När man får hem sin häst som vart utlånad..

Nominous

Trådstartare
Har haft hästen utlånad på foder i 3 års tid nu. Nu har tyvärr fodervärden blivit allvarligt sjuk och måste lämna igen hästen.

Vi har skrivit avtal då hon tog över henne. Det var som sagt tre år sedan och jag ångrar att jag inte skrev bättre avtal, men men..

Det som står i avtalet är att hästen överlämnas haltfri, frisk, nyskodd, fullt vaccinerad mot influensa och borrelia. Hästen skall återlämnas i samma skick eller bättre.
Om hästen återlämnas i sämre skick skall fodervärden stå för kostnaden att åtgärda det eller till en kostnad av hästens livvärde.

Bättre än så skrev jag tyvärr inte. :(

Nu på bilderna jag fått så ser jag att hästen står väldigt under sig, och jag antar att det kan vara nåt galet. Hästen vetbesiktades inte vid överlämnandet så jag har inga papper på att den var U.A. Men de har å andra sidan aldrig nämnt att hon vart dålig, utan hur fin som helst. Så de har ju godkänt att hon var haltfri och frisk.

Så nu till saken. Jag vill ju ha en vetbesiktning på henne så jag vet att hon verkligen är ok eftersom hon står och avlastar på bilderna. Men vad kan jag kräva egentligen? Hon står 70 mil ifrån mig och jag har ej möjlighet att ta hem henne, så jag vill helst försöka hitta fodervärd som tar henne direkt eller köpare.

Så hon bör ju vetbesiktas hos fodervärden. Men kan jag kräva nåt för besiktningen? Eller bör jag stå för den och om hon ej går igenom får de åka och åtgärda henne tills hon e frisk?
Jag funderade på att om jag betalar vetbesiktningen om hon går igenom och om hon ej gör det får de stå för besiktningen. Eller är det rävigt?

Hur hade ni gjort i samma situation?

Vaccineringen, ingår det i ''samma skick'' eller skulle jag rent juridiskt sett ha skrivit att hon skall återlämnas vaccinerad och nyskodd som när hon kom?

Usch man inser ju att man lär sig av misstagen :(

Fodervärden har inte krånglat över huvud taget, tänkte bara fråga vad som är rätt och rimligt som jag begära av henne :)

Sv: När man får hem sin häst som vart utlånad..

Ursäkta knapplån - men finns det vaccin mot borrelia? Du menade kanske botulism?

mmm misstänker det.. men hon har ju godkänt att hästen var ohalt och frisk. om det visar sig att hästen nu är halt - kan hon bli ersättningsskyldig då för att inte återlämna hästen i samma skick?

Se till att besiktiga hästen först innan du börjar krångla. Det kanske var ett dåligt foto och hästen är frisk som en nötkärna.

Jag tycker du ska stå för veterinärbesiktningen det är ju du som behöver den. Dessutom om fodervärden blivit svårt sjuk har hon ju annat och tänka på. Hoppas hästen är frisk och det inte blir ngt problem att sälja den!

Fast varken hon eller du är ju veterinär, så att "godkänna" att en häst är ohalt och frisk tycker jag knappast håller? Jag, till exempel, skulle säkerligen kunna missa en mindre hälta eller rörelsestörning som förhoppningsvis en veterinär hade sett. Vem vet, hästen var kanske inte ohalt när fodervärden tog över den? Och att bedöma ev hälta från en bild tror jag inte fungerar heller.

Själv hade jag aldrig skrivit på ett sådant avtal i egenskap av fodervärd!
Hur sjutton ska man kunna garantera att hästen efter flera år kan återlämnas fullt frisk och ohalt?? Det finns ju omständigheter man inte rår över.
Man kan kräva att fodervärden inte hanterar hästen ovarsamt så att skada uppstår. Men hur bevisar man att fodervärden varit uppenbart oaktsam vid en eventuell tvist? Vill man garantera att man får ut vad hästen är värd är det bättre att sälja den istället för att låna ut den på foder under lång tid.

Jag håller med dig. Jag tycker att man kan kräva att skador, sjukdom elr liknande som uppkommit hos fodervärden behandlas på klinik på fodervärdens bekostnad, men det är ju omöjligt att garantera att ingenting händer under tiden hästen är utlånad. Precis som det är omöjligt att garantera att hästen inte gör sig illa hos ägaren.

Att hästen ska återlämnas i samma skick som den utlånas (frisk och ohalt vanligen) är ju m e m kotym vad gäller kontraktsformuleringar. Det är inte riskfritt att väja fodervärdskap istället för att köpa häst. Köper man och äger hästen så bestämmer man själv. Skadar sig hästen och man tycker det springer iväg, kan man välja att ta bort den egna hästen och på så sätt hålla ekonomin i schack. Tar man en foderhäst har man oftast förbundit sig att bekosta veterinär och återlämna i utlämnat skick, vilket kan bli helt ofattbart dyrt, särskilt om veterinärvård går över taket på försäkringen.

Det är ju ett val man gör som fodervärd, om man vill ta på sig det ekonomiska ansvaret det innebär. Men att man ska återlämna i samma skick som utlämnat tycker jag är det enda rätta.

Vill du att hästen ska veterinärbesiktigas får du nog vackert ombesörja detta själv. Både praktiskt och ekonomiskt, eftersom det inte avtalats något annat. I vilket fall som helst bör du väl besiktiga innan du lämnar ut på nytt? Vettigast är ju att ägaren besiktigar innan hästen lämnas ut och fodervärden innan hästen återlämnas (men samma veterinär självklart).

Som det är nu vet du ju inte ens vilket skick hästen är i, så jag förstår inte riktigt hur det ens kan vara rimligt att sälja hästen (om du inte m e m skänker bort den till någon hugad).

I ditt ställe hade jag tagit hem hästen, besiktigat den och sedan utifrån detta lagt ut hästen på annons eller behandlat eventuella skador.

Var tvungen att rota fram ett gammalt kontrakt.

I Deckerman-kontrakten förbinder sig fodervärden att vårda hästen väl. Om hästens skick avsevärt försämras och detta beror på oaktsamhet eller försumlighet från fodervärdens sida skall fodervärden ersätta ägaren.

Å anda sidan står det längre fram att fodervärden ansvarar för skada eller sjukdom som uppkommer under avtalsperioden. Har faktiskt inte reflekterat över den formuleringen...

Ja, jag har ju själv använt och diskuterat formuleringar och utfall av de färdiga kontrakten, så jag vet precis vad där står och vad det innebär.

Men nu är problemet att ingen egentligen vet hur skicket var vid överlämnadet, i vart fall går det inte att bevisa.

som många skriver så kan ju fodervärden inte garantera att olyckor händer osv.
Du har väl fått bilder och uppdateringar och kanske hälsat på hästen under de här 3åren?

Min första tanke var bara "shit vad otacksamt, ska det sluta med bråk efter 3års samarbete?"

Ta hem hästen och se hur den är. Alt. åk upp, besiktiga och är det helt åt h*vete, ta det DÅ.

som många skriver så kan ju fodervärden inte garantera att olyckor händer osv.
Du har väl fått bilder och uppdateringar och kanske hälsat på hästen under de här 3åren?

Min första tanke var bara "shit vad otacksamt, ska det sluta med bråk efter 3års samarbete?"

Ta hem hästen och se hur den är. Alt. åk upp, besiktiga och är det helt åt h*vete, ta det DÅ.

URSÄKTA MIG!!!!!! men VAAAR har jag skrivit att jag ska bråka med henne????:mad::mad::mad:

snacka om att läsa det man vill...:crazy:

jag skrev
Fodervärden har inte krånglat över huvud taget, tänkte bara fråga vad som är rätt och rimligt som jag begära av henne

och det betyder iafl för mig som läser vad det står att jag vill veta vad man normal kommer överrens om och vad som är just RIMLIGT att fodervärden gör innan återlämnande...

shit..

Senast ändrad:

vad bra, då har jag lite mer på fötterna :)

blir nog att jag tar hem henne en tid och ser över henne innan jag lämnar iväg henne igen.

ang lämna igen i samma skick tycker jag är uppenbart att man skall göra och kan kräva. annars är det ju fritt fram å rida livet ur hästarna och säga ''oj, den blev visst halt, nu vill jag inte ha kvar den längre..'' och de vore väl ändå förjävligt :crazy: hur många är det inte egentligen som får tillbaka sina hästar som vrak. de ser man ju var och varannan dag här om inte annat.

Men hur ska man avgöra om hästen är i samma skick om man inte har gjort en veterinärbesktning när man lämnade ut hästen?

jag skrev bara så som jag uppfattade det!
Får ber om ursäkt om fallet inte är så :)

fick bara känslan av att du räknade med/förväntade dig/förutsatte utifrån en bild att hästen skulle vara halt och inte bra omhändertagen. Just det i kombination med att hon haft din häst i 3 år kändes märkligt!

Har du kommit fram till hur du ska göra eller är det fundering fortfarande :)

förlåt igen ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 731
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 827
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 216
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 094
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka