När ska man egentligen byta skor??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kallblod
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 4 707
K

Kallblod

Min pålle fick nya skor den 5e januari och det är ju dags att byta skor nu enligt "boken" men han har inte slitit dom & dom sittet inte löst, så behöver jag verkligen sko om honom?är det så att skorna blir för små?för han verkar inte besvärad på nått sätt och lunkar på som vanlit, hur ser man/märker man att skorna blir för små om det är så?kanske en dum fråga men man kan inte ha sten koll på allt :D

Sv: När ska man egentligen byta skor??

asså, helst ska man ju byta INNAN hästen visar tecken på att skorna inte är bra :crazy:

Det är inget problem me tider hos hovis & visst ska man byta skor innan dom blir dåliga men dom ser verkligen ut som nya :P Det jag undrade var mäst om man måste byta skor även om dom inte är slitna osv?

på vintern använder jag mina skor flera skoningar dom dom inte slits som på sommaren men det är på ovarna du ska kolla om hästen behövs skos, om den är lång i tårna osv. 2 av mina hästar skos var 4:e vecka då dom växer så fort i fötterna.

Har inte hästen vuxit speciellt eller skorna är slitna finns det väl ingen anledning till att du MÅSTE sko om den bara för att den har gått 8 veckor. Jag har haft hästar som både gått 10 till 12 veckor innan jag skott om dem. Samtidigt har jag haft hästar som jag måste sko va 6:e vecka.
Alltså jag kollar när jag tycker det är dags för hovis att komma och h*n har aldrig sagt ngt om att h*n tycker det är fel.

nää det är ju det jag menar :) jag går inte efter några veckor utan mina skos när fötterna är långa. 2 av dom skos var 4:e vecka och den anndra skos när han börjar tappa skor. idag är första gången han har gått med skorna på sej i 8 veckor :) han är lite speciell med väldigt dåliga hovar sen växer dom hemskt dåligt.

vänta du till du tycker att hovarna växt lite mer, om nu inte skorna är speciellt slitna.
Just nu behöver inte jag direkt tänka på det eftersom min unghäst är oskodd :smirk:

Min häst går med sina skor ca 8-10 veckor(hennes hovar växer lååångsamt). det är ganska bra eftersom det blir billigare, men hade jag haft en häst vars hovar växer fort så måste man ju punga ut med pengar i alla fall.

Okej tack för alla svar :) ska inspektera hennes hovar ordentligt imorrn!

det är väldigt olika hur ofta hästarna behöver skos. min unghäst behöver skos om var 6:e vecka medans min gammeldam bara behöver skos var 10:e vecka. det beror på hur mycket hästens hovar växer.

Kontrollera hur hoven ligger på skon, börjar hoven krypa utanför skon på nåt sätt...hur ser det ut i trakterna, börjar dom bli höga? etc. Huruvida det är dags att sko om eller ej har inte med slitaget på själva skon att göra utan hur hoven växer. Du kan även se det på sömmarna, ifall de kryper ur lite. Det är inte fel med tät skointervall...varför vänta tills du får en tappsko?:confused:

Om du är osäker så prata med din hovslagare när han/hon kommer om
hur mycket din hästs hovar har växt. Har de inte växt så mycket så
förläng tiden till nästa skoning med ett par veckor, efter ett tag lär
du dig ju hur ofta din häst måste skos om. Sen kan du ju använda
samma skor igen om de fortfarande är bra, så kan du spara in lite
pengar. :)

på vinterhalvåret kan jag alltid fördröja skoningen några veckor då hovarna inte växer lika mkt då..... jag brukar kolla på hovarna när det börjar bli dags att sko.... allt från 8-10 v beroende på årstid....

Det ser du ju på slitaget. Och vadå inte ha stenkoll på allt ? Vissa saker ser man ju om man är intresserad.

Nej det var inte snällt sagt :/

Man ska nog skilja på att skorna slits och att hoven växer.

Ofta växer hovarna mer under sommaren då hästarna betar. Hur snabbt hovarna växer är också individuellt. Växer hovarna ojämt så kan det göra att de belastar fel.

Ibland är det faktiskt så att skorna slits men det är nog ovanligt! I somras när det var hårt och mycket ridning skedde på grusvägarna så gick skorna från 8 mm tjocklek till papperstunn på 6-8 veckor.

Förutom att själva skon kan bli sliten och hal så, måste man sko så att inte hoven hinner växa så mycket, så att vinkeln på hoven ändras när man verkar.
För om vinkeln ändrar lite så blir belastningen annorlunda upp genom hela benet och det kan ta ett tag innan hästens legament och leder vänjer om sej. Samt att det sliter.!:)

Om man inte rider extremt mycket på slitande underlag så kommer man sällan kunna bedöma när hästen behöver skos om enbart genom att titta på hur pass slitna skorna är.

Hela poängen med att sko om hästarna är just att dra av dojorna och verka hovarna så de blir korrekt balanserade. Har man skor som inte är slitna så kan man ju alltid "lägga om" de gamla istället för att spika på nya.

Som tumregel gäller 6-8 veckor, om man inte överenskommit om annat med sin hovslagare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 730
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 124
Senast: __sofia__
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 498
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka