför hösten sen, så det är väl inte optimalt, men fungerande. För att äta sitt grovfodet står de ute. Vår plan var att klippa sista dagarna i april pga att vädret ju kan vara opålitligt och vi ville inte ta bort skyddet ullen ger för tidigt. Dock är det en varm dag idag och fåren ser rätt irriterade ut.

Vi klipper själva, har vana av får utomlands och där hade vi nog klippt i april. Nu bor vi i norra Skåne och är osäkra på om vi väntar för länge om vi klipper slutet av april alternativt gör det för tidigt om vi gör det nu.
Så länge de kan gå in om de vill, har torr liggplats inne och gott om mat är det ingen fara att klippa nu. Snarare bra, då det blir väldigt segt att klippa senare på våren. Jag klippte mina i början av mars, de går på lösdrift med tillgång till ligghall och fri tillgång på foder.
 
Så länge de kan gå in om de vill, har torr liggplats inne och gott om mat är det ingen fara att klippa nu. Snarare bra, då det blir väldigt segt att klippa senare på våren. Jag klippte mina i början av mars, de går på lösdrift med tillgång till ligghall och fri tillgång på foder.

Tack för svar!

Det är just den här svenska våren som ställer till det i huvudet, vädret och temperaturen varierar så kraftigt vilket gör det lite svårt för mig att ta beslut om klippning. Antar att man vänjer sig efter några omgångar.
 
Sen är väl frågan också om de är dräktiga? Är ju inte juste att klippa för tätt inpå lamning. Vi klippte våra i mars, före lamning i Västerbotten så borde nog klara sig i Skåne :)
Men som sagt, har de torr bädd, under tak och vindskyddat samt tillgång till foder så är det inga problem.
 
Sen är väl frågan också om de är dräktiga? Är ju inte juste att klippa för tätt inpå lamning. Vi klippte våra i mars, före lamning i Västerbotten så borde nog klara sig i Skåne :)
Men som sagt, har de torr bädd, under tak och vindskyddat samt tillgång till foder så är det inga problem.

Precis, det skrev jag ju aldrig. De är inte dräktiga i år! Men jag ska ju ha koll på när jag tänker klippa dem till nästa år också, så det är bra att höra era erfarenheter!

Jag har ju sökt runt på nätet men tycker de mesta tipsen om klippning handlar om får på stall. Därmed tänkte jag kolla lite mer personliga erfarenheter på buke!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 502
Senast: Pilot
·
Hundhälsa I tisdags kväll fick min älskade Abbe somna in. Ute på landet där han alltid mådde som allra bäst. Fem år och fyra dagar. Den orättvist...
Svar
11
· Visningar
1 578
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
48 835
Senast: Askur
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp