Nattfrost och gräs?

finapina

Trådstartare
Hej, jag har släppt ut mina hästar i gräshage 2-3 t/dag nu på hösten.Nu börjar det dock närma sig nollan vissa nätter men plusgrader dagtid.När på dagen är det ok att släppa ut dom tro? När frosten tinat? Hur ska man tänka? Tänkte korta ner tiden till 1-1.5 t för säkerhets skull och tänkte att den ättiden får ersätta ett mål hö. Hur gör ni?
 
Hej, jag har släppt ut mina hästar i gräshage 2-3 t/dag nu på hösten.Nu börjar det dock närma sig nollan vissa nätter men plusgrader dagtid.När på dagen är det ok att släppa ut dom tro? När frosten tinat? Hur ska man tänka? Tänkte korta ner tiden till 1-1.5 t för säkerhets skull och tänkte att den ättiden får ersätta ett mål hö. Hur gör ni?
Jag hade släppt ut som vanligt om det inte är en extremt fångkänslig häst. Det kallare vädret/froste gör ju att sockerhalten i gräset ökar, men då brukar de jag känner ge dom hö på morgonen, även om de rent teoretiskt skulle klara sig på gräset i hagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästvård Min 6-åring hade för 2 månader sedan en EVH-4 infektion, och stod isolerad i 2 månader. När hon fick det hade jag ändats haft henne i 1...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: mackan
·
Hästvård Nu känns det som jag är ute på okänd mark, har alltid tidigare haft turen att slippa kolikhästarna men nu var det tydligen min tur...
Svar
10
· Visningar
2 280
Senast: ch791022
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 108
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp