Naturvetare

Du har alldeles säkert helt rätt, kanske är lokalt;) och för att jag är gammal Alnarpare som man inte pratar så mycket agronom här nere, eller så är det i mitt umgänge.
De bönder jag känner har nog högre tilltro till agronomer än lantmästare. Här verkar det finnas ngt slags förakt mot de ”välutbildade bönderna”, har hört många muttra om att lantmästarna tycker sig vara ”finare” än andra bönder.. Jag kan till viss del förstå det, när man står lite på utsidan så är det ju någon ganska märklig kultur bland lantmästarna. Räcker med att gå på fest där lantmästarna kommer i grupp så sker märkliga saker ;)
 
De bönder jag känner har nog högre tilltro till agronomer än lantmästare. Här verkar det finnas ngt slags förakt mot de ”välutbildade bönderna”, har hört många muttra om att lantmästarna tycker sig vara ”finare” än andra bönder.. Jag kan till viss del förstå det, när man står lite på utsidan så är det ju någon ganska märklig kultur bland lantmästarna. Räcker med att gå på fest där lantmästarna kommer i grupp så sker märkliga saker ;)
Väldigt märklig kultur, håller med, jag gick aldrig på deras aktiviteter när vi pluggade:o
 
Jag har vart sugen på agronom i ett par vändor, men då är det flytt som gäller, rätt långt för min del.
Alnarp är ju nära... :)
Det är verkligen inget fel på lantmästarutbildningen så kör på du. Lantmästarkåren är väldigt traditionsbunden och eftersom det av tradition varit mycket stor andel "bondsöner" så har det varit lite lumpenstuk/ internatskolementalitet. Men det är ju inget tvång att vara med på alla tillställningar och tokigheter de hittar på. Med lite skinn på näsan kommer du säkert uppskatta utbildningen mycket 🙂
 
Det är verkligen inget fel på lantmästarutbildningen så kör på du. Lantmästarkåren är väldigt traditionsbunden och eftersom det av tradition varit mycket stor andel "bondsöner" så har det varit lite lumpenstuk/ internatskolementalitet. Men det är ju inget tvång att vara med på alla tillställningar och tokigheter de hittar på. Med lite skinn på näsan kommer du säkert uppskatta utbildningen mycket 🙂
Eftersom jag har gått lantbruksgymnasie där den mentaliteten var rätt förfärlig, så var det där mer avskräckande. :eek:
 
Eftersom jag har gått lantbruksgymnasie där den mentaliteten var rätt förfärlig, så var det där mer avskräckande. :eek:
Hehe.... Ja, jag vill ju inte gå med lögner. Lantmästarkåren är speciell, men jag tycker inte du ska rata den helt och hållet ändå. Det kan ju vara stor skillnad bara från några år tillbaka. Jag har flera kollegor och kunder som är lantmästare. Supergoa och kompetenta människor allihop 😊
 
Eftersom jag har gått lantbruksgymnasie där den mentaliteten var rätt förfärlig, så var det där mer avskräckande. :eek:
Nu vet jag ju inte din livssituation, men om du har möjlighet att röra på dig under några år och vill jobba inom de gröna näringarna så kanske det är värt att söka agronom ändå om du inte känner att lantmästarutbildningen känns bra. Det är i alla fall det bästa jag gjort (att utbilda mig till agronom alltså)
 
Eftersom jag har gått lantbruksgymnasie där den mentaliteten var rätt förfärlig, så var det där mer avskräckande. :eek:
Jag upplever att det finns lite olika ”bonnkulturer”. Dels det mer bonniga vilket iaf var framträdande på det naturbruksgymnasium där jag gick. Sen finns del de ”fina” bönderna med stora gårdar, dyra kostymer och bilar, mer den sorten som blir lantmästare ;)

(Hej generaliseringar! :o)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 063
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 670
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Är det någon här som gjort detta som kan dela med sig lite av sina erfarenheter. Eller bara allmänt erfarenhet från Norge. Jag funderar...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp