När sperman rinner ut...?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Havanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 5 092
H

Havanna

Ja, det är det jag undrar över.

Bevittnade i somras en betäckning ( naturlig för hand ).
Det jag grubblar över är , att när hingsten var färdig så "kissade" stoet. Skvätte är väl mer rätt att säga.

Visst, de skvätter under hela brunsten m.m. men det jag reagerade över var att sperman rann ur henne direkt efter betäckningen när hon gjorde detta.

I min lilla hjärna så drar jag då slutsatsen att det inte kan bli något på det språnget...?
Man såg tydligt hur hela satsen rann ut.

Har inte reagerat över något liknande förut, kanske för att jag inte varit med om det innan...?

Så, vad säger ni som kan betäckningar för hand.

Var det normalt? Något fel på stoet som gör att det inte "sugs" in?

Sv: När sperman rinner ut...?

Helt normalt, du kan väl inte veta att hela laddningen rann ur stoet? Ett antal spermier klarade sig säkert kvar och kan slutföra jobbet, de slösar ju så väldeliga med de små gynnarna.

Det är iaf min "slutsats"...:idea:

Ingen aning...såg detta när jag var på en hingststation så stoet är för mig helt främmande.
Men jag har gått och grubblat över detta...:angel:

Jag menar...har man fribetäckning så har man ju inte den kollen och de blir ju dräktiga.

Ja, ja...nu blev det svammel. Är lite seg idag efter en natt med konstant värk...:smirk:

Det behövs ju bara en liten sperm för att det ska ta, och resten åker ju ut. Den bäste och snabbaste spermen har garanterat redan kommit fram. Det är fullt naturligt..och gäller inte bara hästar för den delen ;).
Ulrika

Helt normalt...allt kan ju inte stanna kvar där inne och skvalpa rundor...alla spermierna behövs ju inte då du bara ska få ett föl ändå...och av alla de miljoner som rinner ut så finns det många tusen som stannar kvar...
Som någon tidigare skrev, det är inte bara hästar där allt rinner ut på...

Ja, det är det jag undrar över.

Bevittnade i somras en betäckning ( naturlig för hand ).
Det jag grubblar över är , att när hingsten var färdig så "kissade" stoet. Skvätte är väl mer rätt att säga.

Visst, de skvätter under hela brunsten m.m. men det jag reagerade över var att sperman rann ur henne direkt efter betäckningen när hon gjorde detta.

I min lilla hjärna så drar jag då slutsatsen att det inte kan bli något på det språnget...?
Man såg tydligt hur hela satsen rann ut.

Har inte reagerat över något liknande förut, kanske för att jag inte varit med om det innan...?

Så, vad säger ni som kan betäckningar för hand.

Var det normalt? Något fel på stoet som gör att det inte "sugs" in?

Kort och förhoppningsvis enkelt svar

- först lite anatomi:

Om man ser en hästbild (sto) bakre delen från sidan så ser man 2 rör

Översta röret (det mot ryggsidan) är ändtarmen som framåt (mot stoets huvud) slutar i tarmsystemet, magen, munnen etc (Plan I)

Röret under är slidan som framåt slutar i livmodern o äggstockarna (Plan II)

Under det röret finns en blåsa, (Plan III) det är urinblåsan som har en smal utförsgång som mynnar i bakre delen av slidan och där rinner kisset ut i slidan o vidare ut

När hingsten betäcker deponerar han sin sperma i det nästöversta röret (Plan II) och direkt in i livmodern (ston har till skillnad från många andra djur en öppen livmodermun vid brunst och spermierna sprutas alltså direkt in i livmodern o samlas alltså inte i slidan)

Urinblåsan (Plan III) som ligger nedanför det andra röret berörs inte, dit kommer inga spermier och kissa kan hon hur mycket hon vill utan att spermierna kissas ut (en sanning med modifikation men som en kort sammanfattning)

När stoet är betäckt kan en del spermier komma ut i o m livmoderns sammandragningar men det är en annan historia.

Kisseriet (Plan III) är således skilt från livmodern (Plan II) även om vi ser att det är samma utförsgång, kisseriets utförsgång mynnar alltså i bakre delen av slidan och man förleds lätt att tro att hon kissar ut spermier. I själva verket kanske hon bara är kissnödig efter betäckningen och spermierna ligger kvar i lugn o ro i livmodern (Plan II).

Hoppas förklaringen duger annars är det lämpligt för att lättare förstå det här att titta i en anatomibok med en schematisk teckning t ex "Att bli med föl" där allt framgår med största tydlighet.

Det man kan se rinna ut efteråt är oftast bara gel, som kommer i slutet på utlösningen. Hingstar har olika mycket gel.
T ex så får en del hingstar mer gel om man teasar ston med dom. Tyvärr är detta med mycket gel negativt ur dräktighetssynpunkt.

Min avelshingst har normalt ingen gel alls. Men får han nått nytt sto som haggranne så får han upp till 2-3 dl gel direkt.
Därför är jag rätt noga med att han inte behöver stressas och bli utsatt för nya saker under betäckningssäsongen.
Det som visar sig mest är att det blir lite sämre överlevnad på spermierna då det varit gel med i utlösningen.

Ja just för jag har en hingst hemma som betäckt nu för första gången och det rann ut en hel del, men så var det ju nytt för honom och han förstod inte riktigt vad han skulle göra först :D Antar att det är mer vanligt när de är lite gröna och mer upphetsade än en äldre gubbe?

Men båda stona har tagit sig och han går tillsammans med dem så de är med största säkerhet fortfarande dräktiga :)

Liknande trådar

Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 955
Senast: token
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På kursen jag går så ska man träna på att iaktta sig själv, sina känslor och sina reaktioner i olika situationer. Känns lite underligt...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 711
Senast: Caress
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
2 023
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka