Som miljövetare kan man egentligen jobba med allt som har med miljö att göra. Mina klasskompisar har yrken som miljökonsult, miljöstrateg, avfallsstrateg, miljöinspektör, miljöansvarig på företag etc.
Jag jobbar ju som miljöinspektör. Min uppgift är att kontrollera att företag och privatpersoner följer den miljölagstiftning som finns inom olika områden (oftast mot miljöbalken). Där har jag jobbat mot företag (kontrollera hur de hanterar avfall, hur de kontrollerar att de inte förstör miljön genom utsläpp eller buller etc), mot lantbrukare (att de sprider gödsel på rätt platser på rätt tidpunkt och rätt mängd, att de inte sprider för mycket bekämpningsmedel, hur de hanterar avfall osv). Jag har även jobbat med hälsoskydd och då handlar det mer om att kontrollera rutiner, inomhusmiljö och smittskydd på förskolor, skolor, äldreboenden etc. Det skiljer sig lite mot det andra då man inte har miljöbalken som stöd då

. Just nu jobbar jag med enskilda avlopp, där jag både kontrollerar så att gamla anläggningar fungerar (inte släpper ut en massa näringsämnen till miljön) och ger tillstånd för nya anläggningar (ser till så att placeringen blir rätt och att anläggningen verkar klara de reningskrav som ställs på platsen). Verkar kanske tråkigt men jag får både träffa mycket människor och arbeta mycket i fält, samt så känns det som man faktiskt gör mycket nytta för miljön

.
Mitt jobb är väldigt brett så det är svårt att säga exakt vad jag gör. Vissa delar är mycket skrivbordsjobb och andra delar är mycket arbete ute på företag och i fält. Man blir aldrig fullärd och det är väldigt ombytligt jobb

.