Naturmedel mot Fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 7 350
L

lolly

Hej. min lilla ponny, 9 år, har fått lätt fång. troligen pga foderbyte. Flera hästar har drabbats i stallet.Ska på röntgen. Har ni några erfarenheter av tex örter mm att ge som stöd och förebygga problem i framtiden.

Sv: Naturmedel mot Fång?

Jag känner inte till några lämpliga örter.
Men du måste vara mycket försiktig med foderbyten,
och hålla ponnyn på mycket magra beten.

Orsaken till fång antas nu för tiden vara kolhydrater och inte protein som man tidigare har trott. Foderbyten ska man vara mycket försiktig med och man bör även undvika spannmål som innehåller mycket kolhydrater.

Några örter eller dylikt som kan hjälpa vet jag inget om.

Det finns färdiga örtblandningar mot fång. Jag har använt en från Dodson & Horell ("Stand Free") som innehåller vitlök, nässla, nypon och alger. Tycker verkligen det har hjälpt, även om jag var skeptisk först. När han blivit utan örterna sommartid, har han blivit lite varm i hovarna och vi har fått dra ned på gräset.

Vi har dock alltid varit försiktiga med gräs och hållit noga koll på honom och han har faktiskt aldrig fått något återfall.

md5krist skrev:
Det finns färdiga örtblandningar mot fång. Jag har använt en från Dodson & Horell ("Stand Free") som innehåller vitlök, nässla, nypon och alger. Tycker verkligen det har hjälpt, även om jag var skeptisk först. När han blivit utan örterna sommartid, har han blivit lite varm i hovarna och vi har fått dra ned på gräset.

Vi har dock alltid varit försiktiga med gräs och hållit noga koll på honom och han har faktiskt aldrig fått något återfall.

Tack för tips. Vitlök har jag varit inne på som en ingrediens. Ska försöka få tag på detta medel. Provade med akupressur, tjocktarm samt levermeridian och min pålle höll på att somna så det var starkt. Hon blev avslappnad. har också givit massage. kan väl inte bli sämre i alla fall.

Sweet skrev:
Orsaken till fång antas nu för tiden vara kolhydrater och inte protein som man tidigare har trott. Foderbyten ska man vara mycket försiktig med och man bör även undvika spannmål som innehåller mycket kolhydrater.

Några örter eller dylikt som kan hjälpa vet jag inget om.

Jag har också varit inne på detta med kolhydrater.Känner du till någon artikel kring detta? Vill gärna läsa lite mer för att få lite djupare kunskap.

Jag har gett min ponny fång-örter som funkade hyfsat. Har för mig att det var djävulsklorot (eller nåt i den stilen) men är inte säker för han åt andra samtidigt.

Provat flytande djävulsklo = noll effekt (dock gett BRA effekt på andra hästar, dock inte fångditon men det spelar ju ingen roll. Så det verkar ju vara individuellt, så prova!)

Provat Stand Free örtblandning från Dodson & Horrell (tror jag det var) = noll effekt

Provat Seaweed & Rosehip = extremt mycket bättre hovkvalitet.

Jag skulle inte ge vitlök till en fånghäst. I bästa fall har det ingen effekt. I sämsta fall utlöser du fång lättare. Ett led i att förebygga fång är att vårda de snälla bakterier som bor i hästens tjocktarm så att de trivs och gör sitt jobb. Fång är en rubbning i många system i kroppen som kan sättas igång av att tjocktarmsbakteriefloran störs och gifter bildas av bakterierna och vi ser resultatet i hovarna. Vitlök har dokumenterat bakteriedödande effekt. Du kan riskera att döda de snälla bakterier hästen behöver. För att förebygga fång är det bästa du kan göra att ha en stor grovfodergiva, undvika foder med mkt snabba kolhydrater som havre och vara mkt försiktig med betet fram till blomningen av gräsen. De "snabba" kolhydraterna kan rinna över till tjocktarmen om dem tas in i stor mängd och då störs baktiefloran och spiralen sätts igång.

Equimin har en blandning som heter Laminator som ska vara bra till just fånghästar.

Eftersom forskningen inte har gett svar på vad exakt det är som ger hästar fång, veterinärer och forskare har länge letat svaret utan att lyckas - finns det heller inget medel i dag som kan sägas hjälpa mot fång.
Läs senaste numret av Ridsport där exempelvis medel mot fång tas upp.
-Det är helt förkastligt, säger veterinär Ove Wattle, SLU, om att ge tillskott som ett universalhjälpmedel till en fångdrabbad häst och avråder från att ge örter till en drabbad häst.
Flera hästar som inte gått på bete har kommit in till klinik med fång och när ägaren fått redogöra för vilka förändringar hästen fått i foderstaten har det varit just att hästen fått örtpreparat. Det kan inte bevisas att detta orsakat fången, men det kan heller inte uteslutas.

Tack för alla synpunkter. Bra att ha med i bagaget när jag funderar på hur jag ska gå vidare med min lilla pålle. Jag föredrar så naturliga preparat som möjligt då det i förlängningen påverkar hela hästen men naturligtvis bör ett helhetstänk på respektive örts egenskaper och hur hästens konstituition tas med. Är det några andra behandlingsformer någon av er insändare har testat?

Vanlig enkel foderjäst är en "huskur" mot fång som tom många veterinärer tipsar om. Jästen håller mag och tarmfloran i trim.

1 dl / dag och 100 kg kroppsvikt vid tex foderbyten eller om hästen redan har fått fången. (Naturligtvis även smyga upp givan av foderjäst vid ett planerat foderbyte).

Våra hästar (nordsvenskar) får foderjäst mest för att pälsen blir fin och hovarna fina, mycket B vitaminer i jästen nämligen. Ene ene får 1 dl per dag den andre 2. Våra ponnyer får det också men litet mer än nordisarna.

KT

Jag tänker probiotiskt och tycker man ska ge dem nyttiga tarmbakterier för att få magen i balans igen. Min ponny ger jag just nu a-fil och äpplefil då hon fått symtom på ett lättare fånganfall pga frostnupet gräs (?). Skall köpa Pro Viva till henne imorgon för att utesluta att eventuellt laktos ska ställa till med något.

Sedan är Ingefära både inflammationsdämpande och smärtstillande. Prövade att riva ner en liten snutt i maten idag... Är jag fullständigt galen månntro??

Linfröolja skyddar tarmen mot förändringar som sker vid foderbyten och betessläpp, Kruxet dock är att man måste börja ge detta minst 4 månader före tex ett betessläpp, detta för att tarmen skall hinna ombilda och ändra fettlagret.

Detta har man gjort en studie om, och postiv effekt uppvisade bla individer med hudåkommor såsom eksem etc men även hästar med benägenhet för fång.

Jag är skeptisk till effekter av foderjäst på hästens grovtarmsflora. Det mesta av foderjästen tas nog upp redan i tunntarmen.
Levande jäst har på ett tidigt stadium bra effekt vid kraftfoderförätning på nöt men det är inte riktigt jämförbart.
PL

Det där med hudproblem har jag sett men när det gäller fång har inte jag hört eller sett ngt.
PL

lolly skrev:
Jag har också varit inne på detta med kolhydrater.Känner du till någon artikel kring detta? Vill gärna läsa lite mer för att få lite djupare kunskap.

Sök på ordet fång eller laminithis på t.ex. google eller altavista eller annan sökmotor så kommer Du finna massor.

mvh
Carina

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Har en häst som är 17 år. Hon har sedan jul varit halt i ena bakbenet Det har visat sig vara bakknät och efter undersökning dålig...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: Emuliiaa
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 522
Senast: Tiger tok
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka