Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej
Vet inte var jag ska sätta denna men prövar här.
Har ni kolsvart eller en liten lampa tänd hos hästarna om natten?
Vi har en liten lampa med typ gulacktigt svagt ljus en bit ifrån hästarna om natten.Detta ger ett behagligt "sovljus" i stallet. Men hur gör ni??//jk+t
Ja! Jag har äntligen byggt ett egetstall där jag har en liten nattlampa som ger ett mjukt, orange sken i stallgången är jätteglad för detta och jag har märkt att mina hästar inte blir så överraskade när jag kommer in i stallet på morgonen som de blev i tidigare stall jag har stått i och där man inte fick ha tänt p g a diverse snålerier (men där var det inte heller så mjukt och bra sken så man skulle kunna ha tänt hela natten heller......)
![]()
Du kanske inte har märkt det men det är väldigt sällan det är becksvart om natten på sommaren![]()
Dina hästar är lika skapta som alla andra hästar, alltså har de mycket bättre mörkersyn än du.
Sen en liten fråga, tror vissa att hästarna sover på natten?
Hästar sover nån timme då o då totalt ca 4 timmar på ett dygn, de sover ute, helst på ett öppet fält med flocken runt omkring sig. Att sova i en liten box är ganska långt ifrån vad hästen själv skulle välja.
Vi har nattlampa i vårt stall, har ingen riktig förklaring på det, stallägaren tycker det är bra för hästarna så de slipper stå i mörker antar jag??
Saxat från djurskyddsmyndighetens regler för nötkreatur:
"Under den mörka tiden på dygnet ska åtminstone en dämpad belysning vara tänd i stallar för mjölkkor."
Någon som vet varför?