Sv: Nattänt?

Vi har ingen nattlampa, men ibland skulle jag vilja att vi hade det. Tycker lite synd om pållarna, när man kommer kl 6:30 på morgonen och det är helt mörkt ute ( mitt i vintern). När jag tänder lampan så blinkar hästarna som galningar för att ögonen måste ställa om sig. Söta, men det är lite synd om dom!

Vi har en nattlampa i vårt stall och jag har funderat en del - sedan en tidigare tråd på samma ämne - varför egentligen. Har kommit fram till att det nog mest är en 'mysfaktor' för mig själv. Hästarna lider inte av den - de skulle ju inte hantera månsken i så fall. Men t ex på mornarna är det rätt skönt att slippa tända stora lysrören direkt, hästarna vaknar till - man ser ju hur de blinkar mot lyset annars - Det är också en hjälp på kvällar nätter om man vill ha koll på att allt är lugnt utan att gå in i stallet/tända lyset.

Nu har jag inte heller en nattlampa till mina. Men jag skulle inte vara främmande att ha ledljus i stallet av den orsaken du nämner.
Kan inte förstå att vissa har svarat som de gjort.
Vi alla kan vara saliga i vår egna tro så länge inte ngn annan lider. Anser jag iaf.

Tänt i stallet tills kvällsfodring, kl 20-21 (har fullskötsel, så jag vet inte tiderna exakt). Sedan släckt.

Efter hästarna fått kvällsmaten har vi en svag lampa, "nattlampa" , på fram till ca 23 då vi alltid går och tittar till alla hästarna inför natten. Efter det är det släckt i stallet.

Vi har tänt i stallet tills kvällsfodringen om hästarna är inne, därefter släcker vi alltid. Hästarna har inget behov av "nattlampa"

Vi släcker när vi nattfodrar vid 21-22. Har aldrig funderat på om det är bra att ha tänt på natten, men jag tror inte att hästarna lider av att ha tänt iallafall. De sover ju inte som vi människor (på natten), utan har sin sovtid jämt fördelat över dygnet. De sover oavsett om det är mörkt eller ljust.

Senast ändrad:

Det är släckt i stallet under natten hos oss. Vi kvällsfodrar vid 21-22 och sedan är det släckt fram till 07. Ser ingen anledning att ha lampan tänd.

Lider gör de väl inte direkt, men det finns ju studier som visar att hästarna mår bättre om de har mörkt på natten. Fanns en artikel i Ridsport ang. detta för länge sedan.

Vi har svagare lampor i alla boxar som är tända från att hästarna kommer in (= när det blir mörkt) fram till kvällsfodringen vid 22-22.30. Efter det är det släckt till morgonfodringen vid 06.00.

Saxat från djurskyddsmyndighetens regler för nötkreatur:
"Under den mörka tiden på dygnet ska åtminstone en dämpad belysning vara tänd i stallar för mjölkkor."

Någon som vet varför?

Vi har som sagt ju en nattlampa.För att vi har ganska starka lysrör i stallet,så att dom inte ska få "stå och blinka" .Föressten är den vääldigt svag och hänger som sagt inte upp i nosen på hästarna ,den hänger i den enden på stallet där hästarna inte är.Därför blir det ett mycket svagt ljus.-nej hästarna har INTE ljuslycktor med sej ute på betet:crazy: ,men det kanske är en smart ide:p :p ...

Jag tror att mina hästar vill ha mörkt på natten. De har en utelampa tänd utanför så det är inte helt mörkt. Den närmaste tiden är det lite jobbigt för dem för jag vakar över lamningen och då går jag in med lampa. Det är lite jobbigt för dem att bli störda.

Jag har en svag lampa på till nattfodringen vid 21-21.30-tiden sen är det släckt.
I fölningstider är nattlampan på hela natten.

Dock har jag hört att det är mindre skador på hästarna i stall med nattlampa. (Skador som uppkommer i boxen alltså.) Vet inte om det stämmer, men har hört det av ett försäkringsombud.

Saxat från djurskyddsmyndighetens regler för nötkreatur:
"Under den mörka tiden på dygnet ska åtminstone en dämpad belysning vara tänd i stallar för mjölkkor."

Någon som vet varför?

Nattlampan är till för att man ska kunna se till djuren utan att ljuset ger djuren obehag, men att kravet bara gäller mjölkkor är som att det är krav på att mjölkkor ska gå på bete, men inte t ex köttdjur.

Vi har nattlampor i stallet i varje hästbox, det är speciellt bra vid fölningstid.

Sedan är det så att mer ljus = fler kalvar och mer mjölk, men det hör inte till djurskyddet i sig.
Kon är programmerad för att ha lätt att bli dräktig under sommarhalvåret, för att sedan kalva på våren. Vi kan inte ändra på programmet i kon, men kan vi ”ändra årstid” i ladugården ökar
chanserna att få en bra fruktsamhet året om. Med rätt ljus inne kan man minska antalet uteblivna brunster och antalet kor som inte kommer igång med brunster efter kalvningen, vilket annars är vanligare på vintern än på sommaren.

vi har en liten lampa tänd till min mamma ger natthö sen är det kolsvart. lampan är tänd mest för kattens skull så hon ska få en trevlig liten sovstund under solen!

Våra pollar får ha släckt om natten. Ser ingen andleding till att ha en lampa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 731
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 352
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka