Naturvetare

Citerar båda i samma inlägg. :)

Förstår att du tycker du har världens bästa jobb. Det låter verkligen kul och vad skönt att du fick jobb så snabbt. Du har helt rätt i att jag inte ska låta det stoppa mig. Något jag funderar på är kanske om Biolog är mer praktiskt och mer brett men oavsett så är det inget jag behöver bestämma mig nu.

Kände du (och @lizan) att basår var svårt? Jag vet en väldigt individuell fråga. Jag är inte särskilt bra i matte, rätt dålig faktiskt. Tänker att jag inte kommer klara det.

Jag läste basår ganska snart efter gymnasiet och tyckte inte det var alltför svårt. Men har tyckt om de flesta naturämnena och funderade länge på att läsa natur på
gymnasiet.
 
Många instutioner har ju disputation som absolut krav för anställning, det var därför jag undrade. Men om ni är många adjunkter så blir såklart situationen annorlunda!

Det enda jag skulle tänka är kanske att utan forskningstid så kunde det vara svårt att hinna hålla sig ajour med forskningen, skriva papper och åka på konferenser och så, men det skiljer såklart också mycket mellan ämnen. Får du handleda uppsatser även utan doktor?

Just nu är vi inte jättemånga adjunkter och bara två ickedisputerade som jobbar med basa utbildning. En till som jobbar en hel med utbildning. Det går lite i vågor. Men varken min inst eller regelverket på slu kräver disputation för det, vi kräver minst magister för att få examinera på grundnivå.

Vi får handleda men inte examinera uppsatser på masternivå. Själv vill jag inte vara huvudhandledare, just för att kag inte har högre utbildning själv, men vår ansvariga tycker att jag gott kan göra det.
 
Jag läste naturvetenskapligt basår på komvux direkt efter gymnasiet. Därefter 3 år på SLU och etologiprogrammet. Fick du jobb som försöksdjurstekniker i ett halvår (tidsbegränsad anställning), sedan läste jag en magister i miljöriskanalys.

Inte fått något jobb inom "rätt" område se dess och det var tre år sen jag slutade plugga..
 
Som miljövetare kan man egentligen jobba med allt som har med miljö att göra. Mina klasskompisar har yrken som miljökonsult, miljöstrateg, avfallsstrateg, miljöinspektör, miljöansvarig på företag etc.

Jag jobbar ju som miljöinspektör. Min uppgift är att kontrollera att företag och privatpersoner följer den miljölagstiftning som finns inom olika områden (oftast mot miljöbalken). Där har jag jobbat mot företag (kontrollera hur de hanterar avfall, hur de kontrollerar att de inte förstör miljön genom utsläpp eller buller etc), mot lantbrukare (att de sprider gödsel på rätt platser på rätt tidpunkt och rätt mängd, att de inte sprider för mycket bekämpningsmedel, hur de hanterar avfall osv). Jag har även jobbat med hälsoskydd och då handlar det mer om att kontrollera rutiner, inomhusmiljö och smittskydd på förskolor, skolor, äldreboenden etc. Det skiljer sig lite mot det andra då man inte har miljöbalken som stöd då :). Just nu jobbar jag med enskilda avlopp, där jag både kontrollerar så att gamla anläggningar fungerar (inte släpper ut en massa näringsämnen till miljön) och ger tillstånd för nya anläggningar (ser till så att placeringen blir rätt och att anläggningen verkar klara de reningskrav som ställs på platsen). Verkar kanske tråkigt men jag får både träffa mycket människor och arbeta mycket i fält, samt så känns det som man faktiskt gör mycket nytta för miljön :).

Mitt jobb är väldigt brett så det är svårt att säga exakt vad jag gör. Vissa delar är mycket skrivbordsjobb och andra delar är mycket arbete ute på företag och i fält. Man blir aldrig fullärd och det är väldigt ombytligt jobb :).
Ditt jobb låter inte alls tråkigt, tvärtom. Det där är verkligen något jag skulle vilja jobba med. :) Tack för ditt utförliga svar. Nu har jag fått en annan utbildning att fundera på.
 
Jag läste naturvetenskapligt basår på komvux direkt efter gymnasiet. Därefter 3 år på SLU och etologiprogrammet. Fick du jobb som försöksdjurstekniker i ett halvår (tidsbegränsad anställning), sedan läste jag en magister i miljöriskanalys.

Inte fått något jobb inom "rätt" område se dess och det var tre år sen jag slutade plugga..
Vad tråkigt att du inte fått något jobb inom rätt område. :( Men jag uppskattar ditt svar.
 
Citerar båda i samma inlägg. :)

Förstår att du tycker du har världens bästa jobb. Det låter verkligen kul och vad skönt att du fick jobb så snabbt. Du har helt rätt i att jag inte ska låta det stoppa mig. Något jag funderar på är kanske om Biolog är mer praktiskt och mer brett men oavsett så är det inget jag behöver bestämma mig nu.

Kände du (och @lizan) att basår var svårt? Jag vet en väldigt individuell fråga. Jag är inte särskilt bra i matte, rätt dålig faktiskt. Tänker att jag inte kommer klara det.
Hela min skoltid var matte min värsta fiende. Sämst på alla prov och fattade ingenting. Valde en linje på gymnasiet som inte hade matte på grund av ångesten från grundskolan. Basåret var betydligt bättre. Motivationen är högre och har man en okej lärare så tar man sig igenom det ganska smärtfritt. Man får försöka glömma bort sin tidigare erfarenhet av matte så går det bra. Jag läste basåret 13 år efter jag gick ut gymnasiet :)

Grundutbildningen för biologer är väl ganska lika och sedan riktar väl in sig på vissa områden med hjälp av valbara kurser? På så sätt kan du få en utbildning som ger dig spetskompetens inom ett speciellt område, men ändå få en bra bredd :)
 
Lånar tråden och frågar, ingen som jobbar/ har utbildat sig till Lantmästare?
Eller känner nån som har?
Har blivit väldigt sugen på utbildningen på Alnarp men känner att jag vet alldeles för lite vad man jobbar med det som utbildad.
 
Kan jag skriva här även om jag inte är helt färdig utan fortfarande utbildar mig? Jag är nämligen estet i grunden men vände helt om efter att ha gått konst och design på gymnasiet och sedan två år på konstskola. Jag läste upp kemin på komvux som jag inte läst på gymnasiet, och började sedan på konservatorsprogrammet i Göteborg och nu är planen att bli konservator inom arkeologiskt material. Det ligger väl lite på gränsen mellan konst, historia och naturvetenskap, men skulle säga att det mest är åt naturhållet (får ju en BSc/MSc när jag är klar), då det ingår väldigt mycket kemi och materialkunskap och hur man behandlar just olika föremål, och själv är jag mest intresserad av att arbeta med organiska material.
 
Jobbar som livsmedelsinspektör, räknas som ett naturvetenskapligt jobb.

Pluggade natur på gymnasiet, tog sen en kandidat i Biomedicin, trodde jag vill forska inom något när jag började utbildningen men efter C-uppsatsen kom jag fram till att det ville jag inte jag ville ha ett "yrke". Tog då ett års paus med fristående kurser och jobb innan jag läste en magister i livsmedelstillsyn på SLU (finns tyvärr ej kvar).

Började jobba som inspektör när jag var 24 år gammal. Trodde jag skulle få det så tufft att komma ut på inspektioner som ung kvinna. Men det har gått så jäkla bra. Det är det bästa i mitt jobb att få komma ut och träffa folk och förhoppningsvis få bekräfta att de gör ett bra jobb i sina verksamheter och uppfyller livsmedelslagstiftningens relevanta krav eller hjälpa/motivera dem att ändra på något så att de gör det. De flesta vi träffar är mycket trevliga och tillmötesgående. Det finns några lite klurigare verksamhetsutövare men då har vi möjlighet att ta hjälp av en kollega om vi vill. Det är en väldigt bra känsla i att att lösa en knepig situation på ett bra sätt eller helt och hållet lyckas förebygga den.

Jag har i mitt jobb hittills inte råkat ut för några direkt hotfulla eller obehagliga situationer. Några lite udda men rädd har jag aldrig blivit. Vid det här laget har jag nog gjort mer än 1500 inspektioner.
 
Lånar tråden och frågar, ingen som jobbar/ har utbildat sig till Lantmästare?
Eller känner nån som har?
Har blivit väldigt sugen på utbildningen på Alnarp men känner att jag vet alldeles för lite vad man jobbar med det som utbildad.
Jag har pluggat i Alnarp och lantmästarna är välkända:D många av de som går utbildningen är arvtagare till större gårdar eller mycket mark och förbereds via utbildningen för att kunna driva en sådan verksamhet. Så att arbeta på/med ett lantbruksföretag är väl det korta svaret. Lantmästare kan också jobba på hushållningssällskap, LRF och andra företag inom näringen (med foder, semin eller liknande).
 
Jag har pluggat i Alnarp och lantmästarna är välkända:D många av de som går utbildningen är arvtagare till större gårdar eller mycket mark och förbereds via utbildningen för att kunna driva en sådan verksamhet. Så att arbeta på/med ett lantbruksföretag är väl det korta svaret. Lantmästare kan också jobba på hushållningssällskap, LRF och andra företag inom näringen (med foder, semin eller liknande).
Det låter ju bra, som det ser ut idag så är det f.f.sa. foder som jag verkar tycka är jäkligt intressant!
 
Det låter ju bra, som det ser ut idag så är det f.f.sa. foder som jag verkar tycka är jäkligt intressant!
Man kan säga att lantmästarna är praktikerna medan agronomerna är teoretikerna. Jämför lite mellan de två utbildningarna och se vad som passar dig bäst. Om du vill ha spetskompetens och fördjupning inom t ex. foder passar agronom bra. Helheten inom lantbruket och konsten att driva en gård med alla delar (växtodling foder, ev. skog osv) är mer lantmästarnas kompetens. Som tidigare talare har berättat så kan en lantmästare t ex. jobba med rådgivning i olika former också, precis som agronomen.
 
Man kan säga att lantmästarna är praktikerna medan agronomerna är teoretikerna. Jämför lite mellan de två utbildningarna och se vad som passar dig bäst. Om du vill ha spetskompetens och fördjupning inom t ex. foder passar agronom bra. Helheten inom lantbruket och konsten att driva en gård med alla delar (växtodling foder, ev. skog osv) är mer lantmästarnas kompetens. Som tidigare talare har berättat så kan en lantmästare t ex. jobba med rådgivning i olika former också, precis som agronomen.
Jag skulle vilja tillägga att lantbrukare generellt har ganska hög tilltro till lantmästare. Säkert till agronomer också, men lantmästare är ju en gammal utbildning som många har en relation till.
 
Jag skulle vilja tillägga att lantbrukare generellt har ganska hög tilltro till lantmästare. Säkert till agronomer också, men lantmästare är ju en gammal utbildning som många har en relation till.
Nja, första agronomerna utexaminerades 1848, jag kan inte hitta någon tidigare lantmästare än 1937, men det har kanske du bättre koll på? Även agronomer uppskattas av lantbrukare kan tilläggas :)
 
Nja, första agronomerna utexaminerades 1848, jag kan inte hitta någon tidigare lantmästare än 1937, men det har kanske du bättre koll på? Även agronomer uppskattas av lantbrukare kan tilläggas :)
Du har alldeles säkert helt rätt, kanske är lokalt;) och för att jag är gammal Alnarpare som man inte pratar så mycket agronom här nere, eller så är det i mitt umgänge.
 
Du har alldeles säkert helt rätt, kanske är lokalt;) och för att jag är gammal Alnarpare som man inte pratar så mycket agronom här nere, eller så är det i mitt umgänge.
Hehe... Ja, det hör ju till traditionen att agronomer och lantmästare ska käfta och "se ner på varandra" men det är (eller det är meningen att det ska vara) ett högst vänskapligt käbbel kårerna emellan 😁
 
Jag läste till husdjursagronom vid SLU och hann därefter jobba ett par år som djurskyddsinspektör på en kommun. När djurskyddet sedan gick över till länsstyrelsen hängde jag med i flytten och hann jobba i ytterligare sex år som djurskyddshandläggare på två olika länsstyrelser, innan jag sa upp mig och startade eget. Under tiden och efter det har jag varit anställd som djurskyddsexpert vid Linneuniversitetet och dedan en snabbis som miljöinspektör på en kommun innan jag fick min nuvarande tjänst. Nu jobbar jag med övergripande djurskyddskontrollfrågor på Jordbruksverket och det känns som om jag har nått fram till det jag hade som mål och mening med utbildningen! :)
 
Vad är dina arbetsuppgifter på ett ungefär? :)
Jag jobbar med tillsyn på olika verksamheter såsom lantbruk, fordonsverkstäder, bensinstationer m.fl. Mitt jobb är att kontrollera att de följer lagstiftningen på miljöområdet. Jag jobbar även med handläggning och tillsyn av små avlopp.

Mycket av tiden går till att svara på frågor från kommuninvånarna. Man får även en del telefonsamtal om klagomål gällande allt från fukt och mögel i lägenhet till grävlingar och kajor som stör.
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 154
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 677
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
716
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 080
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp