L
lolly
Hej. min lilla ponny, 9 år, har fått lätt fång. troligen pga foderbyte. Flera hästar har drabbats i stallet.Ska på röntgen. Har ni några erfarenheter av tex örter mm att ge som stöd och förebygga problem i framtiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
md5krist skrev:Det finns färdiga örtblandningar mot fång. Jag har använt en från Dodson & Horell ("Stand Free") som innehåller vitlök, nässla, nypon och alger. Tycker verkligen det har hjälpt, även om jag var skeptisk först. När han blivit utan örterna sommartid, har han blivit lite varm i hovarna och vi har fått dra ned på gräset.
Vi har dock alltid varit försiktiga med gräs och hållit noga koll på honom och han har faktiskt aldrig fått något återfall.
Sweet skrev:Orsaken till fång antas nu för tiden vara kolhydrater och inte protein som man tidigare har trott. Foderbyten ska man vara mycket försiktig med och man bör även undvika spannmål som innehåller mycket kolhydrater.
Några örter eller dylikt som kan hjälpa vet jag inget om.
lolly skrev:Jag har också varit inne på detta med kolhydrater.Känner du till någon artikel kring detta? Vill gärna läsa lite mer för att få lite djupare kunskap.