När ta av broddarna?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare ny-och-nyfiken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 857
N

ny-och-nyfiken

Hej!
När ska man ta av broddarna, nu är det ju inte så isigt längre. ska jag låta de sitta i ändå?

ena brodden på hästens på höger fram var borta. ska jag ta bort broddarna eller sätta in en ny där?

Sv: När ta av broddarna?

Det finns inget "när ska man", utan man gör det som man anser vettigast.
Vet du att isen är borta, och att vädret ser ut att hålla sig på plusnivå, så ta ur broddarna.

okej blir nog att jag gör så!

men är ju inte säker på att det håller + grader... fast är väl inte värre än att man får brodda igen.

Jag skulle satt in en ny.
Det är bara början av mars och här i Värmland är det halt av och till fram till april...

okej skall se om det finns broddar bara... annars får det bli utan.

Jag skulle satt in en ny.
Det är bara början av mars och här i Värmland är det halt av och till fram till april...

Vi har strålande solsken idag, och ingen snö på långa vägar syns till :)
Hoppas bara att inte vädret slår om.. jag hoppas på en härlig vår nu..

Jag låter broddarna sitta i ett tag till, fastän jag bor i Skåne.
Igår förmiddag snöade det rejält, det lade sig ca 5 cm. Sen regnade det hela eftermiddagen och så blev det minusgrader i natt = is överallt.

Sålänge marken är frusen på sina ställen låter jag oftast broddarna sitta i även om det töat så att snön och isen är borta. Vissa hästar halkar också runt mer än andra. Så man får känna efter lite själv.

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 145
Hästhantering Hej, Har en häst som är 17 år. Hon har sedan jul varit halt i ena bakbenet Det har visat sig vara bakknät och efter undersökning dålig...
Svar
6
· Visningar
318
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka