R
Raderad medlem 6459
Ja, det är lite favorit i repris här faktiskt.Jag kommer ihåg att du också gjort likadant i en tidigare tråd om c-uppsatser.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är lite favorit i repris här faktiskt.Jag kommer ihåg att du också gjort likadant i en tidigare tråd om c-uppsatser.
Jag älskar språk i allmänhet och spanska i synnerhet. Det är det vackraste språk jag vet.Just ja, det minns jag att du är! Från nån språktråd jag startade. Det är så roligt med fler som tycker om språket.
Åh så fintDet är det vackraste språk jag vet.
Det förstår jag! Min mamma var här förra året och hade då inte varit här på säkert femton år. Hon blev nykär i stan igen på en gång. Jag älskar MadridHar inte varit i Madrid på tio år, men är så sugen på att åka dit igen.
Det här är helt klart en favorit i repris från @AndersB .Det gäller inte heller enbart @niphredil s trådar. Även jag har fått uthärda mansplaining och dumdryghet.@Anders B Jag tycker att du beter dig mycket otrevligt mot @niphredil. Jag kommer ihåg att du också gjort likadant i en tidigare tråd om c-uppsatser. Jag tycker att du ska fundera över varför du ger dig på henne.
(Såg inte inlägget förrän nu för det är feltaggat)@Anders B Jag tycker att du beter dig mycket otrevligt mot @niphredil. Jag kommer ihåg att du också gjort likadant i en tidigare tråd om c-uppsatser. Jag tycker att du ska fundera över varför du ger dig på henne.
Och just ja - läraren har inte spanska som modersmål fick jag veta häromdagen. Däremot har hon för många år sedan bott i ett spanskspråkigt land. Det förklarar varför hennes dialekt är så svårplacerad, men verkligen inte varför hon så tvärsäkert uttalar sig om hur man talar i Spanien idag.
Det låter som en bra plan.Jag har inte tagit upp det jag funderat på i tråden mest för att det känns onödigt, kursen är snart slut och att reda ut nåt specifikt med henne är ju inte det viktiga. Däremot kommer jag att lämna in ett klagomål vid kursens slut, samt låta min svärmor (språkvetare) dubbelkolla mina rättade tentor.
My thoughts exactly
Ja, det känns som det! Och ja, det är tråkigt faktiskt.Det låter som en bra plan.Tråkigt på dålig kurs dock.
En helt ovidkommande fråga som inte har med tråden att göra - hur länge har du talat spanska? Läste du spanska i skolan eller talade du språket innan dess, av någon anledning? Jag är mest nyfiken kring hur lång tid det tar innan man kommit så långt att man skiljer på språkets olika dialekter och nyanser.My thoughts exactly.
Ja, det känns som det! Och ja, det är tråkigt faktiskt.
Jag kan bara plocka upp de mest basala sakerna; hur läspningarna ligger (eller inte existerar), vissa väldigt vanliga ord som är typiskt latinamerikanska men som inte används i Spanien, vissa tempus som jag vet används mycket på vissa platser men väldigt lite hos oss etc. Det här är saker som de flesta märker även efter att ha studerat ett litet tag tror jag.Jag är mest nyfiken kring hur lång tid det tar innan man kommit så långt att man skiljer på språkets olika dialekter och nyanser.
Jag studerade spanska för första gången, totalt tre månader, förra året. Innan dess kunde jag ungefär tre ord. Idag talar jag spanska dagligen (i princip, senaste tiden har vi slarvat med engelska), studerar det på universitetsnivå samt läser rätt svår spansk litteratur. Jag har tidigare studerat både franska och italienska och har generellt lätt för språk.hur länge har du talat spanska? Läste du spanska i skolan eller talade du språket innan dess, av någon anledning?
En liten uppdatering från mig nu när tråden knuffats upp! Jag har sedan jag startade tråden haft två seminarier och jag blir alldeles matt. Det är så mycket felaktigheter hela tiden - både språkmässigt men även rent pedagogiskt. Jag har inte tagit upp det jag funderat på i tråden mest för att det känns onödigt, kursen är snart slut och att reda ut nåt specifikt med henne är ju inte det viktiga. Däremot kommer jag att lämna in ett klagomål vid kursens slut, samt låta min svärmor (språkvetare) dubbelkolla mina rättade tentor.
Och just ja - läraren har inte spanska som modersmål fick jag veta häromdagen. Däremot har hon för många år sedan bott i ett spanskspråkigt land. Det förklarar varför hennes dialekt är så svårplacerad, men verkligen inte varför hon så tvärsäkert uttalar sig om hur man talar i Spanien idag.
Absolut! Tack för att du påmindeSuperviktigt att du ser till att info kommer in om kursens/kursledarens bristande kvalitet. Och om du inte tror att det får gensvar hos personen tycker jag att du ska ta det till kåren eller liknande.
Tråkigt med dålig kurs/undervisning, men samtidigt säger det något om nivån på din kunskap; att du faktiskt kan mer än den som är satt att vara lärare. Det ursäktar såklart inte lärarens brister, så det är bra även för framtida studenter att det framkommer i utvärderingen.En liten uppdatering från mig nu när tråden knuffats upp! Jag har sedan jag startade tråden haft två seminarier och jag blir alldeles matt. Det är så mycket felaktigheter hela tiden - både språkmässigt men även rent pedagogiskt. Jag har inte tagit upp det jag funderat på i tråden mest för att det känns onödigt, kursen är snart slut och att reda ut nåt specifikt med henne är ju inte det viktiga. Däremot kommer jag att lämna in ett klagomål vid kursens slut, samt låta min svärmor (språkvetare) dubbelkolla mina rättade tentor.
Ja, och det är väl det viktigaste? Just att kunna skratta åt det, vara lite avslappnad och ödmjuk liksom. Jag förväntar mig aldrig att lärare ska veta allt däremot är det super om de kan vara öppna med att de inte sitter på All Kunskap i Världen.Och visst kan det kännas lite dumt när man sagt något helgalet, men för mig har det tack o lov berott på tillfälligt hjärnsläpp och det kan man skratta bort.![]()
Absolut, när det gäller de här specifika sakernaTråkigt med dålig kurs/undervisning, men samtidigt säger det något om nivån på din kunskap; att du faktiskt kan mer än den som är satt att vara lärare.
Absolut!Det ursäktar såklart inte lärarens brister, så det är bra även för framtida studenter att det framkommer i utvärderingen.
Ja, och det är väl det viktigaste? Just att kunna skratta åt det, vara lite avslappnad och ödmjuk liksom. Jag förväntar mig aldrig att lärare ska veta allt däremot är det super om de kan vara öppna med att de inte sitter på All Kunskap i Världen.
Tack! Och ja, jag vill säga att "så himla bra är jag inte på spanska" men absolut, för mindre än två år sedan kunde jag inte ett ord så på så vis har jag ju verkligen utvecklats.Det är roligt att läsa att du avancerat så mycket, det var ju inte så länge sedan du inte kunde någon spanska alls!
Nej men vad roligt! Jag PM:ar på en gångPlanen är att (till slut) åka iväg och plugga spanska i början på nästa år nämligen så det var passande att din tråd dök upp
Nej, det är det ju inte. Men - för att vara klämkäckt positiv så har jag faktiskt lärt mig massvis den här terminen. Innan kursens början hade jag knappt läs en bok på spanska, nu kan jag läsa klassiker. Även om det inte beror på specifikt läraren så har det verkligen gjort mig gott att plugga på riktigt (säger ju sig självt, har ju aldrig gjort det tidigareÄven om ämnet hade kunnat vara roligare förstås, det är ju inget vidare att gå en kurs som har stora brister.