Sv: Nattänt?

Brukar ha en svag lampa tänd i stallet till jag kvällsfodrar 22.00 och sen är det släkt fram till morgonfodringen 07.00. Tror att mina hästar tycker att det är skönt med lite mörker.

har släckt på natten... dock har de en liten glödlampa som lyser en halvtimme efter släckning så de har "höätar belysning"

Hej
Vet inte var jag ska sätta denna men prövar här.
Har ni kolsvart eller en liten lampa tänd hos hästarna om natten?
Vi har en liten lampa med typ gulacktigt svagt ljus en bit ifrån hästarna om natten.Detta ger ett behagligt "sovljus" i stallet. Men hur gör ni??//jk+t

Släckt och kolsvart på natten.
Jag tror att det precis som för människor är viktigt att "kroppen" får vila i mörker. Det finns forskning som visar att männsikor som jobbar natt och sedan slarvar med att ha riktigt mörkt i rummet när de sover på dagtid mår sämre än andra.

// M

Ja! Jag har äntligen byggt ett eget:love: stall där jag har en liten nattlampa som ger ett mjukt, orange sken i stallgången är jätteglad för detta och jag har märkt att mina hästar inte blir så överraskade när jag kommer in i stallet på morgonen som de blev i tidigare stall jag har stått i och där man inte fick ha tänt p g a diverse snålerier (men där var det inte heller så mjukt och bra sken så man skulle kunna ha tänt hela natten heller......):p

mina hästar är inga katter som ser i mörkret så dom har en liknande julgrans belysning i stallet, det är lite led ljus för dom så dom slipper fummla i mörkret, förr hade dom ju marker att röra sig på men nu stänger vi in dom så dom uppskattar nog lite ljus inte för starkt men lagom... :idea:

Sissta "man" släcker när de har fått kvällsmat vid 21 och då vet hästarna att det är lugnt och skönt i stallet så de kan sova ifred.

Dina hästar är lika skapta som alla andra hästar, alltså har de mycket bättre mörkersyn än du.

Sen en liten fråga, tror vissa att hästarna sover på natten?

Hästar sover nån timme då o då totalt ca 4 timmar på ett dygn, de sover ute, helst på ett öppet fält med flocken runt omkring sig. Att sova i en liten box är ganska långt ifrån vad hästen själv skulle välja.

Vi har nattlampa i vårt stall, har ingen riktig förklaring på det, stallägaren tycker det är bra för hästarna så de slipper stå i mörker antar jag??

Du kanske inte har märkt det men det är väldigt sällan det är becksvart om natten på sommaren:idea:

Ja! Jag har äntligen byggt ett eget:love: stall där jag har en liten nattlampa som ger ett mjukt, orange sken i stallgången är jätteglad för detta och jag har märkt att mina hästar inte blir så överraskade när jag kommer in i stallet på morgonen som de blev i tidigare stall jag har stått i och där man inte fick ha tänt p g a diverse snålerier (men där var det inte heller så mjukt och bra sken så man skulle kunna ha tänt hela natten heller......):p

Vad mysigt det låter. Önskar mig oxå en sådan lampa, just för att slippa tända upp strålkastarna vid utsläppet på morgonen.

Varför i hela fridens namn ska hästarna ha lampa på natten? Man konstruerar behov som inte finns. Nattlampa i stallet har man när man vakar över eventuella fölningar eller när man behöver ha koll utan att störa för mycket.

Varför frågar du mig? Jag har inte någon nattlampa till mina hästar.
Eller var det möjligen ett knapplån? :D

Immer

Dina hästar är lika skapta som alla andra hästar, alltså har de mycket bättre mörkersyn än du.

Sen en liten fråga, tror vissa att hästarna sover på natten?

Hästar sover nån timme då o då totalt ca 4 timmar på ett dygn, de sover ute, helst på ett öppet fält med flocken runt omkring sig. Att sova i en liten box är ganska långt ifrån vad hästen själv skulle välja.

Vi har nattlampa i vårt stall, har ingen riktig förklaring på det, stallägaren tycker det är bra för hästarna så de slipper stå i mörker antar jag??

Jag har faktiskt ingen förklaring på varför mina hästar går in i lösdriftsboxarna i stallet när de ska sova sina timmar. Men det gör de. Särskilt vid 22-24 på kvällen är det populärt, och det ligger oftast flera hästar i olika boxar och sover just då.

Inte hyggligt att springa in där då och tända upp alla lysrören i stallet. Då reser sig alla, ruskar av sig spånet och vandrar surt ut. Så man får tänka sig för litegrann.

Eftersom jag inte är stensäker på hurpass bra de hittar i kolmörkret, finns en 15 Wattare alltid tänd därinne. Ger ett mycket svagt sken.

När jag jobbade så släckte vi alltid, men en del lämnar nattbelysningen på (jobbade på en ridskola).

Jag har en nattlampa tänd. Mest för att när jag går ut på morgonen och tänder upp hela stallet så ska inte hästarna behöva stå och blinka av det starka ljuset.
Står de ute så blir det aldrig en sån snabb förändring i ljuset.

vi har en lampa i lösdriften som tänts när det blir mörkt, men den var mest för våran skull när vi ska mocka etc då på vintern när det blev mörkt redan 4, men den kopplas nog bort snart när våren kommer o det blir ljusare längre..

Saxat från djurskyddsmyndighetens regler för nötkreatur:
"Under den mörka tiden på dygnet ska åtminstone en dämpad belysning vara tänd i stallar för mjölkkor."

Någon som vet varför?

Både för att man ska kunna kolla kvällsbrunsten utan allt för stora störningar och för att dom ka kunna ha lite uppsikt på sin omgivning.
I en lösdrift så har det ytterligare en funktion, eftersom djuren är i rörelse dygnet runt så måste dom ha lite ljus. Dom går ju från liggsängar till foderbord många gånger hela dygnet.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 731
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 352
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur