NATO - ska vi gå med?

parellikusken

Trådstartare
Jag försöker läsa på så mycket jag kan om Nato, men har så svårt att ta ställning till om jag tycker vi ska gå med eller inte. Läser om för- och nackdelar men blir bara med förvirrad i vad jag tycker.

Så.. Vad tycker ni om Nato?
Ska vi gå med eller inte?
Vad finns det för för- och nackdelar?
Bör Sverige förbli militärt alliansfria?
Osv..
 
Jag vet inte vad jag tycker ännu.

Går vi inte med tycker jag rent krasst att vi inte förtjänar hjälp ifall det blir krig i Sverige- så som vi inte har hjälpt tex Ukraina mer än med tex vapen osv. Går vi med måste vi vara obekväma och faktiskt verkligen ställa upp för andra och aktivt, inte bara passivt, ta ställning i krig, vilket jag har svårt att se Sverige vilja göra.

Å andra sidan tror jag inte på krig i Sverige. Jag har lite svårt att se att risken skulle vara så stor för ett krig, typ som i Ukraina, fast i Sverige då. Så behöver vi Nato?

Jag vet inte. Får fundera lite till, känner jag.
 
I sak så är jag egentligen emot Nato, men jag tror tyvärr att vi kanske inte har något annat val än att gå med. Fortsätter Ryssland med sin önskan att expandera, och ser det som ett problem att exempelvis Finland går med i Nato så finns det nog en risk att Sverige står där ensamt utan skydd. Sedan är såklart en av nackdelarna att det inte kommer handla om Sveriges ställningstagande vid olika konflikter som inträffar efter ett potentiellt medlemskap, angrips något av medlemsländerna förväntas man bistå helt enkelt. Jag tycker inte om tanken på att vara en del av ett krigsmaskineri, men som sagt så finns det nog inget annat alternativ i dagsläget.
 
Jag är med i MP som ju är emot Nato och det hade varit lätt för mig att köpa deras argument rakt av. Smidigt att få ett helt paket politik.
Men jag vet inte.. Känslomässigt skriker jag nej, jag vill inte att Sverige ska behöva ställa upp i andras konflikter. Men intellektuellt så förstår jag ju att det finns fördelar med ett medlemskap.
 
Vad det kokar ner till i sin simplaste form är väl "vill vi ha hjälp av andra länder eller stå ensam om invasion och krig kommer hit?"

Om svaret är ja, så går vi med i Nato och om svaret är nej, så går vi inte med.
 
Jag lutar nog åt att jag tycker att vi ska gå med. Med det sagt avundas jag verkligen inte de som ska bestämma detta åt oss :nailbiting: !
 
Jag är med i MP som ju är emot Nato och det hade varit lätt för mig att köpa deras argument rakt av. Smidigt att få ett helt paket politik.
Men jag vet inte.. Känslomässigt skriker jag nej, jag vill inte att Sverige ska behöva ställa upp i andras konflikter. Men intellektuellt så förstår jag ju att det finns fördelar med ett medlemskap.
Egentligen ser jag mest nackdelar, som sagt - väldigt emot tanken på att vara en del av ett krigsmaskineri. Gillar liksom tanken på att rusta ned snarare än upp, och... det är inte så mycket att Sverige behöver ställa upp i andra konflikter så mycket som att den väpnade konflikten får ännu fler utövare. Sedan inser jag också att tiden från när vi ansöker om medlemskap till att vi får det kommer vara riskfylld, och att det säkert finns goda skäl till att vi fått höra från flera att de kan skydda oss vid en ansökan... ytterligare en jobbig tanke är den att exempelvis Trump skulle kunna bli president igen, och att USA minst sagt är en stor spelare i alliansen. Men jag tror tyvärr inte att vi har något annat val än att gå med.
 
Jag är i grunden negativ till NATO och anser därför inte att vi ska gå med. Tyvärr har ju en viss diktator i ett visst land österut visat att han kan ta sig till vad som helst så oavsett mina personliga åsikter så tror jag att ett NATO medlemskap är nödvändigt. För mig känns det som om vi i nuläget måste välja, antingen NATO eller ge massor av inflytande över vårt land till Ryssland och då väljer jag pesten NATO snarare än koleran Ryssland.
 
Som världsläget ser ut tror jag inte vi har råd att stå utanför faktiskt.
Tanken på fred och att rusta ner är ju fin och bra - men vi har ju provat det nu, och det funkar inte.

Det finns såklart nackdelar med NATO med, men jag tror fördelarna överväger. Vi är ju ändå inte alliansfria eller ses som neutrala så då är det ju bättre att vara med i en allians. Vi har ju nära sammarbete med NATO ändå, men nu kommer vi få på papper att vi kommer få hjälp. Vi har ju i dagsläget inte ens en formell överenskommelse inom våra nordiska länder att försvara varandra vad jag vet? Bara ett nära samarbete.
 
Jag är och har alltid varit tveksam till NATO... men i dagens läge? Jag tar hellre NATO vilken dag i veckan som helst än Ryssland. Ryssarna har bevisat gång på gång att de bara inte går att lita på. Nu säger jag inte att alla i NATO är helgon men eftersom Norge och Danmark är med och Finland lär gå med anser jag att vi behöver hålla ihop den skandinaviska gemenskapen, dvs vi bör gå med också.

Sedan är det också en fråga om solidaritet... jag har svårt att se det moraliska i att förvänta sig hjälp av NATO om vi inte bidrar. Får Ryssland för sig att inta baltstaterna också är Gotland kört (och det scenariot känns inte akut men betydligt sannolikare än för ett år sedan).
 
Vi bör stanna utanför, annars kommer vi bara få åka omkring i världen och kriga för amerikanernas intressen.
 
Jag är och har alltid varit tveksam till NATO... men i dagens läge? Jag tar hellre NATO vilken dag i veckan som helst än Ryssland. Ryssarna har bevisat gång på gång att de bara inte går att lita på. Nu säger jag inte att alla i NATO är helgon men eftersom Norge och Danmark är med och Finland lär gå med anser jag att vi behöver hålla ihop den skandinaviska gemenskapen, dvs vi bör gå med också.

Sedan är det också en fråga om solidaritet... jag har svårt att se det moraliska i att förvänta sig hjälp av NATO om vi inte bidrar. Får Ryssland för sig att inta baltstaterna också är Gotland kört (och det scenariot känns inte akut men betydligt sannolikare än för ett år sedan).

Ungefär så ser jag det också. Vill vi ha någon form av avskräckande effekt mot att använda "hangarfartyget Gotland" vid ett "befriande av Baltstaterna" (och/eller inflytande över samma ö när Nato bestämt sig för att den inte får nyttjas av Ryssland) behöver vi vara på insidan. Alternativt rusta till belopp som jag hellre ser går till andra verksamheter som också behöver statliga pengar.

Hur säkerhetsläget ser ut anser inte jag är upp till oss okunniga tyckare att avgöra, utan jag lyssnar på de organisationer som har till yrke och expertis att bedöma läget.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 048
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
455
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
832
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 099
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp