NÄR ska man avvänja - senast???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 805
K

Kola

Jag hade tänkt avvänja min lille hingst nu, men så sa gubben att han tyckte att det var synd om plutten :cry: , och att han (plutten) borde väl kunna få gå kvar hos mamma :love: så länge som möjligt? Vilket i så fall torde bli en bit in i vår :smirk: . Och så fick jag beslutsångest :confused: , så jag frågar Er. Vad säger ni?

Det är kanske bäst för båda att han får gå kvar hos sin mamma så länge som möjligt :) (trygghet?) - de står i var sin box på nätterna. Han har inte gjort några betäckningsförsök, mamma häst brunstar inte under vintern, och i vilket fall som helst har inte testiklarna vandrat ned i pungen än (om nu det är avgörande).

Det jag funderar på mest är väl om stoet kan tränas fullt ut när hon ger di :confused: , eller om risken är stor att hon kommer att få brist på något näringsämne :crazy: (hur sjutton räknar man ut det :confused: ), och hur ska jag fodra den lille (han står som sagt i egen box på nätterna)... :confused: :cool:

:d Kola (märks det att det är mitt första föl???)

Sv: NÄR ska man avvänja - senast???

Mamma häst kan VISST brunsta mitt i vintern och var inte säker på att du SER ett eventuellt betäckningsförsök...
Det finns flera exempel på åttamånaders unghingstar som lyckats betäcka och befrukta ston...

När det gäller utfodring av dem är det bättre att du frågar på fodersidan! Där finns dessutom redan flera trådar i samma ämne, läs dem först!

Det stoet som vi avlar på får inte ha kvar sina föl så länge, helt enkelt för att hon är grymt mammig. De blir överbeskyddade, helt enkelt.

Vad innebär det? När avvänjer ni dem?

Jag låter fölen gå kvar tills nästa sommar, ev att jag tar ut hingstarna lite tidigare p g a betäckningsrisken.
Men är stoet i bra hull så får fölet gå kvar, stoet stöter bort det ca en månad innan ny fölning. Så gör dom i det vilda och det fungerar kanon tycker jag. Det är ju annars lätt hänt att fölisen tappar hull när dom lämnar mamsen.

Fråga till alla erfarna uppfödare:

Jag har ett stoföl och en mamma i gott hull som ej är ombetäckt, finns det då några risker med att inte sära på dem så tidigt (mer än att fölungen skulle kunna bli mammig?). Mamman har ridits sen fölungen var 1,5 månader så de har regelbundet varit ifrån varandra om än inte för så lång tid.

Nej, i ditt fall är det nog helt okej att låta fölungen gå kvar vid sidan om.
Mitt första föl gjorde jag "nästan" så med, dvs hon plockades bort från mamman i en månad ungefär, stoet sinade någorlunda och fölet vande sig vid att vara utan sin mamma. Sen släpptes de ihop igen och fölet började dia litegrann på mamma igen. Int emycket men en slurk då och då. Och så gjorde de hela vintern, fram tills fölet släpptes på unghästbete sommaren efter.

Min var 9 månader när hon avvandes helt, dvs flyttade. Men då var hon så kaxig att hon sparkade undan morsan för att få maten. De hade då avvant henne under en längre tid, sovit i olika boxar osv.

/C

Ameo: Bra med lite åsikter! Hade väl tänkt göra som du om det var praktiskt möjligt, dvs inte dåligt för sto/föl.

Cyllene: ingen risk här, mamman har järnkoll på fölis. Sköter hon sig inte får hon ett bett över ryggen så hon väntar på sin tur. ;)

Jag kommer att börja ha min lille kille på "inskolning på dagis" nu här om nån vecka. Han är drygt 4 månader och tänkte att han kunde få vara på dagis en timme eller så om dagen. Lite längre sen när han är 5 månader och när han är 6 skahan vara helt avvand. Men mest för att mitt sto mjölkar något helt kopiöst - det gjorde hon med andra fölisen oxå. Hon ser ut som ett spjälstaket och han ser ut som en fläskbulle som går omkring. Försöker vänja in han på egen mat (får groov) för att han ska dia lite mindre... Hade stoet sett bra ut och allt annat fungerat så tycker jag att de gärna kan få gå kvar i 7-8 månader. Förra hingstungen gick nog 8 månader, men det 'misstaget' gör jag inte om då hon blev helt slut och det tog ett bra tag att få upp henne i hull igen...
/d

Jaså, det var ju inte extremt tidigt precis. På det du skrev lät det nästan som avvänjning vid 3-4 mån ålder! *skratt*

:D Nä, det hade väl varit att ta i....
En av hennes avkommor som fick gå 8-9 månader var hopplös, skrek på mamma inne på banan osv. Inte så kul när man rider in på en 1.40-bana.... :crazy:

Ameo: Om jag förstår dig rätt så tycker du att han ska tas bort från mamma genast eftersom han är hingst, men om det hade handlat om ett stoföl hade det kunnat få gå kvar? :smirk:

Har inte tesiklarnas frånvaro från pungen någon betydelse? :confused:

Alla har ju olika åsikter om avvänjning, men för min del tycker jag att fölet ska gå kvar så länge som möjligt. Hur länge det är, beror ju sedan på en massa omständigheter, men hur som helst upplever jag det som att många är fixerade vid att separera sto från föl när fölis är 6 månader.

:d Kola

Jag känner som dig...
Verkar som om har man ett hingstföl så "måste" man avvänja helt vid 6 månader, men som sagt, stoföl kan gärna få gå kvar med mamman....
Är det bara pga betäckningsrisken ni resonerar så?

Pratade med en kompis som föder upp hästar och hon sa att risken att dom skulle betäcka var det minsta hon skulle oroa sig för.
Visst, risken finns väl alltid. Finns väl alltid nått tidigt utvecklat hingstföl och villig mamma. Men hur stor är risken eg?

Jag anser att hingsfölen bör bort från mamman, ja.
Stoföl kan av naturliga skäl gå kvar längre.

Är du HELT SÄKER på att kulorna inte har vandrat ner i pungen?? Kom ihåg att de kan dra upp kulorna så att du inte ser dem, men de finns där ändå.. ;)

Sen vill jag bara tala oma tt jag inte anser att det är något självändamål att fölgen går kvar länge just med sin mama. Det VIKTIGASTE är att fölet går i en flock där det är tryggt och där det finns en bra uppfostrare - kan vara en äldre hingst/valack till hingstföl.
När man vänjer av fölen beror på många faktorer och jag ser ingen anledning att till varje pris kämpa för att fölet ska bo ihop med mamma. Stoet kanske inte håller hullet eller är grymt less på fölet - ge mig då ETT enda bra skäl till att inte dela på dem..
Och om fölungen fullständigt skiter i om mamman är i närheten eller inte, äter bra och är trygg i flocken, varför inte dela dem då?

Jag har haft föl som gått med mamma i princip ända till drygt 1 års ålder (med undantag för en avvänjningsperiod på ca 1 månad) och jag har haft föl som ofrivilligt tvångsavvandes vid 6 veckors ålder (mamman dog :(), utöver dem som jag medvetet avvant vid mellan ca 4½-8 månaders ålder. Och jag ser faktiskt ingen större skillnad på dem, eftersom de allihop haft trygg auppväxter och bra uppfostrare. Hittills har jag fött upp 15 egna föl och haft några till hos mig på uppväxt, så jag har väl hunnit studera några stycken i alla fall...

:smirk: jag har tvärtom problem med att mamma, trots att hon tränas, blir alldeles för fet eftersom jag vill att den lilla ska få äta lite ensilage oxå...

Och i hagen vet man ju vem som proppar i sig allt :D som ges!

Har nu börjat skilja dem på natten (fölis är månader) och tänkte ta ifrån helt till helgen (1 vecka borta på nätterna) eller möjligtvis nästa helg.

Man får tävla med stoet när fölet är äldre än 4 månader. Frågan är väl bara ifall man har stoet i tävlingskondition då, om det är lämpligt att träna henne såpass mycket med diande föl vid sidan.

Har ett hingstföl på 7 månader som fortfarande går kvar med mamma och de övriga i flocken. Mest pga att det blir sånt liv och rivna staket som följd. De står skilda om nätterna, men försöker jag på dagarna att separera dom så blir det liv. Stoets första föl. Alla i flocken är dräktiga igen. Så tjuvbetäckning kan det ej bli. Frågan är hur mycket mat behöver jag ge stoet?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 047
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 866
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
27 283
Senast: Amk
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 546
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023