natur/ur och skur förskola

LitenIsa

Trådstartare
Såg tråden om reggio Emilo och tänkte att det kanske finns någon här inne med erfarenhet av naturförskolor. Min dotter börjar på en sådan i oktober.

Så vad tycker ni? Bra eller dåligt?
 
Sv: natur/ur och skur förskola

Jag vet inte riktigt vad en natur-förskola innebär. Men jag gick på en skola låg och mellanstadiet som hade grön-flagg, dvs var väldigt inriktad på skog, natur och kompostering osv.

Till viss del var det roligt, men inte alltid. Jag hatade verkligen när vi var tvungna att gå ut i skogen 3 timmar i spöregn "bara för att det ska vara så".
 
Sv: natur/ur och skur förskola

Våra barns kusiner (bor i Åkersberga) går på en ur och skur-förskola och de är väldigt nöjda med förskoleverksamheten.
Däremot är ju detta ett föräldrakooperativ och min svåger o svägerska är väldigt involverade i detta - tror det är ett krav för att ha barnen där, för övrigt.
De ser fram emot att barnen börjar skolan så de slipper engagemanget...
(storan börjar förskoleklass nu i höst, lillasyster nästa höst)
 
Sv: natur/ur och skur förskola

Jag har haft mina två barn i kö länge, äldste sonen i över ett år, till stans ur och skurdagis. Nästa vecka börjar de.

Jag är enbart positivt inställd till deras pedagogik.

De jag känner som "bara hört talas om det" tycker att det är så synd om barnkrakarna som ska ut i trettio minusgrader med varsin korv och frysa, ja det är nästan barnplågeri :crazy:

Men så är det ju inte riktigt, kanske är det en förutfattad mening eller så var det vanligt förr? Klart att det finns väder som inte lämpar sig för utomhusvistelse. Men jag gillar ändå grundidén med att barnens behov tillfredsställs ute i naturen.

Jag har ett dagis på samma gata, 100 meter bort. Som har en liten rasthage och trånga lokaler. Jag har aldrig sett att barnen går utanför staketen. Där vill bekanta att jag ska lämna mina barn. För det är ju så enkelt för oss, gångavstånd hemifrån och allt. Visst är det smidigt för oss föräldrar, men det är inte vi som ska trängas in i den där rastgården. I ur och skur är det som ligger absolut längst ifrån oss, men det tar ändå bara fem minuter med cykel.

Vi stod även i kö till en montesorriförskola, som vi fick två platser till. Men vi tackade nej då vi fick svar samma dag från vårt förstahandsval. Montesorri hade väldigt stort engagemangskrav från oss föräldrar vilket kändes svårt att klara av med våra jobb. Man skulle ha schemalagd jour, laga mat ibland, etc etc. I ur och skur vill att man deltar i städdagar, och övriga aktiviteter som kräver mer personal än vad de har.
 
Senast ändrad:
Sv: natur/ur och skur förskola

Jag har jobbat på I Ur och Skur-förskola, snabb sammanfattning,
friska barn, starka barn, grovmotoriskt välutvecklade barn, påhittiga barn, engagerad personal.
 
Sv: natur/ur och skur förskola

Jag tror att överlag så är de väldigt bra och har säkert förbättrats genom åren också. Vill dock berätta en erfarenhet ändå så att du kan vara lite uppmärksam...

En nära släkting till mig jobbade på en ur och skur förskola i ett av Sthlms finare områden för några år sedan. Barnen fick aldrig gå in, förutom då de skulle gå på toa...i 27 - grader så fick inte barnen gå in trots att de sa att de frös. Och det var t o m tillfällen då barnen sa att de skulle gå på toa, trots att de inte behövde det. Min släkting slutade där ganska omgående då utegrejen liksom gick till överdrift och på barnens bekostnad.

Men trots detta så har min släkting planer på att sätta sina barn på en ur och skur förskola i framtiden.

Och det är väl som i alla branscher...det finns de som är kassa och de som är superbra. Så bara man kollar upp och så, så är det nog ett toppenalternativ!

Har en granne, vars barnbarn går på en ur och skur förskola och de barnen är aldrig sjuka! All den friska luften gör gott :-)
 
Sv: natur/ur och skur förskola

*kl*
Denna förskola var vårt förstahandsval. Vi var och hälsade på olika förskolor och denna var den vi fastnade bäst för. Precis som "bananen" skriver så har en hel del av de andra så små utegårdar. Vi gillar tanken att de är ute i skogen dagligen och även får sova i sina vagnar utomhus (de som är så pass små).

Tror att Elivia kommer trivas utmärkt. Hon är redan nu en liten utemänniska och vill helst vara utomhus alla sina vakna timmar på dygnet.

Den enda som blev lite dumt med vår planering är att hon ska bli storasyster i januari. Så hon hinner bara gå "riktigt" på förskolan i 3 veckor innan jag är hemma med HP. Eftersom vi inte vill bli av med henens plats har vi bestämt att ha henne 15h i veckan när jag är hemma sedan, om allt flyter på bra vill säga och hon verkar trivas.
 
Sv: natur/ur och skur förskola

Elionora går på en förskola med ute inriktning som kommunen så fint beskriver det. dom är ute i största möjliga mån men är det dåligt väder så har dom så att dom kan gå in, förskolan ligger i skogen och elionora storm trivs. en stor fördel är att det inte alls är samma ljud nivå som det lätt blir inom hus.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: Praefatio
·
Småbarn Nästa vecka börjar dottern på förskola och vädret verkar ha gjort att det kläckts svärmar av mygg i området. Förskolan ligger bredvid en...
Svar
10
· Visningar
1 101
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 198
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 801
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp