J

JK+T

Hej
Vet inte var jag ska sätta denna men prövar här.
Har ni kolsvart eller en liten lampa tänd hos hästarna om natten?
Vi har en liten lampa med typ gulacktigt svagt ljus en bit ifrån hästarna om natten.Detta ger ett behagligt "sovljus" i stallet. Men hur gör ni??//jk+t

Sv: Nattänt?

Hej
Vi har en liten lampa med typ gulacktigt svagt ljus en bit ifrån hästarna om natten.Detta ger ett behagligt "sovljus" i stallet. Men hur gör ni??//jk+t

Mina hästar är inte mörkrädda;)
Det är en liten kvällslampa tänd fram till kl 22 vid natthöt, sedan är det becksvart OM inte det skall komma föl, då är nattlampan tänd.

Hej

Min häst går ute dygnet runt; alltså har de det ljus som solen, månen och stjärnorna ger (eller inte ger). Om/när jag haft hästen installad så har jag haft släckt i stallet på natten. Jag förstår inte varför hästar skulle vilja ha "sovljus"... :confused:

Jag & hästen har lika svart när vi sover :)
har tänt i boxarna fram till ca 21 vid natthöet sen släcker vi .

Varför ska dina hästar ha ljus på natten?? det är ju mörkt på natten, det är så det ska vara...

Jag har en liten nattlampa tänd till mina hästar, bara ett svagt ledljus.

Jag har släckt på natten i mitt stall. Har faktiskt aldrig förstått varför man ska ha tänt på natten?

Har du din häst på bete under sommaren?
Hur gör du då på nätterna? Går du med hästen med en liten behändig lykta i handen, så att hästen får ett behagligt "sovljus" när den lägger sig ner för att vila? Eller har du solcellsdrivna lampor utspridda i hagen, kanske?

Förlåt att jag skämtade. men hästarna ser bättre än vi i mörkret och de behöver inga tända lampor i stallet.

Immer

Tidigare när stallägaren gick ut och gav natthö vi 22-tiden hade vi en liten svag lampa tänd som hon släckte när de fått natt-höet.

Men den var tänd endast för att hon skulle slippa tända upp stallet helt plötsligt.

Men nu får hästarna allt kvälls- och natthö på en gång när de kommer in vid 19-19.30 tiden och då löser vi det så att man tittar om alla (alla tre :D ) varit där och siste man släcker.

Så någon nattlampa har de inte. Vet inte varför man skulle ha det :confused:

Hej

I mitt stall finns det alltid en liten lampa med svagt ljus tänt på natten..:smirk:

Jag har inte tänt i stallet på natten. Utanför dörren finns en ute-lampa som är tänd och kanske lyser upp lite inåt men jag tycker inte att det finns nån anledning till att ha tänt i stallet.

Tänk hur hästarna klarar sig på sommaren ute en mörk och regning natt.

Hej

I stallet där min häst står har vi en liten lampa tänd under kvällen när ingen är där. Sen när hästarna får kvällsmat vid 21-22 ca så släcker vi. Lampan är mest för att man inte ska behöva tända upp hela stallet när man ska kvällsfodra. :bump:

Hur gör du då på nätterna? Går du med hästen med en liten behändig lykta i handen, så att hästen får ett behagligt "sovljus" när den lägger sig ner för att vila? Eller har du solcellsdrivna lampor utspridda i hagen, kanske?

:rofl: :rofl: :angel:

:p :D

Förlåt att jag skämtade. men hästarna ser bättre än vi i mörkret och de behöver inga tända lampor i stallet.

Immer

Men allvarligt talat så är det klart mörkare i ett stall än det är ute en sommarnatt.

Men vi har ingen nattlampa.

Tänk hur hästarna klarar sig på sommaren ute en mörk och regning natt.

Alla hästar kanske inte gå ute dygnet runt på sommare, bl.a. våra.

Hm, vi ha nattlampa tänd i stallet på natten, men de e ej jag som bestämt, hade jag bestämt skulle det vara släckt.

På natten ska mina hästar sova, de får inte ligga och läsa.

Släckt efter nattfodringen.

Liten lampa fram till sissta fodringen. Sen är det natt och då ska hästarna sova. Och så vitt jag vet så har inte vildhästarna nån nattlampa. Har hört att man kan störa stonas brunst cyckel samt pälssättningen osv om man använder sig av nattlampa.

Vi har en nattlampa i vårt stall och jag har funderat en del - sedan en tidigare tråd på samma ämne - varför egentligen. Har kommit fram till att det nog mest är en 'mysfaktor' för mig själv. Hästarna lider inte av den - de skulle ju inte hantera månsken i så fall. Men t ex på mornarna är det rätt skönt att slippa tända stora lysrören direkt, hästarna vaknar till - man ser ju hur de blinkar mot lyset annars - Det är också en hjälp på kvällar nätter om man vill ha koll på att allt är lugnt utan att gå in i stallet/tända lyset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 731
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 352
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur