När man fått nog...

shampiz

Trådstartare
Vet ingen aning om ifall detta är rätt forum att lägga detta inlägg i, men eftersom det delvis handlar om Internet så tyckte jag att den låg närmast till, annars så får väl moderatorn flytta den.

Jag skulle vilja veta vad för slags lagar och regler som gäller när det gäller om vad man får och inte får lägga ut på Internet.
Det är nämligen så här att jag har börjat tröttna jävligt mycket på medryttare som inte sköter sig och blåser folk både på pengar och annat, att jag nu känner att jag vill inte låta dom komma undan och tro att det är ok med det.
Där jag har mitt stall så finns det hur många stall som helst runt omkring och man har märkt att föredetta medryttare som är skyldig en pengar och struntat i att betala och även gjort andra saker med hästarna som man sagt åt dem om, saker som kan skada hästarna, när dom slutat så har dom bara gått över till nästa stall och fortsatt i samma spår och efter några månader byter dom stall igen.
Vad jag skulle vilja är att sätta stopp för dessa människor genom att eventuellt skapa en "svart lista" på internet för dessa personer. Man behöver ju inte skriva hela deras namn, adress och pesonuppgifter. Jag nöjer mig med bara för och efternamn (och enventuellt kanske även födelseår om det är möjligt) På det sättet så har man ju inte pekat ut en specifik person (om det inte är så att personen har ett riktigt ovanligt namn) utan mer att folk ska se upp med ifall nån som kommer till deras stall och heter så eller så. Visst är det ett vanligt namn så kanske det kan finnas fler som heter samma sak och nån oskyldig tar åt sig, men i så fall så kan man ju lämna referenser och vi hästägare kan veta vilka vi bör fråga efter refereanser på.

Det jag skulle vilja veta om nån är insatt i vad man får och inte får lägga ut på nätet när det gäller detta?
Tacksam för svar.

Sv: När man fått nog...

jag förstår vad du menar men det är förtal, vilket är olagligt.

det du kan göra är att ringa dina grannar och informera om att de misskött sina åtaganden och betalningar och du hyser oro för att din granne ska bli drabbad.

Tackar för ditt svar.
men jag har en undran bara. Är inte förtal när man sprider falska rykten?

Är det förtal om jag säger att Lasermannen är en mördare?
Det har jag svårt att tro att du skulle dömas för, eftersom det rör förhållanden som redan är allmänt kända. De brott han dömts för har ju rapporterats om i detalj i media.
Skulle du däremot sprida ut att han är heroinist, slår sin fru (om han har någon) eller tänder sexuellt på småpojkar - oavsett om något av det är sant eller ej - så skulle du vara ute i gränslandet.

Bara det faktum att han är dömd för det han i så fall påstås ha gjort sätter ju saken i ett helt annat sammanhang.

ja, det kan bli förtal.. nu är väl mord ett ganska grovt brott så det är väl föga troligt att du skulle åka dit på just det, om lasermannen är dömd, det blir lätt häktiskt och känsligt kring mördare och de väcker starka känslor.. har han däremot avtjänat sitt straff så kan du åka dit ordentligt på det.

jag ringde och pratade med en polisman för en tid sedan som hade hand om förundersökningar mm i mitt län då jag hyste oro kring hur jag skall agera när den anmälde väl har fått länsstyrelsen på besök och blivit informerad om att det är jag som anmält (jag vill inte att det ska spekuleras, och vill kunna vittna om det skulle råda meningsskiljaktigheter), hur jag skulle agera när han ringer och är hotfull etc som han troligen kommer göra (inga hinder tidigare för honom).

personen i fråga, förutom att jag anmält honom om vanvården, har en tendens att bli aggressiv, inte fysiskt vad jag vet men verbalt kan inte ta kritik, inse att brutna avtal inte är okej och att man ska sköta sina åtaganden..

kontentan kring förtal (vi pratade om en del annat också) var att denne person som blir anmäld kan anmäla mig för förtal (att anmälan anses förtalet alltså) varesig han blir fälld eller inte. Däremot så sa denne polisman att en anmälan om förtal kan man alltid göra, men att en anmälan om vanvård skulle leda till en fällande dom i ett ärende om förtal ansåg han som så gott som obefintligt.

Fast det är klart, anmäler du någon för incestbrott med dennes egna barn och det visar sig att denne saknar varesig har barn eller partner/samboende med barn så är det ju ett helt annat fall, då handlar det om en anmälan utan substans.

Saken sätts också i ett helt annat perspektiv och rum om jag skulle gå runt på stan och säga att han vanvårdar sina djur, med syftet är att sabotera för honom, visserligen är det svårt att fälla någon även i ett sådant här fall om personen blivit fälld för vanvården och man pratar om det med sina kamrater, jag fick faktiskt ingen rätsida och polismannen ville inte heller lova något när jag frågade om vad som händer ifall någon frågar mig varför jag flyttade från ett stall där djur vanvårdats och säger att "djuren blir vanvårdade av XX". det är ett känsligt ämne..

sätter man upp affischer med "XX vanvårdar sina djur!" så är det däremot ett solklart fall av förtal, tyvärr... däremot så leder en fällande dom om vanvård till djurförbud och/eller tvångsomhändertagning/avlivning om brottet är grovt nog. När länsstyrelsen varit på besök, och om man fått fällande dom så skprider det sig snabbt, speciellt i en liten stad/by.. tyvärr brukar vanvården hinna löpa långt innan någon får för sig att anmäla, och länsstyrelsen sa att det var mycket vanligt att folk säger att de anmält djurhållare/ägare till länsstyrelsen fast fallet inte är så.. mycket tragiskt tycker jag.

Som jag tolkat lagen efter att jag resonerat med polismannen (och läst lagtexten) så är det förtal om man vill åsamka honom skada snarare än att hjälpa andra.. det går hand i hand och är en balansgång helt klart... då är det kanske bättre att hålla i tungan. speciellt om du inte själv har varit drabbad av personen och har mycket fog för dina uttalanden, vilket jag alltid tycker man ska ha när man avråder från någon/något.

fast återigen, jag skulle aldrig få för mig att anmäla någon för förtal som talade om något sånt här för mig, och jag skulle heller inte anmäla någon för förtal om jag inte hade god grund för det.. och någon som blivit fälld har ju inte mycket till grund för anmälan om förtal då det i stor utsträckning kan handla om att avråda ens vänner och bekanta om att göra affärer med en människa som dömts för sin dåliga djurhållning eller vad det nu kan vara.

Ett gott exempel på detta är "fuskbyggarna" som går på tv. Produktionsbolaget, tv-kanalen (tror det är 4an?!), och de medverkande husägarna går på en styv lina, är det eller är det inte förtal då deras avsikt är att sätta dit slarviga byggare, hänga ut dem och göra underhållning utav dem snarare än att avråda andra som står i husbyggartankar att anlita dessa.

Jag har inte tolkat det som att några myndigheter har varit inblandade in själva inspelningar och arbetsprocessen, och att agera polis är inte helt okej.

Ett gott exempel på detta är "fuskbyggarna" som går på tv. Produktionsbolaget, tv-kanalen (tror det är 4an?!), och de medverkande husägarna går på en styv lina, är det eller är det inte förtal då deras avsikt är att sätta dit slarviga byggare, hänga ut dem och göra underhållning utav dem snarare än att avråda andra som står i husbyggartankar att anlita dessa.
Det är ju rimligt att anta att TV4 har ett grundlagsskydd, något som Svensson med sin hemsida sannolikt saknar (men kan skaffa sig). Man skiljer alltså på förtal och förtal, beroende på vem som gör det och på vilket sätt. T.ex. så avgörs mål mot exempelvis författare med lekmannajury, medan en privatperson som pratat skit om någon annan ställs inför vanlig tingsrätt.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 586
Senast: Takire
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna... 2
Svar
20
· Visningar
2 737
Senast: gulakatten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 157
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka